همشهری آنلاین: مراسم اعلام برنده جایزه فولیو ۲۰۱۹ امروز برگزار شد و مجموعه شعر «مقاومت» نوشته ریموند آنتروباس، نویسنده و شاعر ناشنوا جامائیکایی-بریتانیایی موفق شد جایزه ۳۰ هزار پوندی را دریافت کند.

آنتروباس ناشنوا برنده جایزه۳۰هزار پوندي فولیو ۲۰۱۹ شد

به گزارش خبرگزاری ایبنا به نقل از گاردین، ریموند آنتروباسِ ۳۳ ساله معلم است و «مقاومت» نخستین مجموعه شعرش به حساب می‌آید. «مقاومت» که توسط «گاردین» شگفت‌انگیز خوانده شد درباره زندگی خانوادگی شاعر مخصوصاً مرگ پدرش و تشخیص پزشکان مبنی بر ناشنوا بودنِ شاعر است. «مقاومت» برنده جایزه شعر «تد هیوز» ۲۰۱۹ هم شده است.
 
اشعار زیادی در این مجموعه هستند که به دنیای ناشنوایان می‌پردازد. به عنوان نمونه «دنیای شنوا» از تبعیضاتی می‌گوید که شاعر در سیستم آموزشی مدارس با آن‌ها روبه‌رو شده است: «من سخنگوی بدی بودم، تو هیچ‌وقت شنونده بدی به حساب نمی‌آمدی. »
 
ریموند آنتروباس پیش از این درباره تشخیص ناشنوا بودنش به بی‌بی‌سی گفته بود: «در آن دوره از زندگی‌ام نمی‌تواستم بخوانم، بنویسم، و حتی نمی‌توانستم درست راه بروم. هیچ‌کس نمی‌دانست مشکل من چیست تا اینکه یک بار زنگ تلفن به صدا درآمد و مادرم گفت من هیچ عکس‌العملی نشان ندادم و اصلاً صدای زنگ را نشنیدم. »
 
هشت کتاب داستانی و غیرداستانی برای به دست آوردن جایزه ۳۰ هزار پوندی جایزه فولیو سال ۲۰۱۹ با هم به رقابت کردند. «آیا می‌توانی تحمل کنی» نوشته اشلی یانگ، «تقاطع» نوشته گای استگ، «ماری آن ساته» نوشته آلیس جالی در میان فهرست نهایی بخش آثار غیرداستانی بودند.
 
سه داستان هم در فهرست نهایی قرار داشتند. «مرد شیرفروش» نوشته آنا برنز، «آدم‌های عادی» نوشته  دیانا ایوانز، و «آنجا آنجا» نوشته تامی اورنج از داستان‌های فهرست نهایی جایزه فولیو ۲۰۱۹ بودند. علاوه بر این رمان کوتاهِ «غرب» نوشته کاریس دیویس نیز در میان آثار فهرست نهایی بود.

کد خبر 441149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha