مهدی اسماعیل پور-خبرنگار: درباره مصرف و توزیع انواع موادمخدر در داخل استادیوم آزادی و روی سکوهایی که حدود ۱۰۰ هزار نفر گنجایش دارد، گزارش‌ها و مصاحبه‌های زیادی منتشر شده است.

ورزشگاه آزادی

ورود موادمخدر به ورزشگاه آزادی و استعمال آن روی سکوها در حین تماشای بازی سوژه‌ای شخم خورده است، به‌ویژه بعد از ایست قلبی و فوت هواداری بر اثر استعمال مواد در بازی چند هفته قبل پرسپولیس و سپاهان که دوباره توجه رسانه‌ها را به این موضوع جلب کرد. تاکنون از زوایای مختلف به این آسیب نگاه شده و مورد کندوکاو قرار گرفته است، اما موضوعی که همچنان مغفول مانده، تأثیر این مسئله روی محله‌ها و ساکنان اطراف ورزشگاه آزادی است. ورزشگاه بزرگ آزادی در جنوب غربی منطقه ۲۲ قرار دارد. نزدیک‌ترین محل مسکونی به ورزشگاه آزادی شهرک آزادی و فرهنگیان در منطقه ۲۱ است. در این گزارش به بررسی مشکلاتی پرداخته‌ایم که برای ساکنان بافت مسکونی در مجاورت ورزشگاه آزادی ایجاد می‌شود.

درباره مصرف گل، حشیش و انواع موادمخدر در داخل ورزشگاه آزادی زیاد خوانده‌ایم و شنیده‌ایم، اما چنین جوی در خارج از ورزشگاه و اطراف آن هم وجود دارد. گویا در بازی‌های بزرگ که جمعیت زیادی راهی ورزشگاه می‌شود بردن موادمخدر به داخل و استعمال آن روی سکوها کار چندان سختی نیست. با این وجود برخی‌ها دود و دم‌شان را قبل از ورود به ورزشگاه راه می‌اندازند و به اصطلاح خودشان را می‌سازند. محوطه و محله‌های اطراف ورزشگاه پاتوق این افراد است. این دسته از افراد که بین‌شان استادیوم‌بروهای حرفه‌ای هم وجود دارد تمام سوراخ سنبه و پاتوق‌های امن را مثل کف دستشان می‌شناسند. یکی از این پاتوق‌ها جایی در حوالی ایستگاه مترو ورزشگاه و محوطه‌ای در شمال شهرک فرهنگیان و آزادی است که فاصله چندانی با استادیوم آزادی ندارد.

  • مشکلات همسایگی 

مترو ورزشگاه آزادی مانند استادیوم در آن سوی بزرگراه شهید فهمیده و منطقه ۲۲ واقع شده است. این ایستگاه هرچند درمحدوده جغرافیایی منطقه ۲۱ قرار ندارد، اما نزدیک‌ترین محله به آن شهرک فرهنگیان و آزادی است. فاصله مترو ورزشگاه آزادی با این شهرک به اندازه زیرگذری ۵۰ متری است و بیشترین تأثیرگذاری را روی این محله دارد. مجید توکلی از ساکنان قدیمی این محله درباره مشکلات همجواری با ورزشگاه آزادی می‌گوید: «نزدیکی شهرک با استادیوم آزادی برای مردم محله دردسرساز شده است. از مشکلات ترافیکی گرفته تا تجمع و عبور و مرور افراد غریبه که برای تماشای فوتبال به ورزشگاه می‌آیند. در روزهایی که استقلال و پرسپولیس بازی دارند اگر به اینجا بیایید خودروهایی را می‌بینید که چون در پارکینگ ورزشگاه جا نیست یا ترافیک شدیدی در اطراف ورزشگاه وجود دارد، در هر گوشه و کناری پشت سر هم پارک کرده‌اند. » 

علاوه بر مشکلات ترافیکی، عبور و مرور و تجمع افراد غریبه‌ای که از محله‌های مختلف برای تماشای فوتبال به استادیوم آزادی می‌آیند هم برای مردم شهرک مشکل‌ساز شده است. توکلی دراین‌باره می‌گوید: «در حاشیه بزرگراه تهران ‌ـ کرج، روبه‌روی ایستگاه مترو ورزشگاه آزادی فضای نسبتاً وسیعی در شمال شهرک فرهنگیان وجود دارد که به پاتوقی برای استادیوم‌روها تبدیل شده است. این افراد در گروه‌های ۵۰‌ـ ۶۰ نفری جمع می‌شوند و دود و دم به راه می‌اندازند و بعضا موادمخدر مصرف می‌کنند. شنیده‌ام بین‌شان مواد هم خرید و فروش و جابه‌جا می‌شود. »

  • دردسرهای ترافیکی 

فاصله شهرک فرهنگیان و آزادی تا استادیوم حدود ۵ کیلومتر است و پیاده‌روی در این مسیر تقریباً ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. گروهی از کسانی که به استادیوم می‌روند به‌ویژه در بازی‌های حساس که استقبال زیاد است، برای فرار از ترافیک، وسیله نقلیه‌شان را در شهرک پارک و باقی راه را پیاده طی می‌کنند. حضور و تجمع تماشاگران و توقف وسیله نقلیه آنها در هر گوشه و کنار مشکلاتی را برای مردم محله ایجاد کرده است. مجید نجاتی از ساکنان قدیمی شهرک فرهنگیان و آزادی و دبیر شورایاری این محله می‌گوید: «مشکلاتی که همجواری با ورزشگاه آزادی برای ما ایجاد کرده به ۲ بخش عمده تقسیم می‌شود. یکی مشکلات ترافیکی و دیگری معضلات فرهنگی که اهالی محله را آزرده خاطر کرده است.

در روزهای مسابقه به‌ویژه بازی‌های حساس، تمام مسیرهای منتهی به ورزشگاه قفل شده و گنجایش پارکینگ‌های ورزشگاه هم تکمیل می‌شود. با توجه به این موضوع گروهی از استادیوم‌روها به شهرک ما می‌آیند و وسایل نقلیه‌شان را اینجا پارک می‌کنند و سپس با پای پیاده ‌راهی ورزشگاه می‌شوند. تنها راه‌حل این موضوع تغییر دادن دوربرگردان ورودی شهرک فرهنگیان و آزادی است و باید آن را پایین‌تر بیاورند. تغییر جای این دور برگردان تا حدودی مشکل دسترسی مردم به محله و فرار از ترافیک ورزشگاه را برطرف می‌کند. »

زیرگذری در شهرک فرهنگیان که به گفته اهالی یکی از محل‌های مصرف مواد مخدر است
  • سر و صدا و دعوا و الفاظ رکیک 

 دبیر شورایاری شهرک فرهنگیان و آزادی درباره مشکلات و آسیب‌های اجتماعی همجواری با ورزشگاه آزادی هم می‌گوید: «تماشاگرانی که برای رفتن به استادیوم داخل شهرک می‌آیند چه هنگام رفتن و چه موقع برگشت بوق می‌زنند و سر و صدا به راه می‌اندازند. بین‌شان جر و بحث و حتی دعوا به راه می‌افتد و از الفاظ رکیک استفاده می‌کنند. در گوشه و کنار شهرک تجمع می‌کنند یا شب قبل از بازی‌های حساس چادر می‌زنند و دور هم جمع می‌شوند. سیگار می‌کشند و بعضی‌ها هم مواد مصرف می‌کنند. بعضی افراد هم که می‌خواهند از این جمعیت برای سودجویی خودشان استفاده کنند، مثل موادفروش‌ها پایشان به محله باز می‌شود. مردم محله بارها و بارها نسبت به این موضوع معترض شده و پیش من شکایت آورده‌اند. نیروی انتظامی هم در تمام بازی‌ها برای برقراری نظم فعال است و حضور مؤثری دارد، اما خب با این سیل جمعیت همین که بتوانند جمعیت را صحیح و سالم روانه خانه‌هایشان کنند خودش کار سختی است. » 

  • دریچه 
  • گره ترافیک در روزهای بازی کورتر می‌شود 
اصغر قدیمی-عضو شورایاری منطقه ۲۲

ورزشگاه آزادی در منطقه ۲۲ قرار دارد اما محله مسکونی‌ای در اطراف و نزدیک آن نیست که مشکلاتی اجتماعی از جنس شهرک فرهنگیان داشته باشند. اصغر قدیمی از ساکنان قدیمی و اعضای شورایاری منطقه ۲۲ می‌گوید: «با توجه به اینکه ورزشگاه بامحله‌های مسکونی فاصله دارد، آسیب‌های اجتماعی که داخل آن یا اطرافش وجود دارد برای مردم مشکلی ایجاد نمی‌کند. تنها مشکلی که ورزشگاه آزادی برای مردم منطقه ۲۲ دارد به بحث ترافیک برمی‌گردد. در روزهایی که داخل استادیوم بازی برگزار می‌شود، درمحدوده میدان المپیک و اطراف آن ترافیک سنگینی به‌وجود می‌آید و عبور و مرور مردم را مختل می‌کند. غیر از این مورد دیگری با ورزشگاه آزادی نداریم و مردم شکایتی از آسیب‌های آن ندارند. » برخلاف اهالی شهرک فرهنگیان در منطقه ۲۱ که به دلیل همجواری با ورزشگاه آزادی با انواع و اقسام مشکلات و آسیب‌ها روبه‌رو هستند، در منطقه ۲۲ فقط بحث مشکلات ترافیکی مطرح است.  

کد خبر 440298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha