سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر محیط زیست جزیره کیش در واکنش به کلیپی مبنی بر هجوم کوسه‌ها به سواحل این جزیره گفت: حضور گونه‌هایی از کوسه ماهیان در آب‌های این منطقه به معنای هجوم نیست بلکه امری طبیعی است که هرساله تکرار می‌شود.

کوسه ماهی

به گزارش ایرنا، مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست کیش گفت: آب‌های خلیج فارس زیستگاه گونه‌های مختلف آبزیان از جمله کوسه‌های ماهی است و گونه‌هایی از این ماهی هر ساله به منظور تغذیه به آب‌های جزیره کیش پناه می‌برند.

وی با تاکید بر بی‌خطر بودن این کوسه‌ها افزود: اینگونه آبزی که به کوسه باله سیاه شناخته می‌شود از ماهی‌های کوچک‌تر تغذیه می‌کنند و برای انسان‌ها تهدید یا خطری محسوب نمی‌شود. بنابر این ساکنان و گردشگران می‌توانند با خیال آسوده از تفریحات دریایی و زیبایی‌های ساحلی کیش لذت ببرند.

وی افزود: حضور جمعی از این کوسه‌های بی‌خطر در مناطق تحت حفاظت نشان می‌دهد که این آبزیان از جانب ساکنان و گردشگران احساس خطر نمی‌کنند و با حضور خود به جاذبه طبیعی این جزیره افزوده‌اند.

وی اضافه کرد: با این حال کلیپی که اخیرا پخش شده مربوط به سال گذشته و از منطقه حفاظت شده است که کسی در آن تردد نمی‌کند.

همچنین دکتر فریدون عوفی عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور و مدیر گروه اکولوژی دریا ضمن بی‌خطر خواندن کوسه ماهی‌های پناه گرفته در محدوده‌ای از سواحل جزیره کیش تصریح کرد: این آبزیان هرساله با توجه به تغییرات آب و هوایی، به منظور تغذیه به منطقه‌ای ایزوله شده به عنوان زیستگاه فصلی در سواحل کیش پناه می‌برند و هیچ خطری ندارند.

وی اضافه کرد: این کوسه‌ها از گونه‌ها عمدتا باله سیاه هستند و نه تنها خطرناک نیستند بلکه از گونه نادر و معرض خطرند که در اطراف جزیره کیش و هندورابی مشاهده می‌شوند و شکار آنان ممنوع اعلام شده است.

این محقق گفت: طبق آخرین تحقیقات انجام شده ۶۵ گونه کوسه ماهی در خلیج فارس و تنگه هرمز شناسایی و ثبت شده که اهمیت حفاظت از آنان بویژه گونه‌های در معرض خطر و گونه‌های حساس و آسیب‌پذیر مورد توجه مجامع جهانی و سازمان‌های متولی در ایران است و همه ملزم به تبعیت از قوانین و مقررات جهانی برای حفاظت از این گونه‌ها هستیم.

وی با اعلام این که هم اکنون ۱۲ گونه از کوسه ماهیان در لیست قرمز (خطر انقراض) قرار دارند، ادامه داد: تمام گونه‌های اره ماهیان در لیست قرمز قرار دارند و بیشترین پراکنش اره ماهیان در سواحل شمالی خلیج فارس (آب‌های ایران) قرار دارد.

از طرفی، برخی محققان بر این باورند که دخایر گونه‌های مختلف کوسه ماهی نه تنها در خلیج فارس بلکه در تمامی دریاهای جهان مورد تهدید قرار دارد.

کوسه‌ها یکی از ذخایر پرارزش آبزیان است که از گذشته نه چندان دور به علت سودجویی استفاده از گوشت، روغن سرشار از ویتامین، باله‌ها، پوست، دندان‌ها و به دلیل ذهنیت، شناخت نادرست و وحشت بی‌موردی که از این حیوان وجود دارد، مورد هجوم بیرحمانه بشر قرار گرفته‌اند.

عالی حسینی از محققان شیلات کشور می‌گوید: اکثر مردم تصور می‌کنند که همه کوسه‌ها مانند کوسه‌های سفید خطرناکند و همواره به دنبال شکار انسان‌ها هستند این در حالیست که این تفکر و القائات غلط یکی دیگر از دلایل هجوم انسان‌ها به سوی ذخائر کوسه بوده است.

وی می‌گوید: افزایش سریع صید اینگونه آبزی، در ابتدا به خاطر تقاضای زیاد باله‌های آن بوده ولی بعداً به خاطر گوشت و غضروفشان به شدت مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

با وجود ممنوعیت صید کوسه ماهیان، فروردین گذشته فرمانده انتظامی و دریابانی کیش از کشف ۸۵ قطعه کوسه ماهی صید شده به عنوان گونه‌ای از آبزیان کمیاب و در حال انقراض آب‌های خلیج فارس خبر داد.

بر اساس قانون، صید کوسه ماهی مجاز نیست و جریمه صید هر یک از این آبزیان ۳۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

طبق برخی گزارش‌ها، بیشرین صید کوسه‌های خلیج فارس و دریای عمان از سه گونه دوسه مری، چانه سفید و لیمباتوس است.

کد خبر 440357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha