مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

پریسا اشرفی- البرز-خبرنگار: بازار طلا در سال ۹۷ عملکرد قابل توجهی داشت، به طوری که افزایش قیمت‌ها مردم و فعالان بازار را شوکه کرد.

 طلافروشی در البرز

به گفته فعالان اقتصادی سال گذشته بازدهی سکه و طلا از بازدهی دلار هم بیشتر بود و به ۱۸۰ درصد رسید. با این حال آیا امسال هم طلا می‌تواند روندی مشابه سال گذشته داشته باشد؟ در همین زمینه گفت‌وگوی کوتاهی با «ابراهیم محمدولی» فعال حوزه طلا و سکه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

  • چه عواملی باعث شد تا قیمت طلا روند افزایشی داشته باشد؟

قیمت انس جهانی و قیمت دلار نقش مهمی در افزایش قیمت طلا داشته‌اند. البته در صورتی که تیم اقتصادی دولت بتواند ارز مورد نیاز را تامین و به یک نرخ ثابتی نزدیک کند، قطعا شاهد ثبات نرخ طلا خواهیم بود. به اعتقاد من اگر بتوانیم بازار داخل را به‌خوبی کنترل و مدیریت کنیم، می‌توانیم از عوامل بیرونی و تاثیرات آن به طور کامل عبور کنیم.

  • احتمال افزایش دوباره قیمت سکه در بازار وجود دارد؟

برای جلوگیری از افزایش دوباره قیمت‌ سکه بانک مرکزی باید لحظه به لحظه نیاز و تقاضای مردم را در بازار رصد کند، چراکه یکی از دلایل حباب سکه عدم بررسی تقاضای مردم از سوی دستگاه‌های مسئول است. این روزها قدرت خرید مردم برای خرید تمام‌سکه کاهش یافته و بانک مرکزی باید نیاز بازار در حوزه سکه‌های گرمی، ربع سکه و نیم‌سکه را مورد ارزیابی قرار دهد تا به این شکل حباب سکه از بین برود.

  • حباب سکه در بازار چقدر است؟

حباب سکه تمام‌بهار آزادی حدود ۵۶۰ هزار تومان است. قیمت سکه باید با قیمت طلا متناسب باشد زیرا جنس سکه از طلاست و هزینه تولید طلا نسبت به ضرب سکه بالاتر است، بنابراین نرخ فعلی سکه معقول نیست.

  • ۲ ماه از سال ۹۸ سپری شد؛ اکنون وضعیت فعلی قیمت طلا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از ابتدای سال نوسان قیمت طلا را شاهد هستیم اما این نوسان‌ها مقطعی بوده و آزاردهنده نیست. به نظر می‌رسد با برنامه‌هایی که دولت در سال رونق تولید در دستور کار دارد، امسال با نوسان‌ شدید قیمت‌ها روبه‌رو نخواهیم شد.

  • با این صحبت‌ها آیا احتمال دارد قیمت طلا در روزها و ماه‌های آینده ارزان‌تر ‌شود؟

اگر انتظار ما از ارزانی قیمت طلا این است که هر گرم به قیمت ۱۰۰ هزار تومان برسد، امری محال است. جمعیت کشور و میزان تقاضا در جهان هر روز افزایش می‌یابد، درحالی‌که میزان تولید طلا در جهان روند کاهشی به خود گرفته، با وجود این، چطور می‌توان انتظار ارزان شدن قیمت طلا را داشت؟

  • نوسان‌های اخیر در قیمت طلا و سکه باعث شد که مردم به سمت بازار طلاهای آب‌شده و دست دوم حرکت کنند. توصیه شما در این مورد چیست؟

به مردم نمی‌توانیم بگوییم که طلای آب‌شده نخرند، اما لازم است در این زمینه دقت کافی داشته باشند. در بازار دلال‌هایی هستند که هیچ جا و مکان مشخصی ندارند، اما به خرید و فروش طلاهای آب‌شده می‌پردازند. ممکن است که برخی از این افراد برخی طلاهای آب‌شده دارای مشکل را بفروشند که در این شرایط توصیه من به مردم این است که طلاهای ساخته‌شده بخرند.

کد خبر 441071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha