یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
۰ نفر

شیما صادقی - سنندج - خبرنگار: عسل ماده‌ای بسیار ارزشمند و در عین حال لوکس و نسبت به برخی اقلام خوراکی قیمت بالایی دارد.

تولید عسل در طبیعت کردستان

هرچند جزو اقلام ضروری سبد خانوار نیست، اما مردم با علم به خواص بالای این ماده آن را تهیه می‌کنند. امروزه عسل روند تولید طبیعی خود را از دست داده، به ‌طوری که بسیاری از نمونه‌های بازاری تقلبی و مضرند و نسبت به عسل طبیعی قیمت پایینی دارند.

  • مشکلات عسل تقلبی

‌ یکی از فروشندگان عسل با بیش از ۲۰ سال سابقه فروش در خصوص تشخیص عسل طبیعی از نمونه تغذیه‌ای و تقلبی آن می‌گوید: در گذشته با توجه به استفاده نکردن از شکر در تولید عسل نمونه تغذیه‌ای و تقلبی آن کمتر یافت می‌شد و تشخیص اصالت آن نیز از طریق روش‌های مختلفی نظیر عطرو بو راحت بود. «سیروس احمدی» ادامه می‌دهد: امروزه با وجود شرایط سخت اقتصادی و نبود منبع درآمد کافی، زنبورداران از شکرهای سهمیه‌ای دولت استفاده می‌کنند، لذا با وجود حربه‌های جدید و افزودنی‌ها، امکان تشخیص آنها دشوار است، به‌طوری‌که حتی افراد متخصص نیز دراین‌باره دچار اشتباه می‌شوند و تنها با استفاده از دستگاه‌ها و آزمایش‌های پیشرفته این امر امکان‌پذیر است. احمدی ضمن اشاره به آشفتگی بازار عسل در شرایط سخت اقتصادی می‌افزاید: از دلایل آشفتگی بازار عسل می‌توان به نبود ثبات قیمت و نظارت دقیق اشاره کرد.

تولیدکننده و فروشنده در قیمت‌گذاری عسل دخالت مستقیمی دارند و قیمت معینی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. این فروشنده همچنین می‌گوید: متأسفانه قشر ضعیف جامعه معمولاً از عسل تقلبی استفاده می‌کنند که مشکلات فراوانی از جمله دیابت، کاهش سطح‌گیرایی، کبد چرب، بیماری‌های پوستی، ریزش مو و بیماری هلیکوباکتر پیلوری (باکتری که عامل بیماری‌های گوارشی، زخم معده و ابتدای روده می‌شود) را به دنبال خواهد داشت. احمدی با اشاره به بازار عرضه و تقاضای عسل در شرایط سخت اقتصادی می‌افزاید: با افزایش جمعیت، فروش این نوع محصولات نیز افزایش می‌یابد اما این امر دلیل بر موفقیت دولت و بازار مناسب عرضه و تقاضای عسل نیست بلکه نشان‌دهنده بی‌اطلاعی مردم از مضرات عسل تقلبی است که بایدکنترل شود.

  • رکود بازار

یکی از تولیدکنندگان نمونه کشور و استان در خصوص سرانه تولید و مصرف عسل طبیعی استان می‌گوید: با توجه به وجود عسل تقلبی و زنبور ندیده در بازار فروش، سرانه تقاضای بازار مشخص نیست، اما به‌طور میانگین می‌توان گفت سرانه مصرف عسل در هر خانوار یک کیلوگرم است و تولید هر کندو نیز در کردستان از ۳ تا ۵ کیلوگرممتغیر است. «موسی شریفی» در ادامه می‌افزاید: عسل محصولی تشریفاتی است و استفاده آن جزو ضروریات نیست، بنابراین در حال حاضر با وجود مشکلات اقتصادی، فروش آن با رکود مواجه شده و نسبت به سال‌های گذشته ۷۰ درصد کاهشیافته است.  

این تولیدکننده با اشاره به تولید عسل در برخی از فصل‌های سال اظهار می‌کند: با گرده‌افشانی و تولید شهد، عسل طبیعی در اواخر بهار تا اواسط تابستان برداشت می‌شود و عسل تغذیه‌ای که پروسه‌ای جدا دارد و از شکر برای تولید آن استفاده می‌شود، در اواخر تابستان برداشت می‌شود.
شریفی در مورد کوچ دادن زنبورها در فصل‌های سرد سال می‌گوید: این امر به‌صورت مدیریتی و سلیقه‌ای انجام می‌شود و بیشتر زنبورها را با نظارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی به مناطق جنوبی نظیر دزفول، بندر، شوشتر، بوشهر و دیگر استان‌های گرمسیر و دارای گیاهان زنبور دوست کوچ داده می‌شود. ‌

  • کیفیت بالای عسل کردستان

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کردستان می‌گوید: طبق آخرین آمار در سال گذشته ۷ هزار و ۲ نفر زنبوردار و تولیدکننده در سطح استان فعالیت دارند و تولید عسل نیز به هزار ۳۴۹ تن رسیده است. «مهران محمدی‌خواه» ادامه می‌دهد: استان کردستان در بیشتر موارد از جمله آب‌وهوا، طبیعت و پوشش گیاهی از وضعیت خوبی برای صنعت زنبورداری برخوردار است و در چند سال اخیر این وضعیت رو به رشد بوده و امیدواریم این روند در آینده نیز ادامه داشته باشد. محمدی‌خواه می‌گوید: عسل استان از نظر کیفیت جزو رده‌های اول در سطح کشور و بیشتر به‌صورت طبیعی تولید می‌شود، در حالی که حجم تولیدی نسبت به ظرفیت محیطی آن کمتر است و برای افزایش کمی تولید باید مدیریت صحیح، استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های جدید مدیریتی و پرورشی افزایشیابد.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان با اشاره به همکاری جهاد کشاورزی با این اتحادیه می‌افزاید: طرح توسعه زنبورداری یکی از طرح‌هایی است که به کمک آن تعامل خوبی بین اتحادیه و سازمان جهاد کشاورزی ایجاد شده است. در این طرح مشترک بعد از آموزش‌های لازم به زنبورداران کلونی‌های رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و در صورت موفقیت و تولید عسل به‌عنوان زنبوردار معرفی و تسهیلان لازم به آنها تعلق می‌گیرد. محمدی‌خواه اظهار می‌کند: عسل کردستان از ارزش غذایی خوبی برخوردار است، به همین دلیل قیمت این کالای لوکس نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است. در حال حاضر نیز به دنبال تأسیس کارخانه برای عرضه و تجاری‌سازی مناسب این محصول هستیم و امیدوارم با تلاش همه‌جانبه این امر محقق شود.

کد خبر 440999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha