مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

مریم جباری - اراک - خبرنگار: ظاهرا مشکلات صنایع بزرگ استان مرکزی از قبیل بیمه، کمبود نقدینگی، پرداخت معوقات و مالیات تمامی ندارد و نفس بسیاری از صنایع مادر و استراتژیک کشور مستقر در این استان را گرفته است.

کارگران استان مرکزی

‌وقتی به این مشکلات تحریم‌ها و اجرای ناصحیح اصل ۴۴ قانون خصوصی‌سازی را اضافه کنیم، آن وقت تعطیلی واحدهای بزرگی همچون هپکو و آذرآب و... که روزگاری قطب تولید و صادرات کشور به حساب می‌آمدند، چندان دور از ذهن نیست. چند روز پیش نیز استاندار مرکزی به این مشکلات اشاره کرد و گفت: «شرکت‌های بزرگ آذرآب، هپکو و ماشین‌سازی اراک با ۲ هزار نیروی انسانی در آستانه تعطیلی قرار دارند». اما حالا یک مشکل جدید نیز برای تعطیلی واحدها به وجود آمده و آن صدای بلند بالاتر از ۸۵ دسیبل در هنگام کار و تولید است.

مدیران کارخانه‌هایی همچون «ماشین‌کاران اراک» که با این مشکل به دلیل نوع فعالیت‌شان سروکار دارند معتقدند که تعطیلی خط تولید این کارخانه که صدای بالاتر از ۸۵ دسیبل را تولید می‌کند، ضربه بزرگی برای کارخانه و معیشت کارگران شاغل در آن است و امکان خرید دستگاه‌های جدید به دلیل تحریم‌ها با صدای کمتر را ندارند، اما مسئولان بهداشت استان می‌گویند که این صدا برای سلامتی کارگران خطرآفرین است و منجر به از کار افتادن زودتر از موعد آنها می‌شود.  

  • تعطیلی خط تولید ۳ هزارتنی ماشین‌کاران

شرکت ماشین‌کاران اراک یکی از شرکت‌های استان است که با این مشکل روبه‌رو شده. مدیر عامل شرکت ماشین‌کاران اراک که در زمینه ساخت قطعات خودرو فعالیت دارد، درباره این مشکلات می‌گوید: این واحد تولیدی در سال ۶۳ فعالیت خود را در زمینه تولید قطعات خودرو آغاز کرده و با شرکت ایران‌خودرو همکاری مستقیم دارد. «علی‌جعفر قدبیگی» به همشهری بیان می‌کند: شرکت ایران‌خودرو قطعات مورد نیاز خود را از خارج از کشور وارد می‌کرد که با درخواست همکاری از واحد تولیدی ماشین‌کاران اراک و همچنین بازدیدی که از ایران‌خودرو توسط این واحد تولیدی انجام شد، ساخت قطعات مورد نیاز را بر عهده گرفتیم.

وی ادامه می‌دهد: قطعاً فعالیت در این بخش با تولید صدا همراه است و کنترل صدا و این‌که از ۸۵ دسیبل بالاتر نباشد، برای شرکت غیرممکن است. ساخت این قطعات در ایران‌خودرو و سایپا به وسیله آهنگری انجام می‌شود، بنابراین وجود سروصدا در این بخش یک مسئله اجتناب‌ناپذیر است.
مدیر عامل شرکت ماشین‌کاران اراک می‌افزاید: در شهریور ماه سال گذشته در بازدید مرکز بهداشت از این واحد تولیدی، ایراداتی از واحد تولیدی ما گرفته شد که ما توانستیم همه ایرادات به جز از بین بردن سر و صدا در بخش مورد نظر را برطرف کنیم، به همین دلیل اکنون خط تولید ۳ هزار تنی در این واحد تولیدی تعطیل شده است. قدبیگی اظهار می‌کند: متأسفانه با تعطیلی این خط تعداد ۵۰ نفر از کارگران بیکار شده‌اند که باید در این زمینه با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و ضرورت حفظ اشتغال تدابیری اتخاذ شود، نه این‌که شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی باشیم.

  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها با واحدهای تولیدی 

استاندار مرکزی نیز در مورد اهمیت حفظ اشتغال در استان می‌گوید: رعایت نکات ایمنی و استانداردها در همه واحدهای تولیدی و صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد، اما این‌که یک واحد تولیدی با توجه به شرایط حاکم بر کشور که همه دستگاه‌ها در جریان آن هستند بخواهد تعطیل و تعدادی از کارگران بیکار شوندمورد قبول نیست.

«سیدعلی آقازاده» بیان می‌کند: متأسفانه شرایط تحریم‌ها روز به روز سخت‌ترمی‌شود و ما باید با این شرایط بتوانیم مشکلات و مسائل را پشت سر بگذاریم که البته گذر از این بحران نیز منوط به همکاری و حمایت همه دستگاه‌های اجرایی در استان است و باید برای حمایت از اشتغال و حفظ رونق تولید در استان این تعامل افزایش بیشتری پیدا کند. وی ادامه می‌دهد: این‌که شرکت قطعه‌ساز خودروی ماشین‌کاران با قدمت طولانی به دلیل همکاری نکردن مرکز بهداشت مجبور به تعطیلی یکی از خطوط تولیدی خود شده باید مورد پیگیری قرار گیرد.

استاندار مرکزی عنوان می‌کند: با توجه به نام‌گذاری امسال همه دستگاه‌ها موظف هستند نهایت همکاری را با واحدهای تولیدی و صنعتی داشته باشند تا بتوانیم شرایط تحریم‌ها را تحت کنترل درآوریم. آقازاده می‌افزاید: رونق تولید در واحدهای تولیدی و حفظ اشتغال موجود به عنوان ۲ مسئله مهم و ضروری در استان باید مورد توجه قرار گیرد و در این بخش از همه ظرفیت‌های موجود نیز استفاده شود تا بتوانیم مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات را با تعامل و هم‌افزایی پشت سر بگذاریم.
وی اظهار می‌کند: هیچ استانی مانند مرکزی در زمینه ایمنی در کار از حساسیت بالایی برخوردار نیست و این نیز به دلیل صنعتی بودن استان است، اما علاوه بر رعایت نکات ایمنی باید در این بخش تلاش شود تا به تولید و اشتغال استان ضربه وارد نشود و با همکاری و تعامل مشکلات و موانع موجود را از پیش رو برداریم، نه این‌که اقدام به تعطیلی واحد تولیدی یا صنعتی کنیم.

  • کارگران را به خاطر صدای بلند صنایع بیکار نکنید 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی می‌گوید: این‌که مرکز بهداشت بخواهد به دلایل مختلفی از جمله وجود صدای بیش از ۸۵ دسیبل اقدام به تعطیلی واحدهای تولیدی کند، با توجه به شرایط اقتصادی موجود و تحریم‌های حاکم بر کشور یک اقدام غیرمنطقی است که به اقتصاد، اشتغال و تولید ضربه وارد خواهد کرد.

«منوچهر توسطی» بیان می‌کند: با توجه به شرایط تحریم‌ها امکان خرید تجهیزات و دستگاه‌های جدید که سروصدای کمتری دارند، وجود ندارد و به ناچار در این نوع واحدهای تولیدی سروصدا ایجاد می‌شود و این‌که به دلیل بالا بودن چند دسیبل برخی از واحدهای تولیدی و صنایع تعطیل شود، نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. وی ادامه می‌دهد: در استان صنعتی مرکزی که صنایع سنگین و بزرگ نیز فعالیت دارند، استفاده از دستگاه‌های پرس سنگین نیز انجام می‌شود که این دستگاه‌ها صدایی با دسیبل‌های بسیار بالا را ایجاد می‌کنند و این‌که بخواهیم فعالیت صنایع را به این دلیل مختل کنیم با شعار امسال منافات دارد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی می‌افزاید: این استان یک استان صنعتی است که بیشترین اشتغال آن وابسته به حوزه صنعت است. بنابراین باید تولید حفظ و از تعدیل نیرو به هر دلیلی جلوگیری شود، اما باید در زمینه ایجاد ایمنی لازم در واحدهای تولیدی برای کارگران همه تدابیر لازم لحاظ شود.

کد خبر 440428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha