شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
۰ نفر

مریم سمائی: توجه به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در شهر بزرگی مانند تهران، یک امر ضروری است که باید به‌طور جدی به آن پرداخته شود.

حجت نظری|عضو شورای اسلامی ‌شهر تهران

مدیریت شهری بخش عمده‌ای از امکانات گردشگری و میراث فرهنگی را در اختیار دارد که باید حافظ آنها باشد و از صدور مجوز برای تخریب آثار و ابنیه تاریخی جلوگیری کند. سال گذشته با تلاش مدیران شهری از تخریب بسیاری از خانه‌های قدیمی و تاریخی جلوگیری به عمل آمد و گفته شد که در سال ۹۸بحث خریداری و تملک آنها صورت می‌گیرد. برای آشنا شدن با فعالیت‌ها و اقدامات در دستور کار، گفت‌وگویی با حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

  • مدیریت شهری در سال‌های اخیر چه اقداماتی برای حفظ و نگهداری از میراث گذشتگان انجام داده است؟

حفظ بناهای واجد ارزش چه بناهای تاریخی و چه بناهای فرهنگی و هنری از اهمیت زیادی برخوردار است و شورای شهر پنجم تلاش می‌کند روندی را که از سال‌های قبل در شهرداری تهران برای حفظ و نگهداری از این بناها شروع شده سرعت ببخشد و راه را برای حفظ آنها تسهیل کند. در سال ۹۷یکی از خانه‌هایی که در دستور کار قرار گرفت و در نهایت توسط شهرداری تهران تملک شد خانه نیما یوشیج بود که امیدواریم ظرف مدت کوتاهی کارهای مرتبط با مطالعات مفهومی مرمت و بازگشایی آن انجام شود و شهروندان بتوانند از این فضا دیدن کنند.

  • سال گذشته تملک خانه شهید تندگویان هم در دستور کار بود. این موضوع به کجا رسید؟

خانه موزه شهید تندگویان در تملک وزارت نفت است. ما در تلاشیم که بتوانیم با تعامل با وزارت نفت نسبت به احیای خانه و بازگشایی آن اقدام کنیم البته امیدواریم که این تعامل و حسن‌نظر را از سوی وزارت نفت برای واگذاری ملک به شهرداری تهران داشته باشیم و انتظارمان از این وزارتخانه این است که در این واگذاری دید اقتصادی نداشته باشد؛ چرا که مدیریت شهری بنا ندارد از این خانه بهره‌برداری اقتصادی کند.

  • چه عواملی در کند شدن تملک خانه‌های تاریخی نقش دارد؟

با توجه به بدهی‌های شهرداری که از دوره‌های قبل به ارث رسیده و با توجه به نیازهای شهر و بودجه انقباضی سال ۹۷و ۹۸مشکل تامین اعتبار وجود دارد اما تلاشمان بر این است که بودجه لازم برای زیرساخت‌های فضاهای فرهنگی را به‌طور جدی محقق کنیم و سعی می‌کنیم حداکثر تخصیص را در این زمینه داشته باشیم؛ چرا که تامین اعتبار برای تملک، مرمت و در اختیار قرار دادن فضاهای فرهنگی را هزینه نمی‌دانیم بلکه سرمایه‌گذاری‌ای می‌دانیم که عواید آن، چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی به شهروندان می‌رسد.

  • هم‌اکنون مهم‌ترین چالش در توسعه فضاهای فرهنگی تهران چیست؟

پاسخ به این سؤال خیلی سخت است چون عملا نمی‌شود یک چالش مشخص را نام برد اما واقعیت این است که سوداگری یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه میراثی تهران است. ممکن است مالک بخش‌خصوصی یا مالک بخش عمومی فضاهایی را در اختیار داشته باشد که واجد ارزش هستند و از قضا آن ملک در موقعیت مناسبی برای فضای تجاری هم قرار گرفته است؛ طبیعتا سوداگری حکم می‌کند که از ارزش معنوی آن ملک چشم‌پوشی و فقط به مادیات توجه شود. متأسفانه گاهی این افراد به‌دلیل اهمال‌ها و غفلت‌هایی که صورت می‌گیرد یا فسادی که ممکن است در بخش اجرایی وجود داشته باشد به مراد خود می‌رسند و ما شاهد تخریب فضاهای واجد ارزش شهرمان بوده و هستیم که امیدواریم این امر متوقف شود.

کد خبر 440854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha