مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

الهام یوسفی- البرز- خبرنگار: تصویرسازی یا تصویرگری یکی از زیرشاخه‌های هنرهای تجسمی است و به نوعی از اثر خلاقانه تصویری گفته می‌شود که القاکننده تجسمی یک مفهوم یا روایت با فرم بصری است.

نمایشگاه «حوالی اردیبهشت»

این مفهوم و روایت می‌تواند داستان، شعر یا مقاله‌ای در روزنامه و کتاب و حتی تبلیغات تجاری، سرگرمی‌ها و اشکال و فرم‌های روی کالاها و لباس‌ها باشد. این روزها به بهانه شروع نمایشگاه آثار تصویرسازی، سراغ چند هنرمند تصویرساز البرزی رفتیم که در این نمایشگاه آثارشان را به نمایش گذاشتند. عنوان این نمایشگاه که در گالری قائم‌مقامی اداره فرهنگ و ارشاد برپاست «حوالی اردیبهشت» است که تصویرسازی‌های ۱۹ هنرمند تصویرگر را ارائه می‌کند. آثار این مجموعه پر از طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و تکنیک‌های مختلف است که تا دوم خرداد برای بازدید عموم و علاقه‌مندان به نمایش گذاشته می‌شود.

  • نمایش آثار ۱۹ هنرمند تصویرگر

برگزارکننده نمایشگاه «حوالی اردیبهشت» کارشناس ارشد رشته تصویرسازی است که به صورت حرفه‌ای از سال ۸۶ در این زمینه فعالیت دارد. «زهرا فاطمی» درباره این نمایشگاه می‌گوید: خوشحالم که به بهانه برگزاری این نمایشگاه، فرصتی برای توجه و نگاهی دقیق‌تر و جدی‌تر به هنر تصویرسازی و هنرمندان این عرصه در البرز و به‌خصوص کرج پیش آمده است.

فاطمی می‌افزاید: تاکنون تجربه تصویرسازی برای مجلات، کتاب‌های کودک و نوجوان و برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی را داشتم، اما این نمایشگاه درحقیقت سرآغاز اتفاقی بزرگ در زمینه تصویرسازی برای استان البرز است، آرزویی که پس از سال‌ها به کمک و پشتیبانی انجمن هنرهای تجسمی استان البرز به ثمر نشست.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه کلاس‌های تخصصی برای هنرمندان تصویرساز در کرج وجود ندارد و ما مجبوریم هر روز مسیر کرج تا تهران را طی کنیم. از طرفی تصویرسازان بومی کرج هنرشان به کار گرفته نمی‌شود. این هنرمند می‌افزاید: در این نمایشگاه ۱۹‌هنرمند مطرح و برجسته حضور دارند. ۱۵ نفر از آنها البرزی هستند که تا به امروز شرایطی نبوده تا بتوانند در استان خودشان، در چنین رویداد بزرگی شرکت کنند. امیدواریم این نمایشگاه و تشکیل این محفل شروعی برای اتفاقات بزرگ‌تر برای تصویرگران البرزیباشد.

  • ۲ اثر در فضای کودکانه

یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه که با ۲ اثر در نمایشگاه حضور دارد، درباره ویژگی‌های آثارش می‌گوید: اغلب سعی می‌کنم آثارم فضای شاد و کودکانه داشته باشند. یکی از آثارم مربوط به جشن عروسی و دیگری در مورد بازی‌های کودکانه در فضای بهاری است و با عنوان نمایشگاه همخوانی دارد. تصویر جشن عروسی مربوط به کتاب «عروس» از کانون و دیگری مربوط به کتاب «نیایش‌های کودکانه» است.

«گلنار ثروتیان» در پاسخ به این سوال که این چندمین حضورش در نمایشگاه است، می‌گوید: همواره مشغول تصویرگری هستم و زیاد فعالیت نمایشگاهی ندارم. گاهی اوقات با لطف دوستان در نمایشگاه‌هایی که دعوت می‌شوم شرکت می‌کنم. هم‌اکنون در ۲ نمایشگاه دیگر آثاری از من به نمایش گذاشته شده است؛ یکی در شهر مشهد به همت گروه هنری سه‌نقطه و دیگری نمایشگاه هنربانان در گالری هنرستان هنرهای زیبای کرج که با این نمایشگاه به صورت همزمان برگزار می‌شود. وی با اشاره به فضای گالری‌ها و نمایشگاه‌های کرج می‌افزاید: گالری‌های شهر کرج پتانسیل خوبی دارند، ولی اغلب دوستان به خاطر معروف شدن و برای ثبت رزومه، گالری‌های تهران را برای برگزاری نمایشگاه‌ها ترجیح می‌دهند که البته شاید دلایل متعددی مثل استقبال و تجمع بیشتر هنردوستان، ناشران و اطلاع‌رسانی بیشتر و همینطور دسترسی راحت‌ترداشته باشد.

  • موقعیت جغرافیایی نامناسب نمایشگاه‌ها

یکی دیگر از هنرمندان حاضر در نمایشگاه درباره ویژگی‌های آثارش می‌گوید: آثارم در این نمایشگاه به انسان می‌پردازد؛ انسان سرسپرده به خواب و اندوه قرن روایتگر تصاویر است.  
«امیرعلی مومن» می‌افزاید: اگر هنر تمرین اندیشه‌ای باشد که فهمیدن جهان و فهماندن آن را نشانه می‌گیرد؛ اگر هنر گاه برای دوستداران دانایی، دریچه افسانه را می‌گشاید و اشارتی است به رمز پاک بیداری، باید بگویم من در این آثار کوشیده‌ام پیوسته در این سو در نوسان باشم.
وی می‌گوید: این بیست و چهارمین حضور من در نمایشگاه‌های مختلف است. واقعیت این است که خیلی انتظار استقبال ندارم، شاید یکی از دلایل آن دور از دسترس بودن فضای نمایشگاه باشد. موقعیت جغرافیایی نمایشگاه خیلی مهم است.

  • گالری‌های کرج پاسخگوی هنرمندان نیست

یکی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه «حوالی اردیبهشت» می‌گوید: من در زمینه تصویرسازی برای کودک، نوجوان و بزرگسال فعالیت می‌کنم.  ۳ اثر از من در این نمایشگاه وجود دارد؛ یکی تصویرسازی برای کتاب، اثر دوم تصویرسازی شعر «پرواز را به خاطر بسپار» از فروغ فرخزاد و اثر سوم با عنوان زن ماهی‌فروش است که همه با تکنیک راپید تصویرسازی شده‌اند. «مستانه فاطمی» می‌افزاید: این هفتمین نمایشگاه گروهی من است. با توجه به این‌که جمعی از بهترین تصویرگران البرز و تهران در این نمایشگاه حضور دارند، به نظرم استقبال خوبی از این نمایشگاه بشود. وی با بیان این‌که تعداد گالری‌های کرج پاسخگوی فعالیت هنرمندان کرجی و البرزی نیست، اضافه می‌کند: گالری‌داری با توجه به نبود اسپانسر جهت خرید آثار هنری و تبلیغات در شهر واستان بسیار با مشکل مواجه است.

کد خبر 441066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha