همشهری آنلاین: چین در یک اقدام ابتکاری دیگر برای حراست از رشد صنایع خودروسازی و بهبود وضعیت بازار این کشور، صادرات خودروهای دست دوم را آزاد اعلام کرده است تا به این صورت هم بر صادرات خود افروده و هم در جنگ تجاری با آمریکا، برگ جدیدی رو کرده باشد.

خودرو دست دوم چین

به گزارش ایرنا صادرات خودروهای دست دوم می تواند برای بازار چین بسیار مفید باشد زیرا مردم این کشور نسبت به کشورهای دیگر، علاقه بیشتری به خرید خودروهای دست اول و نو دارند و خودروهای دست دوم زیادی که وجود دارد می تواند به خارج از چین صادر شود.

در واقع خودروها در چین پس از خرید بلافاصله دچار افت قیمت می شوند و با نظرداشت تولید و عرضه فراوان خودروهای داخلی و خارجی در بزرگترین بازار خودرو جهان، همیشه مشتریان زیادی برای خرید خودروهای دست اول هستند برعکس تعداد کمی از چینی ها به خرید خودروهای دست دوم علاقه نشان می دهند.

افزون بر این در برخی از شهرها نظیر پکن خرید و فروش خودرو دست دوم بسختی امکان پذیر است زیرا بر اساس سهمیه بندی های موجود، هر فرد فقط می تواند صاحب یک پلاک خودرو باشد و خودرو خود را فقط می تواند به کسی بفروشد که دارای پلاک باشد.

چین مدتی است که افت بازار خودرو را تجربه می کند برای همین وزارت بازرگانی حتی اقدام به کاهش مالیات برای خرید خودرو کرد تا بتواند رشد بازار را حفظ کند.

در واقع برای اولین بار از سال ۱۹۹۰ میلادی به این طرف بازار خودرو چین دچار افت شده است و برای همین یکی از طرح های ابتکاری این بوده است که صادرات خودروهای دست دوم آزاد شود تا بتوان مشتریان بیشتری برای خرید خودروهای جدید تشویق کرد.

بر اساس آمار اتحادیه فروشندگان خودروی چین، تعداد معاملات خودروهای دست دوم در این کشور در سال ۲۰۱۸ به ۱۳ میلیون و ۲۰ هزار دستگاه رسیده است در حالی که در همین سال ۲۸ میلیون و ۸۰ هزار دستگاه خودرو نو در بازار چین به فروش رفته است.

وزارت بازرگانی چین در آخرین اقدام خود برای تقویت صنعت خودرو، صادرات خودروهای دست دوم را در ۱۰ استان این کشور از جمله پکن، شانگهای و گوانگ دونگ آغاز کرده است این اقدام با هدف توسعه فروش داخلی و گسترش فعالیت در بازار خودروی این کشور انجام شده است.

در بیانیه وزارت بازرگانی چین در همین ارتباط آمده است این وزارتخانه به زودی شرکت‌های دارای مجوز صادرات خودرو های دست دوم را معرفی می کند و همچنین خواستار آزمایش این خودروها از لحاظ امنیت و کیفیت پیش از صادرات آنها شده است.

افزون بر اینها شرکت های چینی سالها است که بهترین و خبره ترین طراحان خودرو را بکار گرفته اند تا بتوانند تولیداتی جدید را به بازار عرضه کنند و ظاهرا در این امر موفق هم بوده اند و هر روز یک مدل جدید از این خودروها راهی بازار می شود و مشتریان هم به خرید آنها علاقه نشان داده اند.

  • تجربه کشورهای دیگر

کشورهایی از اروپای غربی و همچنین ژاپن توانسته اند پیش از این در عرصه صادرات خودروهای دست دوم گام های بلند بردارند اما چین مسلما با امتیازاتی که ارایه می کند بزودی یک قدرت نوظهور در این قلمرو خواهد بود و کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال رشد و بازارهای آنها را هدف قرار خواهد داد.

کارشناسان معتقد هستند در حالی که کشورهای اروپایی و حتی ژاپن، تمرکز را در صنعت خودرو سازی بر کیفیت گذاشته اند چین بیشتر روی کمیت توجه دارد و تولید سالانه حدود ۲۷ میلیون خودرو در چین، گویای این ادعا است.

چین سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۴ میلیون خودرو سواری و تجاری تولید کرده است اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه رسیده است بیشترین آمار تولید خودرو در چین با تولید ۲۹ میلیون خودرو مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی است.

در حال حاضر برخی خودروهای دست دوم ژاپن حتی در چین هم به فروش می رسند دولت چین مجوز واردات این خودروها را به عمر کمتر از ۱۰ سال آنها منوط کرده است.

  • دیدگاه کارشناسان

'وو شیان گان' از کارشناسان حوزه صنعت خودرو چین پیش بینی می کند که با آزادسازی صادرات خودرو دست دوم به خارج، چین بتواند در بازارهای برخی از کشورهای آسیایی از جمله در آسیای غربی، افغانستان، کشورهای آفریقایی و در خاورمیانه فعالتر شود و در زمینه صدور این خودروها به این بازارها گام های برجسته ای بردارد.

او می گوید: در هر صورت به نظر می رسد که چین با این اقدام جدید بتواند صنایع مادر را تقویت کند و به رشد صنایع مرتبط کمک نماید و همزمان بتواند رشد بازار خودرو را حفظ کند و مشتریان را با امتیازات جدید در داخل جذب کند و در خارج نیز بازارهای تازه ای برای خود جستجو نماید.

'وو ' افزود: در کنار اقدام چین برای صادرات خودرو دست دوم که طبیعتا مزایای زیادی برای این کشور دارد و ضمن درامد زایی و اشتغالزایی باعث بازگشت رشد به بازار فروش خودرو می شود، کشورهای خریدار خودرو باید برای خرید آنها اقدام کنند.

خودروهای ساخت چین از لحاظ مرغوبیت فاصله فراوانی با خودروهای کشورهای پیشرفته نظیر آلمان و یا ژاپن دارند عمر مفید کارکرد خودروهای چینی بسیار کوتاهتر است و اصولا این خودروها سه تا پنج سال پس از استفاده بتدریج دچار نقایص فنی مختلف می شوند که خریداران باید این نکته را مورد توجه قرار دهند.

کارشناسان می گویند موضوع تامین قطعات یدکی این خودروها هم مهم است و بازارهایی که برای ورود خودروها اقدام می کنند باید با دقت با برگه های فنی و مساله قطعات یدکی این خودروهای ساخت چین برخورد کنند تا پس از فروش مشتری مجبور به قبول مشکلات فراوان برای تعمیر آنها از جمله تامین لوازم یدکی نشود.

اما 'لیو بینان' که یک آموزشگاه رانندگی و خرید و فروش خودرو دست دوم دارد زیاد با این طرح موافق نیست و معتقد است امکان صادرات خودروهای دست دوم می تواند باعث کسادی بازار این خودروها در چین شود.

او که در یکی از بازارهای بزرگ خودروهای دست دوم در شمال پکن مشغول به فعالیت است می گوید بیشتر مشتری های خودروهای دست دوم در چین خارجی های مقیم این کشور هستند زیاد انها این نوع خودروها را برای مدت کوتاهی می خواهند و خرید خودرو نو به نفع آنها نیست.

به هر حال نمونه‌های دست دوم خودروهای چینی از قیمت بسیار کمتری نسبت به نمونه صفر کیلومتر آن برخوردار است، اما مطمئنا اگر در خرید دقت کافی نشود، مشکلات عدیده این نوع خودروها می‌تواند گریبانگیر خریدار شده و ضررهای مالی فراوانی به همراه داشته باشد.

کد خبر 440247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha