دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

زندگی روزانه اکثر ما تنها در ۴ درصد اینترنت می‌گذرد؛ بخش مهم اینترنت نقاطی است که از دید عموم پنهان است و دسترسی به آن خیلی راحت نیست

كوه يخ

نیروهای اف‌بی‌آی چند روز پیش پس از مدت‌ها جست‌وجو سرورهای سایت مشهوری را که در بخش پنهان اینترنت افراد را به فروشگاه‌های غیرمجاز می‌رساند، تصاحب کردند. جزئیات این پرونده خیلی‌ها را بار دیگر به یاد ماجرای مشهور سایت سلیک رود یا همان جاده ابریشم انداخته است که یکی از مشهورترین پرونده‌های دنیای وب به‌حساب می‌آید. اینترنتی که اکثر ما با آن هر روز سر و کار داریم و در آن زندگی می‌کنیم هر چند که بسیار بزرگ و انبوه به‌نظر می‌رسد اما در واقع اطلاعات آن چیزی حدود ۴ درصد کل شبکه اینترنت است. بخش اعظم این شبکه جهانی کمتر مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد و بخشی از این بخش پنهان هم مرکز خلافکاران آنلاین دنیای جدید است.

این بخش از شبکه اینترنت که به نام «وب قابل دیدن» نیز معروف است، مجموعه لایه‌ها و اطلاعاتی است که با کمک موتورهای جست‌وجوی عمومی مثل گوگل، ‌بینگ و... قابل یافتن هستند. این، بخشی از اینترنت است که اکثر ما هر روز با آن سروکار داریم. از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا سایت‌های خبری. اما این بخش تنها ۴درصد کل دیتای اینترنت جهان است.


به‌عنوان «وب نادیدنی» هم شناخته می‌شود؛ بخشی از اینترنت است که با موتورهای جست‌وجوی عادی دیده نمی‌شود و رهگیری‌اش ساده نیست. به همین‌خاطر اکثریت مردم سر و کاری با آن ندارند. وب‌ عمیق ۵۰۰ برابر حجیم‌تر از بخش دیدنی اینترنت است.

  • کدام غیرقانونی است؟ 

 وب‌ عمیق با «وب عادی» ‌متفاوت است و ممکن است با کلیک کردن روی یک لینک ناشناس فردی که نمی‌شناسید، شما را به یک فضای غیرقانونی مثل قمار بکشاند. هرچند تعداد افرادی که در صفحات آن می‌چرخند بسیار کمتر است اما بسیاری از مقالات علمی و سایت‌های دانشگاهی هم در همین بخش اینترنت هستند.
بخشی از وب ‌عمیق که با عنوان وب تاریک شناخته می‌شود دارای محتوای غیرقانونی است و دسترسی به آن یا راه‌اندازی سایت‌های آن هم غیرقانونی به‌حساب می‌آید. مأموران امنیتی در برخی پرونده‌های وب تاریک سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانند افراد پشت پرده را پیدا و دستگیر کنند. آخرین مرحله چنین پرونده‌هایی به‌جز دستگیری افراد، تصاحب سرورها توسط نیروهای دولتی است تا دسترسی به محتوای غیرقانونی دیگر میسر نباشد.

 


 

  • آیا امن است؟

صفحاتی که در «وب ‌عمیق» هستند، مثل آنچه در «سطح اینترنت» می‌بینید امن هستند؛ البته تا زمانی که نخواهید به اطلاعات مخفی‌شده در سایت‌های ممنوعه یا غیرعادی سر بزنید. ممکن است یک سایت به دلایلی طوری طراحی شده باشد که در جست‌وجوی موتورهای جست‌وجو پیدا نشود. بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را از روش‌های عادی پیدا کند! ماجرای وب تاریک کاملا متفاوت است. وب تاریک بخش جرم‌خیز اینترنت است که دسترسی به آن هم سخت‌تر از وب‌ عمیق است. به هیچ عنوان امنیت صفحات در وب تاریک قابل تضمین نیست.

 



وب تاریک بخشی از وب ‌عمیق است؛ محلی که افراد عادی به آن دسترسی ندارند و با استفاده از مرورگرهای خاص و آدرس‌های پیچیده دسترسی به آنها ممکن است. این بخش از وب محل تخلفات و خرید و فروش‌های غیرقانونی به حساب می‌آید.
 

  • ۲ بار احبس ابد در پرونده مشهور راه‌ ابریشم


ماجرای سایت «راه ‌ابریشم» یکی از مشهورترین پرونده‌های «‌وب تاریک» در سال‌های اخیر است. این سایت که آمازون موادمخدر در جهان شناخته می‌شد توسط پسر جوانی به نام راس اولبریکت در ساعت‌های فراغتش ساخته شد اما در مدتی کوتاه گردش مالی آن به وسیله بیت‌کوین به سالی ۲۲ میلیون دلار رسید.

همه این کارها در مدت حدود ۲ تا ۲.۵ سال صورت گرفت و سیلک رود به مشهورترین سایت وب تاریک تبدیل شد. راس اولبریکت همیشه تلاش گسترده‌ای داشت که هویتش ناشناس بماند و نیروهای پلیس نتوانند او را پیدا کنند. با وجود استفاده از همه ابزارهای لازم برای مخفی نگه داشتن رد و اثر فعالیت آنلاین اما دستگیری او در سال ۲۰۱۳ باعث شد بار دیگر خیلی‌ها اعتقاد پیدا کنند ناشناس ماندن در دنیای مجازی تقریبا غیرممکن است!

  • به گزارش همشهری، او در سایت خود با اسم مستعار 

Dread Pirate Roberts نقش ادمین اصلی را داشت اما مجموعه‌ای از اشتباهات او و همکارانش باعث شد تا سرانجام او در زمانی که پشت لپ‌تاپش مشغول کار در همین سایت بود در عملیات مشترک اف‌بی‌آی، اداره مبارزه با موادمخدر، وزارت دادگستری و احتمالا آژانس امنیت ملی بازداشت شود. ثروت او در زمان دستگیری بیشتر از ۲۸.۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شد اما با این همه باید تمام عمرش را پشت میله‌های زندان بگذراند.

راس اولبریکت که حالا ۳۵ ساله است به جرم پولشویی، هک کامپیوتری و توطئه برای جعل اسناد و تجارت موادمخدر در سال ۲۰۱۵ پس از طی مراحل دادگاه به ۲ بار تحمل حبس ابد به اضافه ۴۰ سال زندان بدون امکان عفو محکوم شد. او اکنون دوران محکومیتش را در زندان ایالت کلرادو پشت سر می‌گذارد. در ژوئن سال گذشته هم دادگاه عالی آمریکا درخواست تجدیدنظر در حکم او را رد کرد.

کد خبر 440253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha