دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

تاکنون 3 راه عمده برای انتقال ویروس ایدز شناخته شده بود؛ انتقال از راه تزریق یا تماس با خون آلوده، انتقال از راه ترشحات جنسی و انتقال از طریق مادر به فرزندش طی بارداری، زایمان و شیردهی.

اما به تازگی راه دیگری از انتقال در ایالات متحده آمریکا تأیید شده است و آن انتقال ویروس از راه خوراندن غذای جویده شده به کودک بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، 3 مورد از ابتلای کودکانی را به ثبت رسانده است که به‌دلیل خوردن غذایی آلوده  که مادران و مراقبانشان قبل از آن، آن را جویده و سپس در دهانشان گذاشته بودند.

البته کارشناسان بررسی‌کننده پرونده این 3 کودک خردسال می‌گویند نمی‌توان اسم این شیوه انتقال را شیوه جدیدی گذاشت؛ چرا که حداقل در 2 مورد از این 3 مورد، خونریزی و آسیب لثه در فرد بزرگسال مبتلا به ایدز وجود داشته و این خون آنها بوده که ویروس را به بدن نوزاد منتقل کرده و نه بزاق آنها. با این حال، می‌توان گفت این موارد هشداری است، به‌خصوص در کشورهای توسعه‌نیافته، مانند آفریقا، که در آنها خوراندن غذای جویده شده به کودک شیرخوار بی‌دندان رواج زیادی دارد.

در این کشورها، غذای مخصوص کودک کمتر یافت می‌شود و وسیله‌ای که بتوان با استفاده از آن غذا را برای بچه‌ها به شکل خمیر و پودر در آورد نیز به راحتی پیدا نمی‌شود. بنابراین در این کشورها، از ساده‌ترین وسیله، که همان دندان بزرگسالان باشد، برای له کردن و آماده کردن غذا برای شیرخواران استفاده می‌شود. پیش از این، انتقال برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها از این روش، ثابت شده بود. از جمله ویروس هپاتیت ب که راه اصلی انتقال آن خون و ترشحات جنسی است، اما گفته می‌شد که حجم بالای بزاق آلوده، در هنگام جویدن غذای کودک، می‌تواند ویروس را به او منتقل کند. همچنین انتقال باکتری هلیکوباکتر پیلوری، عامل التهاب معده و نیز گلودردهای استرپتوکوکی از این راه مشخص شده بود.

در مورد ویروس ایدز ، اعتقاد عمومی کارشناسان این بود که وجود ترکیبات بزاق، مانع از انتقال آن از طریق دهانی می‌شود. با این حال، آنها تاکید داشتند که مسواک فرد آلوده به ویروس از آنجا که ممکن است در هنگام استفاده خونریزی‌های کوچک و مخفی در لثه‌ها رخ دهد، می‌تواند عامل انتقال به دیگران محسوب شود. در هنگام خوراندن غذای نیمه‌جویده به کودک شیرخوار نیز همین فرایند تکرار می‌شود. به همین علت کارشناسان معتقدند بهتر است حتی‌الامکان همه افراد، به‌خصوص افراد آلوده به ویروس ایدز، از آماده کردن غذا برای کودکان، خودداری کنند. کودکان سامانه ایمنی ضعیف‌تری دارند و به همین علت احتمال بقا و تکثیر ویروس در آنها بیشتر است ودرصورت ابتلا، کمتر می‌توانند با آن مبارزه کنند.

هم‌اکنون در سراسر جهان میلیون‌ها کودک مبتلا به این بیماری هستند که باید با آن دست‌وپنجه نرم کنند. این کودکان از راه‌های مختلف به آن آلوده شده‌اند که باید به این راه‌ها، خوردن غذای نیمه‌جویده بزرگسال آلوده به ویروس را نیز افزود.

راه‌های انتقال ایدز به کودکان

آمار زیر، راه‌های انتقال آلودگی را در کودکان زیر 14 سال در جهان نشان می‌دهد:

 

از طریق والدین مبتلا به AIDS

77درصد

تزریق خون به‌دلیل هموفیلی و...

 6درصد

دریافت خون در موارد دیگر

 13درصد

با منشا  نامعلوم

3 درصد 

 

کد خبر 44011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز