همشهری آنلاین: دبیر ستاد ملی زاگرس با اشاره به تدوین و اجرای برنامه‌ای پنج ساله برای حفاظت و مقابله با خشکیدگی جنگل‌های زاگرس گفت: توسعه عملیات آبخیزداری، افزایش رطوبت خاک، کاداستر اراضی، پیشگیری از آفات و امراض و آتش‌سوزی در اولویت این برنامه هستند.

آغاز اجرای برنامه‌ پنج ساله احیای جنگل‌های زاگرس

به گزارش ایسنا، فریبرز غیبی با بیان این که وسعت جنگل‌های زاگرس بین ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار تا ۶ میلیون هکتار است، گفت: جنگل‌ زاگرس یکی از نقاط حیاتی و معدن آب در کشور است و بر اساس آخرین آمار دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از وسعت این جنگل‌ها دارای آلودگی و خشکیدگی است.

وی با اشاره به برنامه بوم‌سازگان زاگرس که سال گذشته تدوین و از ابتدای امسال اجرا شده است، تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۷۰ عامل در خشکیدگی جنگل‌های زاگرس موثر است که کاهش رطوبت خاک و افزایش دما مهم‌ترین آن‌هاست همچنین این دو عامل سبب طغیان آفات و امراض در جنگل‌ها می‌شود.

دبیر ستاد ملی زاگرس ادامه داد: اهمیت زاگرس در محیط زیست و زندگی عشایری کشور از یک سو و از سوی دیگر سیل‌های اخیر لرستان و خوزستان که متاثر از بالادست بود، سبب شد که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دید ویژه‌ای نسبت به زاگرس داشته باشد و توسعه پوشش گیاهی و عمیات آبخیزداری در این منطقه را در اولویت خود قرار دهد.

غیبی با بیان این که سال گذشته ۲۵ هزار هکتار عملیات جنگل‌کاری و توسعه جنگل در کشور داشتیم که ۲۰ هزار هکتار از آن فقط در جنگل‌های زاگرس بود، گفت: امسال نیز قرار است که بر اساس برنامه بوم‌سازگان زاگرس بیش از ۵۰ هزار هکتار جنگل‌کاری و عملیات احیا و غنی‌سازی جنگل در زاگرس داشته باشیم.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال با اشاره به این که در ستاد ملی زاگرس، پتانسیل‌ها و ضعف‌های زاگرس مشخص شد، گفت: بر اساس همین پتانسیل‌ها و ضعف‌ها ۲۰ پروژه در برنامه بوم سازگان زاگرس تعریف شد که از جمله آن‌ می‌توان به توسعه اراضی جنگلی، پیشگیری از حریق، مقابله با آفات و امراض و تهیه نقشه کاداستر اشاره کرد.

به گفته دبیر ستاد ملی زاگرس در حال حاضر بیش از ۴ میلیون هکتار اراضی جنگلی در کشور داریم که قرار است بر اساس این برنامه، پوشش گیاهی این اراضی جنگلی را بین یک تا پنج درصد افزایش دهیم.

غیبی با بیان این که هدف سازمان جنگل‌ها مقابله با خشکیدگی جنگل‌های زاگرس است، تصریح کرد: افزایش رطوبت خاک از طریق عملیات آبخیزداری، جنگل‌کاری و احیا و پاکسازی جنگل‌ها در دستور کار استان‌های زاگرس قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که اقداماتی همچون افزایش رطوبت خاک، کاداستر اراضی، پیشگیری از آفات و امراض و آتش‌سوزی با کمک جوامع محلی صورت می‌گیرد، گفت: بر اساس برنامه بوم‌سازگان زاگرس مدیریت واحدی در جنگل‌های زاگرس خواهیم داشت تا بتوانیم تاثیر عوامل انسانی و طبیعی بر خشکیدگی جنگل‌های زاگرس را به حداقل برسانیم.

دیبر ستاد ملی زاگرس در پایان با بیان این که بوم‌سازگان زاگرس برنامه‌ پنج ساله‌ای است که امسال اولین سال اجرای آن است، اظهار کرد: اعتبار سال اول این برنامه از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است و امیدواریم که در سال‌های بعد نیز مشکلی برای تامین اعتبار این برنامه نداشته باشیم.

کد خبر 440756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha