چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۷
۰ نفر

اصغر بادپر: کمی بعد از امتحانات نوبت سفر می‌رسد. با آغاز تابستان فصل سفر رفتن، گردش در باغ‌ها و بوستان‌ها و محیط‌های طبیعی اطراف شهرها هم از راه می‌رسد. اما لطفاً هرجا که رفتید حواستان به محیط‌زیست باشد؛ ما می‌توانیم این طبیعت را زیبا و تمیز نگه داریم، شبیه همه‌ی آن عکس‌هایی که از زیبایی‌های طبیعت می‌بینیم.

حواستان به محيط زيست باشد

برای نجات دریاها

امسال شعار روز جهانی زمین، حفاظت از گونه‌های در حال انقراض است و بسیاری از این گونه‌ها در دریاها زندگی می‌کنند و چه‌قدر ساحل دریاهای ما آلوده است.

سعید مرادی‌کیا، کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه و در این زمینه می‌گوید: «ما هرروز پسماندهای پلاستیکی زیادی تولید می‌کنیم و هرچند که بهترین روش برای نجات کره‌ی زمین از دست پسماندهای پلاستیکی تفکیک و بازیافت آن‌هاست، اما هنوز هم  در برخی از کشورهای جهان این نوع پسماندها به درون رودخانه‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها ریخته می‌شود و تا مدت‌ها در آن‌ها باقی می‌ماند و زندگی هزاران گونه‌ی گیاهی و جانوری دریایی مثل لاک‌پشت‌ها، عروس‌های دریایی و هم‌چنین پرندگان مهاجر و... را به‌خطر می‌اندازند.

خوب است به یاد داشته باشیم که زندگی تمام انسان‌های کره‌ی زمین به گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری وابسته است. این بدان معنی است که در صورت از میان‌رفتن این گونه‌ها و یا در معرض انقراض قرار گرفتن آن‌ها به دلیل آلودگی‌های ناشی از فعالیت ما انسان‌ها، زندگی نیز از میان می‌رود و یا در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

فراموش نکنیم که رهاسازی و تخلیه‌ی پسماندها و به‌ویژه پسماندهای پلاستیکی در طبیعت، از دشت و جنگل تا دریا و رودخانه نه‌تنها باعث مرگ و انقراض تعداد زیادی از جانوران و حتی گیاهان دریایی می‌شود، بلکه خود ما انسان‌ها را نیز از میان می‌برد.»

ساده اما تأثیرگذار

مرادی‌کیا، ادامه می‌دهد: «با این همه، هنوز هم دیر نشده است و شما می‌توانید با رعایت چند نکته‌ی ساده و یادآوری آن‌ها به دیگر اعضای خانواده و دوستان و هم‌کلاسی‌های خود، به حفظ سلامت محیط‌زیست و هم‌چنین مراقبت از تداوم حیات گونه‌های گیاهی و دیگر جانداران در معرض انقراض کمک کنید.»

این کارشناس محیط‌زیست برای کمک به حفظ سلامت محیط‌زیست نکات دیگری را هم یادآوری می‌کند:

- خوب است هنگام سفر به مناطق طبیعی و گردش در جنگل، کویر، دشت، سواحل دریا و رودخانه‌ها سعی کنیم همراه با دوستان و اعضای خانواده‌ی خود برای پاکیزه نگه‌داشتن آن فضا و حتی جمع‌آوری پسماندهای رها شده اقدام کنیم.

- در هنگام خرید مواد غذایی تا حد امکان محصولی را انتخاب کنیم که بسته‌بندی پلاستیکی کم‌تری دارد.

- در حد امکان از ظرف‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف استفاده نکنیم و محصولات با دوام و با قابلیت استفاده‌ی مجدد را جایگزین آن‌ها کنیم. برای مثال می‌توانیم در جشن‌ها و مراسم عمومی، به‌جای استفاده از لیوان و بشقاب‌های یک‌بار مصرف، از ظروف چینی و یا شیشه‌ای استفاده کنیم.

- هنگام خرید حتماً سعی کنیم کیسه‌ی پارچه‌ای‌همراه داشته باشیم و تا جایی که می‌شودکیسه‌ی پلاستیکی نگیریم. یا به‌جای نی‌های پلاستیکی، از نی‌های فلزی و شیشه‌ای چندبارمصرف استفاده کنیم.

- پسماندهای پلاستیکی خود را در طبیعت رها نکنیم و تا جایی که می‌شود، پسماندهای پلاستیکی خود را برای بازیافت در درون مخازن بازیافت قرار دهیم.

کد خبر 440418

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha