مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
۰ نفر

مریم جباری- اراک- خبرنگار: چند روز پیش شهرداری اراک اعلام کرد که به منظور دسترسی آسان شهروندان به همه اطلاعات مورد نیاز و همچنین شفاف‌سازی در کارها و تسریع در پروژه‌های شهری، سامانه‌ای را تحت عنوان «عیان» طراحی کرده‌ است.

شهرداری اراک

کارشناسان بر این باورند که با این اقدام شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی و مردمی، علاوه بر جلوگیری از هرگونه تخلف مالی و همچنین ارائه اطلاعات به صورت شفاف و سریع به شهروندان، از اتلاف وقت و رفت و آمد شهروندان به شهرداری جلوگیری خواهد شد.  

اولویت نخست، رعایت حقوق شهروندی

درباره اهمیت این موضوع، یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه آزاد اراک به همشهری می‌گوید: شهروندان به عنوان یکی از ارکان اصلی و مهم هر جامعه محسوب می‌شوند و مدیریت شهری به عنوان نهاد مردمی باید توجه به حقوق آنها را در اولویت قرار دهد. «پرستو اسلامی» می‌افزاید: یکی از این موارد که می‌تواند مصداق اصلی و مهم در زمینه توجه به حقوق شهروندی باشد، دسترسی آزاد به اطلاعات مورد نیاز شهروندان از طریق سامانه‌های اطلاع‌رسانی است که این موضوع در یک دهه گذشته در بسیاری از کشورهای جهان طراحی و راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این نکته که دسترسی آزاد به اطلاعات، پیامدها و آثار بسیار مثبتی را برای کلان‌شهری مانند اراک به همراه دارد اظهار می‌کند: در این بخش نه تنها شهرداری بلکه همه دستگاه‌ها باید در زمینه دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات سامانه‌ای را تعریف کنند که این اقدام قطعاً می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در جامعه را برطرف کند.

وی اظهار می‌کند: با توجه به رشد و توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت در شهرها، ایجاد سامانه‌هایی از این قبیل در جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان بسیار تأثیرگذار است و ادارات می‌توانند از طریق این سامانه‌ها علاوه بر دسترسی به اطلاعات برای شهروندان پاسخگوی بسیاری از مسائل آنها نیز باشند که همین مسأله میزان مراجعات به ادارات را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و از تخلفات اداری جلوگیری می‌کند.

  • حفظ حریم خصوصی شهروندان در «عیان»

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک نیز با بیان این‌که این سامانه(عیان) به تازگی در شهرداری اراک تأسیس شده می‌گوید: خوشبختانه در مدت کوتاهی که این سامانه راه‌اندازی شده، توانسته بسیار موفق عمل کند. «ابوالفضل عسگری» بیان می‌کند: سامانه عیان صرفاً یک سایت نیست و قابلیت ورود به بخش‌های مختلف و دسترسی آزاد به اطلاعات برای شهروندان در این سامانه وجود دارد.

همچنین در فاز نخست این سامانه همه پروژه‌های شهر اراک، بودجه، عوارض، بهای خدمات و... دیده می‌شود. وی ادامه می‌دهد: در مراحل تکمیلی این سامانه، قراردادهای کلان، متوسط، بودجه عمرانی، مناقصات و مزایده‌ها نیز قرار داده خواهد شد. همچنین بحث ارزیابی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و مردم نیز می‌توانند نظرات خود از جمله انتقادات و شکایات را ثبت کنند که البته این اقدام هیچ منافاتی با فعالیت سامانه ۱۳۷ نخواهد داشت. عسگری اظهار می‌کند: سامانه عیان در ۲ حالت برای شهروندان قابل استفاده است. شهروندان می‌توانند از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن «اراک من» به این سامانه دسترسی داشته باشند.

  • اعتمادسازی و پاسخگویی به شهروندان

شهردار اراک با بیان این‌که سامانه عیان برای شفاف‌سازی و جلوگیری از رانت و فساد در شهرداری ایجاد شده است می‌گوید: قوه قضاییه از این سامانه استقبال بسیار خوبی کرده و ما نیز همه تلاش خود را برای رضایت شهروندان از این سامانه انجام خواهیم داد. «محمد کریم شفیعی» با اشاره به این‌که شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر باید بدانند که چه اتفاقاتی در شهرداری رخ می‌دهد و به صورت آزاد نیز به اطلاعات دسترسی داشته باشند بیان می‌کند: با ایجاد این سامانه شهروندان می‌توانند به راحتی به اطلاعات پایه از منزل خود دست پیدا کنند که قطعاً در زمینه هدررفت وقت، تردد افراد در شهرداری و ترافیک و مصرف کاغذ با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این، توجه به حقوق شهروندان و دسترسی به اطلاعات به صورت آزاد جزو حقوق شهروندان است و با توجه به رشد و توسعه شهرنشینی و اهمیت حقوق شهروندی ایجاد چنین سامانه‌ای در شهرداری به منظور اعتمادسازی شهروندان و پاسخ‌گویی به مردم مسأله‌ای ضروری و اجتناب ناپذیر است. شهردار اراک با اشاره به این‌که سامانه عیان در ۳ فاز طراحی شده است می‌افزاید: در فاز دوم شهروندان می‌توانند با کلیک روی نقشه ملک خود اطلاعات شهرسازی مربوط به ملک را دریافت و عوارض شهرداری خود را نیز تا حدودی محاسبه کنند. شفیعی اظهار می‌کند: در فاز سوم نیز همه کارها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که امیدواریم مورد رضایت شهروندان قرار گیرد. همچنین پاسخ شهرداری نیز به همین شکل به شهروندان ارائه خواهد شد.

کد خبر 440865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha