مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
۰ نفر

مهسا طالبی - رشت - خبرنگار: وضعیت تفکیک زباله در رشت مناسب نیست. آخرین اظهار نظر مدیرعامل سازمان پسماند رشت حکایت از این دارد که فقط ۲۰ درصد از شهروندان زباله‌ها را از مبدا تفکیک می‌کنند.

زباله رشت

اما وضعیت بغرنج‌ در روزهای اخیر مربوط به کاهش حجم زباله خشک ورودی به کارخانه پسماند رشت به دلیل وضعیت نامناسب زندگی شهروندان از نظر اقتصادی است؛ موضوعی که مدیرعامل فعلی سازمان پسماند رشت هم بر آن صحه می‌گذارد. در حال حاضر نه خبری از ساماندهی زباله‌گردهاست و نه مدیران پسماند رشت در راستای بهبود شرایط اقدامی کرده‌اند.

  • لزوم مشارکت شهروندان

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت با بیان این‌که مشکلات اقتصادی موجب کاهش تولید زباله در رشت شده است، اظهار کرد: روزانه حدود ۱۰۰ تن تولید زباله در رشت کم می‌شود که مهم‌ترین دلیل آن وضعیت نامطلوب اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم است. «علیرضا حاجی‌پور» یکی دیگر از دلایل کاهش تولید زباله را وجود زباله‌گردها دانست و گفت: برخی از افراد با انواع خودرو در سطح شهر نسبت به جمع‌آوری زباله‌های خشک اقدام می‌کنند. وی در مورد افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی شهرداری رشت افزود: کارخانه کود آلی در ابتدا با دو ورودی تعریف شد و قرار بود با ظرفیت روزانه تفکیک ۵۰۰ تن زباله به فعالیت بپردازد، اما بنا به دلایلی از جمله حجم سیلوهای احداث شده، این مهم محقق نشد. در تلاشیم تا امسال این مهم را به طور کامل محقق کنیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت به مشارکت ۲۰ درصدی شهروندان در زمینه تفکیک زباله هم اشاره کرد و گفت: به منظور تشویق شهروندان به مشارکت در طرح تفکیک زباله از مبدا اقلام تشویقی در ۱۳ کانکس فعال سطح شهر قرار داده شده است. در حال حاضر در خیابان امین ضرب، گلباغ نماز، حمیدیان، حافظ‌آباد، مسکن مهر، رودبارتان و... کانکس برای جمع‌آوری زباله خشک جانمایی شده و قرار است در یک قسمت آن تحویل زباله و در بخش دیگر آن به ارائه آموزش برای کودکان بپردازیم. از این طریق قصد داریم مشارکت شهروندان را در این زمینه افزایش دهیم.

  • ابهامات پیرامون اعتبار ۳۵۰ میلیون تومانی 

عضو کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز اظهار کرد: ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار دانشگاه گیلان قرار گرفته اما متاسفانه تاکنون اقدام ویژه‌ای در این‌باره انجام نشده است.  متاسفانه سیاست‌های فرهنگی در حوزه پسماند با مشکلات فراوانی مواجه است. «بهراد ذاکری» با تاکید بر این‌که ابهاماتی پیرامون اعتبار ۳۵۰ میلیون تومانی با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه طرح تفکیک زباله از مبدا وجود دارد، افزود: انتظار داریم درباره قراردادی که بین شهرداری رشت و دانشگاه گیلان منعقد شده، شفاف‌سازی شود.

  • کمبود سطل‌های تفکیک زباله در رشت 

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای شهر رشت هم با اشاره به کمبود سطل‌های تفکیک زباله در رشت بیان کرد: در گذشته سطل‌های تفکیک زباله بیشتری در شهر وجود داشت ولی در حال حاضر شاهد کاهش تعداد آنها هستیم. «فاطمه شیرزاد» خواستار نصب سطل‌های تفکیک زباله در مدارس شد و گفت: باید سازمان پسماند شهرداری رشت در این خصوص جهادی عمل کند و فرهنگ‌سازی از همین مقطع آغاز شود. این مسئول بیان کرد: به تفکیک زباله از مبدا در برخی از محله‌ها کم‌توجهی می‌شود. اگر به این موضوع با جدیت پرداخته شود، بخش عمده‌ای از مشکلات پسماند رشت برطرف خواهد شد.

  • مکث

طبق آمارها سهم تولید زباله رشت بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن است که حدود ۴۰ درصد آن زباله خشک و قابل بازیافت است. این حجم زباله باعث تولید۴ تا ۱۸ لیتر شیرابه می‌شود. در بند الف ماده ۱۹۳ قانون برنامه پنجم توسعه آمده است: «شهرداری شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و شهرهای ساحلی و شهرهای حاشیه تالاب‌های داخلی در راستای مدیریت پسماند شهری موظفند تا پایان سال چهارم برنامه، پسماندهای خود را با روش‌های نوین و فناوری‌های جدید با اولویت روش‌های آلی (ارگانیک) از قبیل کرم پوسال (ورمی کمپوست) بازیافت کنند. بدیهی است از سال پایانی برنامه، هرگونه دفنپسماندها در این شهرها مطلقا ممنوع است. »

کد خبر 440856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha