پریسا نوری-خبرنگار: ناله کامیون قدیمی که با وجود بار سنگین شیب جاده را به سختی بالا می‌آید، خاموش می‌شود.

نخاله

به نظر می‌رسد هیولای آهنی می‌خواهد نفسی تازه کند، اما ناگهان صدای گوشخراشی سکوت شب را می‌شکند و کامیون در غبار حاصل از تخلیه سنگ و خاک به سرعت دور می‌شود. هنوز ساعتی از فرار هیولا نگذشته که صدای ترمز کشدار خودرویی که با تپه‌ای از نخاله در وسط جاده برخورد کرده، به گوش می‌رسد. اینجا ورودی جاده تلو در محله حکیمیه است. جایی که هر شب ده‌ها کامیون حامل نخاله‌های ساختمانی به مقصد گود آبعلی، با سوءاستفاده از تاریکی جاده، بارنخاله شان را در آن تخلیه کرده و مشکلات زیادی برای اهالی و رهگذران به وجود می‌آورند. برای بررسی این موضوع به محله حکیمیه رفتیم و با دبیر شورایاری و رئیس اداره خدمات شهری ناحیه ۸ همراه شدیم.

  • پلیس راهور نظارت کند

حدود ساعت ۱۰ صبح به محله حکیمیه رسیدیم و باخبر شدیم صبح زود اهالی، یکی از کامیون‌های متخلف را قبل از خالی کردن نخاله شناسایی کرده و با کمک مأموران شهرداری و کلانتری به پارکینگ انتقال داده‌اند. با هدف گفت‌وگو با راننده کامیون به پارکینگ رفتیم ولی راننده به دنبال کارهای اداری ترخیص کامیون رفته بود. «فرشاد فیروزمکان» رئیس اداره خدمات شهری به بار سنگین کامیون که موجب کج شدن آن شده بود، اشاره کرده و با ناراحتی می‌گوید: «هر شب حداقل ۴ یا ۵ کامیون مثل این، ده‌ها تُن نخاله را در جاده تلو و معابر داخل محله خالی می‌کنند و مأموران خدمات شهری باید برای پیشگیری از تصادف، قبل از روشن شدن هوا نخاله‌ها را جمع‌آوری ‌کنند. » «محسن حمزه‌پور» دبیر شورایاری محله هم با تأیید صحبت‌های فیروزمکان می‌افزاید: «متأسفانه این مشکل از سال‌ها پیش گریبان اهالی محله را گرفته و فقط با نظارت دقیق پلیس راهور و ممانعت از ورود کامیون‌ها به محله حل می‌شود. » او ادامه می‌دهد: «کامیون‌های حامل نخاله باید از بزرگراه شهید بابایی مستقیم به گود آبعلی بروند، ولی وقتی مسیرشان را به طرف حکیمیه کج می‌کنند یعنی قصد دارند نخاله‌ها را در این محله خالی کنند، اگر مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی در ورودی‌های محله حکیمیه گشتزنی کنند، می‌توانند مانع ورود کامیون‌های حامل نخاله به محله شوند. »

  • تخلف در تاریکی

بعد از اینکه از بازگشت راننده کامیون ناامید شدیم، به ورودی جاده تلو رفتیم. معبر عریض و پرتردد حدفاصل میدان حکیمیه تا بلوار شهید بابائیان سال‌هاست در کشاکش اختلاف اداره برق و شهرداری روشنایی ندارد و با تاریک شدن هوا به محل امنی برای جولان کامیون‌های متخلف و تخلیه نخاله تبدیل می‌شود. حمزه‌پور می‌گوید: «با وجود پیگیری‌های چند ساله شورایاری، منطقه برق تهرانپارس و شهرداری هیچ یک مسئولیت تأمین روشنایی اینجا را قبول نکرده‌اند و هرکدام این کار را وظیفه دیگری می‌دانند، از این‌رو با تاریک شدن هوا این معبر برای متخلفان ایمن و برای شهروندان ناامن است. » او می‌افزاید: «البته هفته گذشته پس از جلسه‌ای که با حضور فرماندار و رئیس اداره‌های منطقه داشتیم، اداره برق مکلف به تأمین روشنایی اینجا شد که امیدواریم اجرایی شود. » بررسی مشکلات تخلیه نخاله در محله حکیمیه، ما را به تقاطع خیابان دوم غربی و کانال محرابیان می‌رساند. جایی که به گفته فیروزمکان چند شب پیش مورد گزند نخاله‌ریزها قرار گرفته است. رئیس اداره خدمات شهری شهرداری ناحیه۸ با اشاره به کف کانال می‌گوید: «با تلاش مأموران شهرداری نخاله‌هایی از جنس خاک و سنگ از کانال خارج شده، اما متأسفانه نخاله‌هایی از جنس سیمان، آهک و بتن سفت شده و کف کانال را پوشانده‌اند به‌طوری که با بارندگی ممکن است آب کانال سرریز شود. » 

  • مشکل با حکم قضایی حل می‌شود 

مشکلات ناشی از ورود کامیون‌های حامل نخاله به محله حکیمیه را با سرهنگ «بردیا دریکوند» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه ۴ در میان گذاشتیم. او در پاسخ به درخواست شهروندان برای حضور دائمی پلیس راهور و پیشگیری از ورود کامیون‌ها به محله می‌گوید: «با توجه به کمبود مأمور پلیس راهور، امکان استقرار دائمی آنها در ورودی‌های محله را نداریم. از طرفی حضور پلیس راهور در این مورد بازدارنده نیست چون در شرح وظایف پلیس راهور نیست که مانع ورود کامیون‌های حامل نخاله شود، مگر در جاهایی که تابلو ممنوعیت ورود کامیون با نخاله نصب شده باشد که آن هم طبق قانون فقط جریمه اندکی دارد و بازدارنده نیست. »رئیس پلیس راهور منطقه درباره حل قطعی مشکل تخلیه نخاله در محله حکیمیه می‌گوید: «این مشکل با همکاری شهرداری، پلیس راهور و نیروی انتظامی و به پشتوانه حکم قضایی حل می‌شود. » سرهنگ دریکوند می‌افزاید: «شورایاری به نیابت از اهالی محله باید از کامیون‌های متخلف به دادسرایی که اتفاقاً در محله حکیمیه است شکایت کند. بعد از تشکیل و بررسی پرونده و صدور حکم، به دستور قاضی کمیته‌ای با حضور شهرداری، پلیس راهور و نیروی انتظامی تشکیل می‌شود که می‌تواند به پشتوانه حکم قضایی کامیون‌هایی که در ورودی حکیمیه حامل نخاله هستند را توقیف و به پارکینگ منتقل کند. »

کد خبر 440459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha