دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

حامد فوقانی- خبرنگار: دیروز جلسه شورای شهر تهران با گلایه‌های محسن هاشمی از دستگاه‌های مختلف آغاز شد.

شورا

او در سالروز انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر، به عدم‌حمایت‌ها از سوی دولت و مجلس اشاره کرد و به نوعی خواستار بازنگری در رویکرد حاضر شد.
یکصدوچهل‌ودومین جلسه شورای شهر تهران ۳دستور جلسه اصلی داشت که یکی از آنها برای هماهنگی‌های بیشتر بین ۲ کمیته و همچنین تفاهم ستادهای سازمان‌های مردم‌نهاد و شورایاری‌ها بر سر موضع بدون اقدام خاصی از دستور خارج شد.

ارائه گزارش درآمدها و هزینه‌های شهرداری تهران در سال۹۷ از سوی خزانه‌دار شورا نیز یکی دیگر از دستور جلسات روز گذشته بود. این گزارش نشان داد که شهرداری سال گذشته از نظر مباحث مالی چقدر بر مدار بودجه حرکت کرده است. نامگذاری معابر و تعیین نمایندگانی برای عضویت در مجامع قانونی شهر دوستدار سالمند هم دستور جلسات دیگر به‌حساب می‌آمدند.

  • حل معضلات؛ مؤثرترین آرایش جنگی تهران

رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه به آرای بی‌سابقه مردم پای صندوق رأی در ۲۹اردیبهشت۹۶ اشاره کرد و گفت: «آرایی که رکورد مشارکت مردم در انتخابات شورای شهر را در تاریخ ایران شکست و حضور حدود ۳.۵میلیون شهروند تهرانی، پشتوانه بی‌سابقه‌ای را برای مدیریت شهری تهران آفرید. برای جمهوری اسلامی که مبدع نظام مردم‌سالاری دینی در جهان است، این شورا، بهترین ابزار برای تثبیت و تعمیق اراده مردم در اداره جامعه است و رأی و حمایت مردم از شورای پنجم تهدید نیست، بلکه فرصتی استثنایی است که درصورت عدم‌استفاده صحیح از آن موجب یأس مردم و عدم‌ تکرار آن خواهد شد.»

محسن هاشمی‌رفسنجانی در ادامه با بیان اینکه البته سنگین‌ترین بخش بار این امانت بزرگ بر دوش بنده و همکارانم در شورای پنجم برای تحقق مطالبات و انتظارات مردم است، افزود: «اما این به‌معنای بی‌مسئولیت بودن سایر قوا و دستگاه‌های نظام در برابر این بار نیست و امروز باید متأسفانه تصریح کنم طی ۲ سال سپری شده از رأی معنادار شهروندان به شورای پنجم، هنوز شواهد و قرائن توجه ۳قوه به این حمایت و تفویض اختیار مردم به نمایندگانشان در شورای شهر دیده نمی‌شود. اغراق نیست اگر گفته شود که مجموعه حمایتی که از نهاد مدیریت شهری در گذشته می‌شده است با این حمایت بی‌سابقه مردم نه‌تنها افزوده نشده بلکه به‌نوعی کاسته شده است.»

او ادامه داد: «انتظار ما از دولت تدبیر و امید بیش از عملکرد ۲ سال گذشته آن در حوزه مدیریت شهری است. مجلس شورای اسلامی نیز با وجود همزبانی و همدلی با مدیریت شهری، تاکنون در عمل، اقدام جدی و فراتر از گذشته در حل مسائل تهران نداشته است. از دستگاه قضایی با مدیریت جدید نیز انتظار داریم با اطلاع‌رسانی نسبت به سرنوشت پرونده مرتبط با شهرداری تهران که هزاران میلیارد تومان از حقوق شهروندان تهرانی با رسیدگی قطعی به این پرونده‌ها احیا و بازگردانده می‌شود، ما را یاری کند.»

 هاشمی همچنین از کاهش اطلاع‌رسانی و همکاری صدا و سیما نسبت به گذشته گفت و خواستار افزایش سطح تعامل نهادهای حاکمیتی مانند سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی با مدیریت شهری شد. به‌گزارش همشهری روز گذشته سیدمحمود میرلوحی هم به مناسبت دومین سالگرد انتخابات۹۶ نطق پیش از دستور داشت و ضمن ارائه آماری از اقدامات ۲۱ماهه پنجم، اعلام کرد: «بر شفافیت و حذف رانت تا اصلاح رویکردها و دستیابی به منابع پایدار حرکت می‌کنیم و همچنان بر عهد خود با مردم استوار هستیم.»

  • تحقق ۹۲.۵درصدی بودجه

سیدحسن رسولی، دیروز گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در سال۱۳۹۷ (اسفندماه و یک‌ساله) را  ارائه کرد. او در این گزارش اعلام کرد که حجم مناسبی از بدهی‌های شهرداری در اسفندماه سال گذشته پرداخت شده و با پیگیری‌ها، مدیریت شهری پایتخت توانسته مقداری از مطالبات خود را از دولت دریافت کند. به گفته او این روند همچنان ادامه دارد.

در این بین، زهرا نژادبهرام اعتقاد داشت ارتقای کیفیت شهری با مصارف درآمدها در بخش‌های هزینه‌ای میسر نمی‌شود. زهرا صدراعظم‌نوری نیز بر ضرورت کاهش هزینه‌های غیرعمرانی در شهرداری تهران تأکید کرد. مجید فراهانی اما گفت که شورای پنجم ترمز استقراض را کشیده و ۳هزار میلیارد از بدهی دوران گذشته به بانک‌ها در سال۹۷ پرداخت شده است. بخش‌هایی از آنچه رسولی در قالب‌ گزارش ارائه کرد را در زیر می‌خوانید.

      ۱۷۴۲۹۴میلیارد ریال بودجه سال۹۷ معادل ۱۳۳۶۰۲میلیارد ریال نقد و ۴۰۶۹۲میلیارد ریال غیرنقد

      ۱۶۱۲۶۷میلیارد ریال درآمد محقق شده معادل ۹۲.۵درصد معادل ۱۴۱۳۸۹میلیارد ریال نقد و ۸۷۷میلیارد ریال غیرنقد

      ۱۵۹۴۶۳میلیارد ریال کل اعتبار هزینه‌های ابلاغی بوده که ۸۰۳۷۴میلیارد ریال آن ثبت و به شورا ارائه شده است.

      ۱۲۶۸۴۵میلیارد ریال اعتبار ابلاغی نقد بوده که ۷۲۹۶۷میلیارد ریال آن عملکرد یک‌ساله شهرداری است.

      ۳۲۶۱۸میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای غیرنقد ابلاغ شده بود که ۷۴۰۷میلیارد ریال آن عملکرد یک‌ساله شهرداری است.

      ۸۰۸۹۳میلیارد ریال مازاد درآمد بر مصارف شهرداری به‌حساب می‌آید که به عدم‌ثبت دقیق گزارش‌های مصارف برمی‌گردد.

روز گذشته جزئیات طرح اساسنامه شورایاری‌ها هم به بحث گذاشته شد. در این میان به‌خاطر ارائه پیشنهادهای مختلف، رئیس شورا پیشنهاد داد آقایان حجت نظری و سیدآرش حسینی‌میلانی به توافق لازم درباره وظایف شورایاری‌ها برسند و سپس در جلسات آتی در صحن درباره آنها صحبت کنند. به گزارش همشهری، کلیات اساسنامه شورایاری‌ها هفته پیش به تصویب رسیده بود.

دیروز همچنین با رأی اعضا ناهید خداکرمی، نماینده شورا برای نظارت بر کاهش مصرف ظروف پلاستیکی در شهرداری انتخاب شد. در ادامه حضور ۳نفر از خبرگان و کارشناسان در مسائل سالمندی (مجامع قانونی شهر دوستدار سالمند) در دستور کار اعضا قرار گرفت که بر این اساس خانم لیلا ارشد و آقایان اسدالله کی‌قبادی و علیرضا شفیعی‌مطهر انتخاب شدند.
بعد از این نیز محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی به قرائت صورتجلسه مربوط به نامگذاری معابر پرداخت. به این ترتیب کوچه بهار واقع در محدوده نیاوران به نام پیشنهادی شهید محمدرضا دارایی، بن‌بست آسیا یکم واقع در محدوده شهر زیبا به نام پیشنهادی شهید فرامرز جنوبی (با حفظ شماره)، خیابان بی‌نام در محدوده شهید باکری به‌نام پیشنهادی گلشاد، خیابان شاهد واقع در محدوده وصال شیرازی به نام پیشنهادی استاد محمدعلی اسلامی ندوشن و کوچه بن‌بست مهربان در محدوده امین‌الملک به نام پیشنهادی شهید حمید محمودی به تصویب رسیدند و درصورت تأیید فرمانداری تغییر نام می‌دهند.

مکث

  • در مسیر پرداخت بدهی‌ها

۳هزار میلیارد تومان از اصل مبلغ ۳۰هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری (بدون احتساب کارمزد و جرایم متعلقه) از طریق دریافت اسناد سررسید خزانه و تهاتر با بانک‌ها در اسفند۹۷ تسویه شده است. شهرداری به بانک ملی و صنعت و معدن بدهی ندارد. ۱۴۰۰میلیارد تومان سهم شهرداری از ردیف جرایم راهنمایی و رانندگی طی سال‌های ۹۱ الی ۹۴ احیا و دریافت شده است.

  •    توسعه شهری؛ نیازمند حمایت و تعامل
  • محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر:


شورای پنجم اقدامات مؤثری انجام داده که شاید به‌خاطر مشکلات موجود چندان به چشم نیامده باشد. از سوی دیگر شورای پنجم و در مجموع مدیریت شهری پایتخت نیازمند حمایت از سوی دستگاه‌های اجرایی، قانونگذار و قضایی است تا بتواند بیش از پیش در راستای خدمتگزاری به شهروندان گام بردارد. یکی از اقداماتی که اخیرا در همین راه صورت گرفت امضای تفاهمنامه نهاد پایش و راهبری طرح‌های توسعه شهری است.

حالا نوبت اقدام دستگاه‌های مسئول و تعامل هرچه بیشتر با مدیریت شهری تهران است. نهاد پایش و راهبری طرح‌های توسعه شهری که قبلا نهاد مطالعات و برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های توسعه شهری نام داشت، یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مفاد و محورهای طرح جامع شهر تهران و متشکل از ۳ضلع شهرداری تهران، شورای شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی است. اما با کنار گذاشتن این نهاد، توسط وزارت راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد،

مجموعه رسالت این نهاد ازجمله اجرا، نظارت، پایش و راهبری، به‌صورت کامل به شهرداری تهران واگذار شد و این امر موجب شد که شهرداری تهران در فضایی که نهادهای ناظری مانند شورای شهر، شورای‌عالی شهرسازی و معماری و وزارت راه و شهرسازی در آن حضور نداشتند، شهرداری تهران از این فضا بهره‌برداری کرد تا طرح تفصیلی را به‌عنوان ابزاری برای درآمدزایی در اختیار بگیرد. اما حالا تقویت نهاد و احیای مجدد آن یکی از گام‌های استراتژیک و بسیار مهم در ایجاد تغییر رویکرد از روند گذشته به یک روند کاملا مشارکتی با حضور مجموعه برنامه‌ریزان شهری، شهرسازان، معماران و تشکل‌های حرفه‌ای به‌حساب می‌آید.

  • به عهد خود پایبندیم
  • سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر:


با گذشت ۲۱‌ماه از فعالیت شورای پنجم شاهد تحقق بسیاری از شعارها و مسائلی هستیم که در ۲سال پیش و زمان انتخابات با مردم تهران بر سر آن عهد بستیم. طی این ۲۱‌ماه فعالیت، اقدامات مهمی در شورا صورت گرفته که می‌توان از تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران، تصویب و ابلاغ سیاست‌های برنامه بودجه، تصویب بودجه سال‌های ۹۷ و ۹۸ را یادآور شد. شورای شهر از اول شهریور۹۶ تا اول خرداد۹۸ و درحالی‌که از نظر تعداد نسبت به شورای چهارم ۱۰نفر کاهش یافته است، بدون وقفه و در تمام ایام هفته با انگیزه و احساس مسئولیت نسبت به رأی شهروندان ارجمند در صحنه سیاستگذاری و نظارت حضور یافته است.

اعضای شورای شهر تهران بر عهد خود با مردم استوار هستند و با تلاش وافر خود سعی بر تحقق رویکردهایی دارند که مردم تهران خواهان آن بودند. البته در این میان باید واقعیت‌ها را هم دید و با نگاهی صحیح قدم‌هایی درست را در ادامه برداشت. به‌طور نمونه باید عنوان کرد که در سال۹۶ مدیریت شهری تهران بالغ بر ۵هزار میلیارد تومان از بانک‌ها استقراض کرده بود که در سال۹۷ این مهم به هزارمیلیارد تومان کاهش یافته است. درحالی‌که در یک‌سال گذشته بالغ بر ۳هزار میلیارد تومان نیز از بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها پرداخت شده و این یعنی تراز مثبت ۷هزار میلیارد تومانی که عملکرد خوب شهرداری در این حوزه را نشان می‌دهد.

کد خبر 441134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha