مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

مهسا طالبی-رشت- خبرنگار: ۱۹ فروردین امسال بود که شورای شهر رشت رأی موافق به لایحه افزایش کرایه تاکسی با ۲ فوریت داد.

تاکسیرانی رشت

دلیل افزایش ۳۷ درصدی کرایه تاکسی این بود که کرایه آنها از سال ۹۵ تغییری نکرده بود. با این حال افزایش کرایه تاکسی در سال گذشته پس از تصویب شورا و علی‌رغم مخالفت فرمانداری، توسط رانندگان اجرا شد، حتی سازمان‌هایی همچون تعزیرات به این موضوع ورود نکردند و شهروندان به مدت یک‌ سال نرخ‌های غیرقانونی پرداختند.

  • نرخ‌ کرایه‌ها عادلانه نیست

«امیرحسین علوی» رئیس شورای شهر رشت با بیان این‌که نرخ کرایه‌ها عادلانه نیست، گفته بود که بررسی‌های لازم از سوی سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری و کارشناسان فرمانداری صورت گرفته است و امیدوارم آنچه به نفع تاکسیرانان و مردم است، عملی شود. مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت نیز در این‌باره اظهار کرد: از سال ۹۵ تاکنون نرخ کرایه‌ها افزایش نداشته است و در همین راستا واقعی‌سازی نرخ کرایه‌ها انجام شد. «پیمان پارسا» ادامه داد: کرایه تاکسی‌های درون‌شهری بر اساس این لایحه چندنرخی شده است. به فرمانداری تضمین دادیم که پس از افزایش۳۷ درصدی تا پایان امسال دیگر افزایشی نخواهیم داشت.

با این‌که کرایه‌ها سال گذشته علی‌رغم مخالفت فرمانداری، افزایش پیدا کرده بود، «رضا رسولی» یکی از اعضای شورای شهر رشت در اظهارنظری عجیب در مورد افزایش نرخ کرایه‌ها ‌ گفت: سال گذشته هم افزایش نرخ کرایه تاکسی مصوب شد، اما فرمانداری مخالفت کرد و شورا به نظر فرمانداری احترام گذاشت. وی اظهار کرد: این موضوع کاملا کارشناسی شده و انتظار داریم با این کار موافقت شود. با این حال خبر رسیده که فرمانداری در نهایت با افزایش ۱۰ درصدی کرایه‌ها موافق است. یکی از مدافعان افزایش کرایه تاکسی «فاطمه شیرزاد» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و سخنگوی شوراست.  وی درباره دلایل موافقت خود گفت: افزایش نرخ کرایه تاکسی در شرایط نامناسب معیشتی و اقتصادی حق رانندگان است.

وی در واکنش به مخالفت فرمانداری رشت با مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی اظهار کرد: طی سال جدید در کل کشور نرخ کرایه تاکسی افزایش پیدا کرد، اما متاسفانه مصوبه شورای شهر رشت پیرامون این مهم با مخالفت فرمانداری مواجه شده است. شیرزاد افزود: در شرایطی که به علت تعادل نداشتن بازار، قیمت‌های مربوط به ملزومات خودرو از جمله لاستیک و غیره چندین برابر افزایش پیدا کرده، به یقین افزایش نرخ کرایه تاکسی در این شرایط اقدامی درست و حق رانندگان است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه خواستار تعیین تکلیف مصوبه شورا پیرامون افزایش نرخ کرایه تاکسی در رشت شد و بیان کرد: امیدوارم با تعیین تکلیف این مهم تا حدودی مشکلات معیشتی رانندگان تاکسی برطرف شود. همچنین با فراهم کردن تسهیلات ویژه توسط اتحادیه تاکسیداران و سازمان تاکسیرانی از دغدغه‌های این قشر زحمتکش تا حدودی کاسته شود.

  • تاکسی‌داران کرایه را غیرقانونی افزایش دادند

شهروندان هم تمایلی به افزایش کرایه تاکسی ندارند. پایین بودن درآمد در رشت مهم‌ترین دلیل آنان است. «رضا سرمد» یکی از شهروندان به همشهری گفت: تاکسیداران همیشه از گرانی هزینه‌ها گلایه دارند، در حالی که این گرانی فقط مختص آنها نیست و برای هر شهروندی وضعیت همین است. علاوه بر آن، در شهر خودروهای حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و بی‌آرتی و... هم به تعداد کافی نداریم و بیشتر مجبور هستیم با تاکسی تردد کنیم. وی افزود: رانندگان تاکسی‌ اغلب در گرما یا سرمای بیش از حد حضور ندارند یا دربست سوار می‌کنند و کرایه بالایی می‌گیرند. در عین حال کلی هم گلایه دارند. آنها سال قبل بدون این‌که فرمانداری مجوز بدهد خودسرانه کرایه‌های مصوب شده در شورا را اجرا کردند.

  • گلایه یک راننده تاکسی

«محمد خادمی» یکی از تاکسیداران رشت بیان کرد: هزینه‌های خودرو و سرپا نگه داشتن آن و مخارج قطعات و تعمیر چند برابر شده است. یک قطعه ۲۵۰ هزار تومانی امروز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در این شرایط چطور می‌توانیم زندگی کنیم؟ وی ادامه داد: این‌که به نرخ کرایه تاکسی، ۵۰۰ یا ۷۰۰ تومان در برخی مسیرها اضافه شود، چندان بالا نیست. با این ترافیک وحشتناک رشت واقعا مسافرکشی برای ما به صرفه نیست. امیدوارم که مسئولان ذی‌ربط در این زمینه مساعدت کنند.

کد خبر 440694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha