همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از آنجایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی محصولات فرهنگی است، درباره این موضوع در کارگروه کاغذ تصمیم‌گیری می‌شود.

زينك دولتي

مهرزاد دانش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایبنا، با اشاره به اقدامات حمایتی برای توزیع زینک عنوان کرد: اساساً کارگروهی با عنوان زینک در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد بلکه هر تصمیمی درباره زینک در کارگروه کاغذ انجام می‌شود.
 
وی افزود: در این زمینه در دفتر چاپ نشست‌هایی با برخی از کارشناسان داخل وزارتخانه و اصحاب صنفی برگزار می‌کنیم و فقط در حد پیشنهاد و بازوی مشورتی جلسه‌هایی درباره واردات، توزیع زینک می‌گذاریم و پیشنهاد می‌دهیم که در نهایت باید در کارگروه کاغذ به تصویب برسد.
 
دانش با اشاره به روال دریافت زینک نیز توضیح داد: در سامانه کارگروه کاغذ هنوز درگاه ثبت درخواست زینک ایجاد نشده است و در این زمینه با طراحان نرم افزار صحبت کردیم تا زینک هم به این سامانه افزوده شود.
 
وی یادآور شد: زینک صرفا به نشریات و ناشران تعلق می‌گیرد و از آنجایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی محصولات فرهنگی است، درباره این موضوع در کارگروه کاغذ تصمیم‌گیری می‌شود.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مصداق محصول فرهنگی حوزه نشر در معاونت فرهنگی، کتاب است گفت: اما در فضای گسترده‌تر فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشریات و رسانه‌های مکتوب هم به این فضا افزوده می‌شوند و به همین تناسب زینک دولتی را فقط به ناشر و نشریات می‌دهیم.
 
دانش درباره نیاز دیگر اقلام به زینک،‌ نیز عنوان کرد: البته می‌دانیم که بقیه محصولات چاپی غیر از کتاب و نشریات نیز به زینک نیاز دارند و تولیدکنندگان محصولات بسته‌بندی و اقلام تبلیغاتی در تامین زینک نیز برای کار خود در مضیقه قرار دارند ولی طبق دستور کار کارگروه کاغذ و با استناد به وظیفه فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زینک فقط در اختیار ناشران و نشریات قرار دارد.
 
وی یادآور شد: برای بسته‌بندی اجناس مختلف مثل اقلام خوراکی و دارویی که مهم هم هستند نهادها و مراجع ذیربط دیگر که متولی کار هستند باید وارد شوند.

  •  شیوه توزیع زینک

دانش همچنین  درباره روال توزیع زینک در میان ناشران و نشریات نیز توضیح داد: تا زمانی که بخش زینک در سامانه کارگروه کاغذ فعال شود، مدیران نشر باید طی نامه‌ای درخواست مکتوب خود را به نام احمد کمالی‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی و امور مجوزهای اداره کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند.
 
وی ادامه داد: در این زمینه باید مشخصات کامل زینک مورد نیاز خود را شامل نوع زینک، تعداد ورق‌های مورد نیاز و لیتوگرافی مورد نظر خود را به شکل شفاف اعلام کند و بعد از تایید معاون اداره کتاب این زینک به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توزیع زینک در میان نشریات نیز گفت: مدیران مسئول نشریات نیز باید نامه درخواست خود را برای محمدرضا دربندی؛ مدیرکل مطبوعات داخلی به همراه میزان زینک مورد نیاز خود ارسال کنند و معیار میزان زینک تخصیص یافته نظر کارشناسی معاون اداره کتاب و مدیرکل مطبوعات داخلی خواهد بود.
 
دانش بر اساس اظهارات مدیر سامانه ابراز امیدواری کرد که گزینه زینک نطی دو هفته آینده به سایت کاغذ افزوده خواهد شد و افزود: در این زمینه بعد از بررسی‌های اولیه به واردکننده زینک اطلاع می‌دهیم و میزان نیاز نشریه یا ناشر را اعلام می‌کنیم و میزان زینک بر اساس بضاعت‌های موجود تخصیص پیدا خواهد کرد و قیمت نهایی توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تعیین خواهد شد.

کد خبر 440906

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha