دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۹
۰ نفر

روح‌الله زرین- سنندج- خبرنگار: در یک ماه گذشته شاهد وقوع سیلاب‌ در مناطق جنوبی کشور بودیم که بسیاری از راه‌های ارتباطی و محصولات زراعی را نابود کرد.

بازار میوه و تره بار سنندج

این در حالی است که شاهد افزایش صادرات محصولات گلخانه‌ای و انواع صیفی‌ به کشور عراق هستیم. چنین شرایطی زمینه افزایش قیمت و کمبود این محصولات در بازار کردستان را فراهم کرده و مشکلاتی برای مردم به وجود آورده است.  

  • مشکلات بازار محصولات صیفی‌ 

مدیرکل زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: هیچ نوع گلخانه خاصی در زمینه تولید انبوه صیفی‌هایی مانند خیار و گوجه‌فرنگی در کردستان وجود ندارد. چنین شرایطی موجب افزایش واردات از سایر استان‌های کشور به بازار استان شده است.  «محمدصالح احمدی» ادامه می‌دهد: در فروردین سال جاری صادرات محصولاتی مانند خیار، گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی به کشورهایی مانند عراق افزایش یافت و بی‌ثباتی بازار کردستان و افزایش قیمت‌ها را به همراه داشت.  وی می‌افزاید: نبود نرخ ثابت کرایه بار کامیون‌داران یکی دیگر از علل تأمین‌نشدن صیفی در بازار استان بوده است. نتیجه این کمبود افزایش قیمت‌ها بود.  

احمدی تصریح می‌کند: جیرفت، کرمان، خوزستان و... جزو مناطق گرمسیری و تولیدکننده انواع صیفی‌ به صورت چهارفصل هستند. بارش‌های سیل‌آسا در یک ماه اخیر و مسدود شدن محورهای ارتباطی این مناطق با استان‌هایی مانند کردستان موجب گرانی محصولاتی مانند سیب‌زمینی و پیاز شده است.  مدیرکل زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی پیش رو ۹هزار هکتار از اراضی قروه و دهگلان با میانگین تولید ۳۰۰ هزار تن به کشت سیب‌زمینی اختصاص یابد.  احمدی ادامه می‌دهد: امسال ۶۰۰ هزار هکتار گوجه‌فرنگی در کامیاران تولید می‌شود که خوراک تولید رب کارخانه‌هاست.  وی می‌افزاید: شهریورماه در قروه و دهگلان نیز ۳ هزار تن خیار تولید خواهد شد. همچنین ۵۰۰ هکتار از اراضی دهگلان و سروآباد نیز زیر کشت پیاز خواهد رفت.  احمدی تصریح می‌کند: عمده محصولات جالیزی تولید شده کردستان در بازار داخل استان مصرف می‌شود و به دلیل افزایش واردات تأثیری بر قیمت‌گذاری این اقلام پرمصرف ندارد. همچنین قیمت‌گذاری محصولات صیفی در زمان برداشت و میزان تقاضای بازار مصرف بستگی دارد.  

  • افزایش کرایه بار 

عضو اجرایی اتحادیه کامیون‌داران کردستانی می‌گوید: به دلیل بارش باران‌های سیل‌آسا در مناطق جنوبی کشور امکان تردد وجود ندارد و بار میوه و صیفی کمتری وارد کردستان می‌شود. «فرزاد بهزادی» ادامه می‌دهد: هزینه حمل بار یک کامیون ۱۰ تن از خوزستان حدود ۳ میلیون تومان است، در حالی که این میزان در سال گذشته حدود یک میلیون تومان بود. این افزایش کرایه بار تأثیر مستقیمی بر نرخ انواع صیفی وارداتی به بازار کردستان داشته است‌.  وی می‌افزاید: دلیل گرانی‌های اخیر کرایه بار کامیون‌داران افزایش قیمت قطعات کامیون مانند لاستیک و تعمیرات است.  بهزادی تصریح می‌کند: به دلیل تحریم‌های اقتصادی و نبود خدمات در حوزه کامیون و خودروهای سنگین شاهد تعطیلی و عدم فعالیت بسیاری از تعاونی‌ها هستیم. در نتیجه محصولات صیفی‌ کمتر از گذشته وارد بازار استان می‌شود.  

  • افزایش صادرات 

یکی از فعالان میادین میوه و تره‌بار بازار مرکزی تهران می‌گوید: انواع محصولات باغی، گلخانه‌ای و صیفی‌ از تمام مناطق کشور خریداری و در بازار استان‌های مختلف توزیع می‌شود.  «اردشیر ساعدی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیشترین متقاضیان محصولات صیفی مانند خیار، گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی تاجران عراقی هستند. همچنین این افراد با خرید عمده و پرداخت چند برابری قیمت انواع صیفی‌ موجب گرانی این محصولات در بازار شهرهای مرزی مانند استان کردستان شده‌اند. وی می‌افزاید: قیمت عمده گوجه‌فرنگی در میدان مرکزی تهران ۱۲۰۰ تومان، سیب‌زمینی ۱۸۰۰ تومان، پیاز ۳۰۰۰ تومان و خیار ۲۰۰۰ تومان است. با وجود این، دلالان بازار عراق آن را با چندین برابر قیمت‌های موجود میادین میوه و تره‌بار پیش‌خرید و روانه بازار شهرهای مختلف عراق می‌کنند.  

  • بی‌ثباتی بازار 

یکی از شهروندان سنندجی می‌گوید: چند ماهی است شاهد افزایش قیمت انواع سبزی و صیفی‌ در بازار استان بوده‌ایم و موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است. «شهین مردانی» ادامه می‌دهد: پیاز سفید در بازار کردستان کیلویی ۱۲ هزار تومان، سیب‌زمینی ۵ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۴ هزار تومان و خیار گلخانه‌ای ۶ هزار تومان عرضه می‌شود.  این شهروند سنندجی ادامه می‌دهد: بیشترین قیمت صیفی‌جات در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳ هزار تومان بود و این محصولات به‌وفور یافت می‌شد.  مردانی تصریح می‌کند: چنین شرایطی کاهش قدرت خرید مردم را به همراه داشته است. از مسئولان دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌شود ثبات بازار کردستان را با ایجاد روزبازارهای محلی فراهم کنند.

  • احداث گلخانه 

یک کارشناس اقتصادی در حوزه بازار می‌گوید: استان کردستان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات گلخانه‌ای و جالیزی در کشور است‌، در حالی که توان ایجاد ده‌ها نوع گلخانه سنتی و مکانیزه در بیشتر مناطق آن وجود دارد.  «ایوب غفارزاده» ادامه می‌دهد: با ایجاد گلخانه می‌توان نیاز بازار را با قیمت مناسب رفع کرد، چراکه افزایش قیمت بسیاری از محصولات گلخانه‌ای به دلیل کرایه حمل‌ونقل و شرایط آب‌وهوایی متغیر و در حالافزایش است.

کد خبر 440944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha