دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پلدختر سیلزده در جنوبی ترین نقطه لرستان و همسایه خوزستان است که گرمای هوای این شهرستان همانند استان همسایه از اردیبهشت آغاز و چنان طاقت فرسا می‌شود که جدال با گرما در این منطقه نفس‌گیر است.

سيل گرما

به گزارش ایرنا، سیل فروردین ماه امسال علاوه بر برجای گذاشتن هشت هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها و یکهزارو ۵۰۰میلیارد تومان به بخش کشاورزی لرستان به ۳۵ هزار خانه نیز در استان خسارت زد و بر اساس آمار جمعیت هلال احمر بیش از ۱۴هزار چادر امدادی بین سیلزدگان این استان توزیع شد.

بدون شک اکنون که آبگرفتگی هزاران خانه برطرف و گل و لای از سطح آنها پاکسازی شده ۱۴ هزار خانوار در چادرها ساکن نیستند اما دهها روستای واقع در مسیر کشکان و برخی مناطق شهری پلدختر و معمولان به دلیل تخریب و غیر قابل سکونت بودن منزل مسکونی خود در چادر مستقر هستند.

برخی نیز که خانه‌شان تا حدودی قابل سکونت است، لوازم زندگیشان با سیل ویرانگر رفته و هرچند در خانه نیمه ویران خود زندگی می‌کنند اما وسایلی برای امرار معاش ندارند.
همه یا بخشی از ساکنان روستاهایی همچون چم حسین، دمرود، افرینه، ملاوی، زورانتل، بابزید، چم گرداب، چم شهران، چم مهر و خرسدر ومناطقی از پلدختر از جمله کوی سازمانی و خیابان معلم در گرمای طاقت فرسای هوا زیر چادرها هستند.

هوایی که امروز در بسیاری از شهرهای ایران همچنان اردیبهشتی و بهاری است از حدود هفته گذشته در مناطق سیلزده جنوب استان خبر از تابستان می‌دهد و وزش بادهای گرم و به قول اهالی منطقه (بادهای سرخ) سیلی دیگری بر صورت مردم از جمله کودکان می‌زند.

این روزها زندگی در زیر چادر با گرمای هوا که به زودی تا ۴۰ درجه خواهد رسید، سخت شده است، گرمایی که سیلزدگان می‌گویند مشاهده عقرب‌ها از نشانه‌های آن است.

در این شرایط یخچال از نیازهای بسیار اساسی و حیاتی مردم منطقه است تا علاوه بر تامین آب خنک، مواد عذایی را در آن نگهداری کنند تا از بروز بیماری‌های عفونی از جمله اسهال واستفراغ کودکان جلوگیری شود.
کولر نیز ضرورت دیگر سیلزدگان است چرا که گرمازدگی در کمین است و با توجه به روزه داری مردم، این ۲ وسیله از اصلی‌ترین نیازهای منطقه به شمار می رود که در بازدید میدانی خبرنگار ایرنا، همه به آن اشاره داشتند.

بطری‌های آب معدنی و تخم مرغ، بیشترین اقلامی بود که در چادرها به چشم می‌آمد، دو قلمی که باید در محیط خنک نگهداری شوند، وقتی از زنان خانه دار در خصوص این کالاها پرسیدم با نارضایتی اظهار داشتند که مجبور به استفاده هستند و علیرغم نگرانی برای سلامت خانواده و فرزندان، جای دیگری برای نگه داشتن تخم مرغ و بطری‌های آب معدنی ندارند.

کد خبر 440228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha