همشهری آنلاین: سباستین کورتس، صدراعظم اتریش به‌ دنبال رسوایی انتشار ویدئوی معاون مستعفی‌اش از برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد.

سباستین کورتس

به گزارش یورونیوز، وی در بیانیه خود گفت: «دیگر کافی است. حزب آزادی با رفتار [اشتباه] خود به مسیر ما برای تغییر آسیب می‌رساند.»

صدراعظم  اتریش در ادامه از رای‌دهندگان اتریشی خواست تا به حزب محافظه کار مردم که وی رهبری آن را بر عهده دارد، رای دهند.

الکساندر فن در بلن، رئیس جمهور اتریش نیز در بیانیه‌ای اظهار داشت که او و آقای کورتس روز یکشنبه در مورد گام‌های بعدی رای گیری صحبت خواهند کرد.

هاینتس کریستیان اشتراخه، معاون صدراعظم اتریش روز شنبه ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) به دنبال انتشار ویدئویی جنجالی از مقام خود کناره‌گیری کرد.

در ویدئوی منتشر شده رهبر حزب راست افراطی آزادی در حال معامله با فردی دیده می شود که خود را از بستگان یک الیگارک روس معرفی می کند. هاینتس کریستیان اشتراخه در این ویدئو در حال مذاکره بر سر اعطای قراردادهای دولتی در ازای کسب حمایت سیاسی مشاهده می شود.

دو رسانه آلمانی جمعه شب برای اولین بار این ویدئو را از معاون صدراعظم اتریش منتشر کردند. تصاویر این ویدئو دو سال قبل و پیش از تشکیل دولت ائتلافی کنونی به ثبت رسیده است.

هاینتس کریستیان اشتراخه ضمن اعلام اینکه صدراعظم اتریش با استعفای وی موافقت کرده است اظهار داشت: «من مرتکب اشتباه شدم و نمی‌خواهم این موضوع مستمسکی برای تضعیف ائتلاف حاکم شود.»

وی همچنین کناره گیری خود را از رهبری حزب آزادی اعلام کرد. حزب آزادی اتریش یکی از بانفوذترین احزاب راست افراطی در اتحادیه اروپا محسوب می شود.

به نظر می رسد استعفای معاون صدراعظم اتریش با هدف جلوگیری از فروپاشی دولت سباستین کورتس، صدراعظم محافظه کار این کشور انجام شده باشد.

رسانه های اتریش از انتشار ویدئوی دو سال پیش هاینتس کریستیان اشتراخه به عنوان تهدیدی بالقوه برای ائتلاف حاکم یاد کرده اند.

کناره گیری هاینتس کریستیان اشتراخه از معاونت صدراعظم اتریش و رهبری حزب آزادی ضربه ای به این حزب در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا محسوب می شود.

حزب آزادی اتریش متحد حزب راست افراطی لگا به رهبری ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا و حزب اتحاد ملی (جبهه ملی سابق) در فرانسه به رهبری مارین لوپن است.

کد خبر 440973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha