یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

پروژه بزرگ بازآفرینی شهری بنا بود ۲ سال پیش و در زمستان ۹۶ آغاز شود اما نخستین مشکل در تقسیم وظایف و حوزه‌های کاری میان ارگان اصلی مؤثر در این امر، یعنی شهرداری و وزارت راه و شهرسازی خود را نشان داد.

شهرداري

مسائل مربوط به تأمین سرمایه و طرح‌های توسعه در هر مرحله باعث تأخیر در آغاز بازسازی بافت‌های فرسوده ‌شد و از آنجا که هر دو ارگان از نظر قانونی و عملی مسئولیت‌هایی در درمان مشکل بافت‌های فرسوده داشتند، کار بازآفرینی به‌جز چند کلنگ‌زنی و افتتاح، دستاورد دیگری نداشت. این اختلافات شروع کار را از زمستان۹۷ تا بهار۹۸ به تأخیر انداخت و سرانجام به امضای تفاهمنامه‌ای میان ۲ارگان بزرگ تأثیرگذار در اصلاح بافت‌های فرسوده منجر شد؛ شاید بتوان در این چارچوب بخشی از بار سنگین اصلاح بافت‌های فرسوده درون شهر تهران را به مقصد رساند.

به گزارش همشهری، وزیر راه‌ و شهرسازی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت راه‌ و شهرسازی و شهرداری تهران گفت: اگر ما در وزارت راه‌وشهرسازی و در شورای‌عالی شهرسازی طرح جامع برای شهرها تهیه می‌کنیم که فرایند این کار طولانی است، هدفی جز این نداریم که اقداماتمان را براساس یک طرح منسجم شهرسازی مدیریت کنیم. «محمد اسلامی» افزود: هر کجا که خود را ملزم به اجرای طرح‌های تصویب‌شده کردیم، نتایج بهتری گرفتیم. هر زمان که از قواعد و طرح‌های مشخص و منظم فاصله گرفتیم و رفتار گزینشی کردیم، شاهد شکل‌گیری فساد، چانه‌زنی قدرت و ایجاد رفتارهای ناهماهنگ بودیم که در نتیجه آن، هنجارها جای خود را به ناهنجاری دادند.

او عنوان کرد: دلیل دیگر تشکیل این جلسه، آغاز به‌کار یک نهاد نظارتی است که کمک کند طرح تفصیلی سامان پیدا کند و به‌موقع اجرا شود. یکی از اهداف اساسی در توسعه شهری توجه به بافت‌های فرسوده است. موضوعی که در تهران اهمیت دارد این است که به‌دلیل تراکم جمعیت حساسیت بالاتری نسبت به این شهر وجود دارد و به همین‌خاطر، این اقدامات باید بازدهی بیشتری داشته باشند.

  • نگاه همه‌جانبه و متعادل

شهردار تهران نیز در جریان امضای تفاهمنامه بر ضرورت درس گرفتن از تجربیات گذشته در زمینه بازآفرینی شهری تأکید کرد و گفت: امروز برای ۲موضوع مهم در اینجا حضور داریم. یکی از این موضوعات مربوط به محله سیروس است که تاکنون ۲طرح درباره آن به تصویب رسیده است.

پیروز حناچی افزود: تلاش می‌کنیم در این دوره با نگاهی همه‌جانبه و متعادل بتوانیم تجربیات قبلی در مورد دخالت در بافت‌ها را در نظر بگیریم، اولویت‌های اجتماعی را بر اولویت‌های فیزیکی مقدم بشماریم و همچنین تأمین خدمات را مدنظر قرار دهیم. توجه به منافع ذینفعان، تقدم اقدامات اجتماعی به فیزیکی و ایجاد اطمینان برای ساکنان از موارد مهمی است که امیدوارم همکاران به آنان توجه کنند. این پروژه‌ای است که باید نشان دهد چگونه می‌شود ارزش‌های گذشته را به زندگی امروز آورد و به آن تداوم بخشید. امیدوارم این کار با تلاش توسعه‌دهندگان میسر شود. او ادامه داد: موضوع مورد بحث دیگر، نهاد برنامه‌ریزی شهر تهران است که تجربه قبلی در این زمینه منجر به تهیه طرح جامع شد؛ اگر پیش‌تر مشکلی بود به‌خاطر اراده‌ای بود که طرح را از مسیر اصلی منحرف کرد.

در این مراسم موافقتنامه همکاری و مشارکت وزارت راه‌وشهرسازی، شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران، تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت راه‌وشهرسازی و شهرداری تهران برای بازآفرینی محله‌های هدف شهر تهران و تفاهمنامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران، شرکت بازآفرینی شهری ایران و شرکت بام خانه سبز برای بازآفرینی محله سیروس در منطقه١٢ تهران مبادله شدند.

  •    رسیدگی به خلأهای طرح جامع

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی که طرح جامع تهران در سال٨۶ تصویب شد، دیدیم مدیریت پسماند و حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران یا بحث توزیع آب و برق و تصفیه‌خانه‌ها تقریبا هیچ جایگاهی در طرح نداشتند. ایراد که گرفتیم، در پاسخ گفتند این موارد در طرح تفصیلی دیده خواهد شد؛ نهادی هم برای این کار شکل گرفت. درنهایت رسیدیم به اینکه هر جای تهران خواستند، ساختند و گفتند اینجا در طرح تفصیلی بود؛ جاهای دیگر هم اگر خواستند کارهای بزرگ‌تر کنند، گفتند اینجا در طرح نیست و هر چیزی که دلشان خواست ساختند.

«محسن هاشمی» گفت: کاری که در طرح جامع تهران انجام شد شبیه مونوپول است و در آن به سبک کاسبکارانه به شهر نگاه شد. هنوز هم همین ایراد بر طرح جامع حاکم است؛ هنوز نمی‌دانیم قرار است دور ایستگاه‌های مترو چه اتفاقی بیفتد. یا قرار بود برای هر منطقه تهران محلی برای زباله‌ها باشد تا فقط ساکنان کهریزک بوی زباله را تحمل نکنند. او ادامه داد: اینطور احساس می‌شود که انگار فقط شهرسازها هستند که شهر را می‌سازند. این گله را نیز از شهرسازان دارم که فقط به ساختمان توجه دارند. بعضی‌ها در طرح تفصیلی و جامع شهر تهران کاری کردند که زمین‌های واقع در بافت فرسوده کاهش قیمت داشتند، اما به شمال شهر که می‌رفتید، افزایش قیمت‌های نجومی را می‌دیدید.

کد خبر 440998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha