سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
۰ نفر

زهره کریم زاده - کرمانشاه- خبرنگار: استان ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

آتش سوزی جنگل در کرمانشاه

هرسال با آغاز فصل گرما، تهدیدات حریق در جنگل‌ها و مراتع طبیعی در صدر اخبار و هشدارها قرار می‌گیرد و استان ما با داشتن ۷۰ نقطه بحرانی در این زمینه هنوز با کمبود تجهیزات و ادوات برای اطفای حریق مواجه است. این مساله در جنگل‌ها و منابع طبیعی استان که در منطقه مرزی نیز واقع شده مشکلات خاص خود را دارد. با توجه به کمبود امکانات بر مشارکت‌های مردمی و استفاده از سمن‌ها به عنوان بازوان قدرتمند دستگاه‌های دولتی تاکید می‌شود ولی دستان خالی، نبود بیمه‌ معتبر، خلأ نبود تیم منسجم و مردمی اطفای حریق و هراس از دست دادن جان مانع از آن می‌شود که برای حفظ جنگل‌ها در هنگام حریق اقدام شود.

  • بیمه اطفای حریق اعتبار ندارد

سخنگوی انجمن مردم‌نهاد ژیوای پاوه در گفت‌وگو با همشهری، با تاکید براین‌که اطفای حریق جنگل‌ها و منابع طبیعی در مناطق مرزی مشکلات خاص خود را دارد، گفت: بیمه اطفای حریق برای سمن‌ها تنها یک نام است و اعتبار ندارد. برای نمونه باید گفت در همین حوادث یکی از همکاران آسیب دید و درمانش نزدیک به ۲۰ میلیون تومان برایش هزینه داشت.

«مختار خندانی» ادامه داد: منطقه ما به دلیل مرزی بودن حالت نظامی دارد و هنگامی که حریق از عراق به سمت ما می‌آید نیاز به هماهنگی با نیروهای نظامی برای اطفای آن داریم. وی ادامه داد: بوزین و مره خیل یکی از مناطق استان است که دارای پوشش گیاهی گسترده است، ولی منطقه ممنوعه نظامی است. بر این اساس درخواست می‌کنیم کارت‌هایی که پس از آموزش برای افراد صادر می‌کنیم برای دیگر ارگان‌ها اعتبار داشته باشد.

  • با دست خالی نمی‌توان آتش را خاموش کرد

«منیر الهیاری» سخنگوی انجمن طنین سبزگستران نیز بر در اختیار داشتن وسایل و تجهیزات اطفای حریق برای مردم و سمن‌ها تاکید کرد و گفت: در ۳ سال گذشته موارد زیادی اطفای حریق در منطقه کوزران داشتیم که برای مقابله دستمان خالی بود.  تنها دارای ما یک خودرو پاترول بود با یک تراکتور و چندین وسیله محدود حمل‌ونقل که برای انتقال آب استفاده می‌شد. الهیاری با بیان این‌که مردم منطقه کوزران برای اطفای حریق هیچ وسیله‌ای ندارد، افزود: به محض وقوع آتش تعدادی از اعضای سمن‌ها به منطقه اعزام می‌شوند. باید پرسید تا کی می‌توان با دست خالی به اطفای حریق پرداخت.

وی بر تشکیل تیم اطفای حریق تاکید کرد و گفت: این تیم باید داوطلبانه تشکیل شود و دارای پشتوانه باشد. در این برنامه اگر استانداری باشد هم رسمیت دارد و هم آرامش خاطر برای افراد خواهد بود تا در صورت بروز حادثه سریعا به منطقه اعزام شوند. در مقابل این افراد تا زمانی که بیمه و امنیت جانی نداشته باشند برای این منظور اقدام نمی‌کنند.

  • هماهنگی با نیروهای نظامی

مدیر کل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه به همشهری، در مورد مشکلات سمن‌های فعال در حوزه اطفای حریق، گفت: اداره کل منابع طبیعی باید پوشش بیمه‌ای و اعتبار آن را گسترش دهد تا همه افراد واجد شرایط بتوانند از آن استفاده کنند.
«علیرضا گودرزی» در زمینه مشکلات اطفای حریق در مناطق مرزی و نظامی نیز اظهار کرد: این مسائل را به معاون سیاسی برای مطرح شدن در شورای تامین انتقال خواهیم داد. وی با تاکید بر این‌که کنترل و اطفای حریق نیازمند ادوات است، گفت: علاوه بر این‌که باید اعتباری برای این منظور لحاظ شود باید از ظرفیت سمن‌ها هنگام آتش‌سوزی استفاده کرد چراکه آنان انرژی مضاعفی برای دستگاه‌های دولتی هستند و بازوان توانمند و ظرفیت خوبی برای کشور قلمداد می‌شوند.  گودرزی با تاکید بر این‌که روستاییان و عشایر باید احساس کنند که منابع طبیعی متعلق به خود آنهاست، گفت: جزو کشورهایی هستیم که از لحاظ پوشش گیاهی در اقلیت قرار داریم و باید برای حفظ این منابع بکوشیم و به پیشگیری و آموزش و تجهیز امکانات بپردازیم.

  • نظارت ۶۵ نیروی حفاظتی بر منابع طبیعی

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه به همشهری گفت: ۵۲۷ هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد و نیمی از مساحت استان توسط منابع طبیعی تحت نظارت است و کنترل می‌شود. «فرشید سنجری» افزود: این نظارت توسط ۶۵ نیروی حفاظتی انجام می‌شود و اگر این نیروها بخواهند به دیگر مناطق دورافتاده و آسیب‌دیده برای اطفای حریق اعزام شوند چندین ساعت به طول می‌انجامد. سنجری به تهیه سالانه برنامه اطفای حریق اشاره کرد و گفت: در این طرح برای هر ارگانی وظایفی تعریف شده. در سال گذشته با همکاری‌های انجام‌شده از سوی مدیر کل و استاندارکرمانشاه، بحران‌های سال گذشته را کنترل کردیم و ۸۰ درصد کاهش حریق داشتیم. این طرح برای امسال نیز مشخص شده و وظایف برای هر ارگان بازگو شده است.  وی افزود: در طرح امسال در مرحله اول تشکل‌ها باید آموزش ببینند.  سنجری به طرح روستا به روستا اشاره کرد و افزود: افراد آموزش‌دیده به روستاها می‌روند و آموزش‌ها را به افراد زیرمجموعه خود ارائه می‌دهند.

کد خبر 440433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha