مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

محمدرضا رضاپور-کارشناس امور شهری: شهرها نیازمند تدبیری مناسب برای رسیدن به توسعه پایدار هستند و نگاه سنتی قادر نیست از چالش‌های پیش رو بکاهد.

کرج‌و‌چشم‌انداز‌توسعه‌پایدار

انبوهی از چالش‌ها و مشکلات همچون بهداشت، آموزش، رفاه و سلامت برای شهروندان، ضرورت تدارک خدمات جدید را بیش از پیش در امر توسعه پایدار نمایان می‌کند و مدیریت شهری با جدیت هرچه تمام پیگیر ارائه راهکارهایی اساسی در این زمینه است. توسعه پایدار شهری شامل ارائه راه‌حل‌هایی در مقابل الگوهای سنتی و کالبدی، اجتماعی و اقتصادی است تا بتوان با استفاده از این روند کاملا علمی و به‌روز از شکل‌گیری مسائلی نظیر نابودی منابع طبیعی، تخریب اکوسیستم‌ها، رواج بی‌عدالتی، گسترش آلودگی محیطی، افزایش بی‌رویه جمعیت و پایین آمدن کیفیت زندگی انسان‌ها جلوگیری کرد.

توسعه پایدار راه تازه‌ای برای رسیدن به آرمان‌های بشر همراه با حفظ منابع و امکانات برای آیندگان است. در دهه‌های اخیر یکی از ارکان اساسی توسعه پایدار، دستیابی به توسعه پایدار شهری است و این اندیشه با توجه به تاثیرات عمیق و مثبتی که در تمامی جنبه‌های زندگی انسان‌ها دارد در سطح ملی نیز بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس مدیریت شهری در شرایط کنونی، وظیفه بسیار دشواری دارد که پایانی برای آن متصور نیست و اداره‌کنندگان شهر به دنبال راهکارهایی دقیق هستند تا حرکت به سوی چشم‌انداز مطلوب شهری را در تمامی جنبه‌ها طی کنند و تنها به دنبال اقداماتی نظیر رفت و روب شهر نباشند.

در واقع امروزه یکی از اصول توسعه پایدار شهری، رشد و گسترش فیزیکی شهر همراه با در نظر گرفتن معیارهای اصولی و منطقی مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم‌گیری‌های عقلایی بوده که همراه با ملاحظات مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی است و در این بین بهره‌مندی و دسترسی به درآمدهای پایدار در میزان توسعه شهری تاثیر بسزایی دارد. در سال‌های اخیر شهرداری کرج در بازنگری سیستم مالی و درآمدی و انجام تغییرات گسترده در این حوزه با بهره‌گیری از سازوکارهای مختلف تا حدودی توانسته است سهم درآمدهای پایدار شهری را افزایش دهد و از کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار بکاهد؛ اما با این حال نیازمند یاری شهروندان در پرداخت مطالبات شهرداری است تا بتواند در این زمینه به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کند.

پرداختن به مدیریت شهری به صورت امروزی آن‌ که شامل مدیریت واحد، فراگیر و جامع شهری باشد، مستلزم ایجاد شرایط قانونی و ساختارهای سازمانی و اداری جدید کشوری هم بوده تا بر اساس آن حیطه مدیریت این دستگاه افزایش پیدا کند و قادر به تصمیم‌گیری بیشتر در زمینه‌هایی نظیر کنترل بازار اقتصاد شهری، مدیریت زمین شهری، تولید مسکن شهری و بسیاری از امور دیگر باشد.

کد خبر 440704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha