شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
۰ نفر

همزمان با نزدیک شدن به زمان تاسیس بورس ارز، تازه‌ترین خبرها نشان از انجام یک توافق بین بانک مرکزی و بخش خصوصی برای تسریع در بازگشت ارز حاصل از صادرات دارد و به‌ نظر می‌رسد بانک مرکزی در تلاش است به محض تاسیس بورس ارز، روند کاهنده قیمت‌ها را در بازار ارز تشدید و تقویت کند.

ارز

به‌گزارش همشهری، پس از برگزاری نشست‌های فشرده بین بانک مرکزی و فعالان بخش خصوصی، چهارشنبه هفته قبل غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به بانک مرکزی ۶ پیشنهاد اتاق ایران را به بانک مرکزی برای اصلاح سیاست‌های ارزی ارائه کرد که به‌نظر می‌رسد این نامه یک طرح از پیش توافق شده میان بانک مرکزی و اتاق بازرگانی باشد.

بلافاصله بعد از انتشار این نامه عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یک یادداشت اینستاگرامی که از یک تغییر لحن آشکار نسبت به بخش خصوصی حکایت داشت، اعلام کرد: ۶۰درصد ارز ناشی از صادرات، به چرخه اقتصاد بازگشته است. روابط عمومی بانک مرکزی هم در توضیحی جداگانه اعلام کرد: انتشار فهرست اسامی کسانی که ارز دریافت کرده‌اند به‌معنای این نیست که این افراد متخلف بوده‌اند.

پیش از این در نشست هیأت‌رئیسه اتاق ایران با رئیس‌کل بانک مرکزی، وضعیت ارز ۴۲۰۰تومانی، رسیدگی به وضعیت ممنوعیت‌های صادراتی و وارداتی و تجدیدنظر در مورد دریافت تعهدهای ارزی از صادرکنندگان بررسی شده بود. به این ترتیب واکنش‌های رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس اتاق بازرگانی ایران از چهارشنبه هفته پیش و پس از برگزاری نشست‌های مختلف نشان می‌دهد در آستانه آغاز به‌کار بورس ارز یک توافق برای بازگشت ارز حاصل از صادرات میان طرفین انجام شده است.

این رویدادها همچنین نشان می‌دهد احتمالا بورس ارز که از آن با نام بازار متشکل ارزی یاد می‌شود به‌زودی فعالیتش را آغاز خواهد کرد که پیش‌بینی می‌شود با توافق‌های انجام شده برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، روند کاهنده قیمت ارز، بعد از آغاز به‌کار بورس ارز تقویت خواهد شد. روز پنجشنبه قیمت هر دلار آمریکا تحت‌تأثیر همین عامل تا سطح ۱۴هزارو۵۰۰تومان کاهش یافت.

  • جزئیات نامه‌نگاری‌های دو رئیس

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه خود از بانک مرکزی خواسته است: رفع تعهدهای ارزی تا پایان شهریور امسال تمدید شود و بعد از آن بانک مرکزی فهرست صادرکنندگانی را که رفع تعهد ارزی نکرده‌اند، برای دریافت مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. او پیشنهاد کرده است: مهلت بازگشت ارزهای صادراتی از ۳‌ماه فعلی به ۶‌ماه (برای اقلام کشاورزی)، ۹‌ماه (برای سایر گروه‌های کالایی)، ۱۲‌ماه (برای فرش و صنایع‌دستی) و یک سال از زمان ارائه صورت‌ وضعیت برای صادرات خدمات فنی و مهندسی تغییر کند و برای صادرکنندگانی که زودتر از موعد مقرر ارزهای صادراتی را بازگردانند، مشوق‌هایی درنظر گرفته شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی هم در یادداشت اینستاگرامی‌اش که به‌نظر می‌رسد در واکنش به نامه شافعی نوشته شده، به‌صورت تلویحی با لحنی دوستانه نوشته است: تاکنون، ۶۰درصد ارز ناشی از صادرات، به چرخه اقتصاد بازگشته، ضمن اینکه ارز صادرات فصل زمستان هنوز فرصت کافی برای بازگشت دارد. او تأکید کرده است: از تمام صادرکنندگانی که به مسئولیت ملی خود در شرایط ویژه اقتصادی عمل کرده‌اند قدردانی می‌کنم. او با این حال تأکید کرده: اسامی صادرکنندگانی که تا به حال ارزی را بازنگردانده‌اند،

به مرجع قضایی ارائه شده است. همتی اظهار داشته: براساس هماهنگی‌های انجام گرفته با اتحادیه‌های صادراتی، اتاق بازرگانی و سایر اقدامات در دست اجرا، امیدواریم شاهد تحول جدی در بازگشت ارز به چرخه اقتصاد باشیم. یافته‌های همشهری نشان می‌دهد با این بده‌بستان‌ها توافق نهایی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به مرحله آخر رسیده و به‌زودی باید شاهد آغاز به‌کار بورس ارز و کاهش ارزش دلار با توجه به تزریق منابع ارزی جدید در بازار باشیم.

گفته می‌شود توافق اعلام نشده دولت و بخش خصوصی درباره نحوه بازگشت ‌دلارهای صادراتی بورس ارز به محض آغاز به‌کار اثری انفجاری بر بازار خواهد داشت

کد خبر 440859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha