یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اروپایی ها نگران هستند که ایرانی ها به رویکرد مشارکت جویانه خود پایان دهد ولی این موضوع تاثیری در راهبرد ایران ندارد و ایران ضرب الاجل خود را اجرا می‌کند.

فلاحت پيشه

به گزارش ایرنا، حشمت الله فلاحت پیشه در حاشیه جلسه علنی مجلس جمع خبرنگاران در خصوص ضرب الاجل ایران به اروپا و واکنش اروپایی‌ها به آن گفت: درست است که اروپایی‌ها گفتند، ضرب الاجل را نمی‌پذیرند ولی بعد از آن تلاش کردند به گونه‌ای در قالب اینستکس ایران را جذب مذاکرات کنند، یعنی اروپایی ها نگران هستند که ایران به رویکرد مشارکت جویانه خود پایان دهد ولی این موضوع تاثیری در راهبرد ایران ندارد و ضرب الاجل خود را اجرا خواهد کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور فرمانده سپاه، بحث‌های جدی مطرح شد، گفت: سردار سلامی در نشست امروز گفت که ایران آمادگی لازم برای جنگ را دارد تا حدی که بتواند پیروز این مهم باشد، لذا تحلیل راهبردی، نوع رفتار آمریکایی‌ها و مباحث میدانی نشان می‌دهد بر همین اساس جنگ نخواهد شد و آنها به دنبال جنگ نیستند.
وی تصریح کرد: تحلیل نوع رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آنها به دنبال جنگ نیستند و فقط فضای روانی جنگ را مطرح می‌کنند.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا اظهار داشت: ۲۸ سال راهبرد جمهوری اسلامی ایران، خریدهای تسلیحاتی، مهندسی معکوس و تولیدات کاملا بومی و غیرقابل دسترسی، راهبرد مقابله به مثل و دفاع در برابر آمریکا تعریف شده است، به عبارتی در طول این مدت دشمنی آمریکا را تشخیص داده و در قبال آن به آمادگی دفاعی رسیده‌ایم.

وی با بیان این که اعتقاد داریم هیچ گاه جنگ نخواهد شد، چون آمریکایی‌ها می‌دانند امکان جنگ با ایران را ندارند، گفت: ایران امکان اینکه از فاصله ۲ هزار کیلومتری هدف های خود را در قالب سیاست دفاعی مورد هدف قرار دهد، دارد، ولی اگر ناوهای آمریکایی بخواهند اقدامی بکنند، حداکثر فاصله‌ای که با ایران خواهند داشت ۵۰۰ کیلومتر است، لذا خودشان می‌دانند در هیچ جنگی تا این حد گرفتار فضای جنگی توأم با شکست نخواهند شد.

فلاحت پیشه ادامه داد: آمریکایی‌ها راهبردشان جنگ نیست. آنها اکنون درصدد جنگ روانی هستند و سعی می‌کنند این موضوع را با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی همراه کنند. از این رو دولت باید به وظایف خود در قبال موضوعاتی که شکل گرفته، عمل کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش اعظم مشکلات اقتصادی مردم ناشی از تحریم نیست، بلکه ناشی از ضعف‌های نظارتی و تلاش نامناسب دولت برای رفع مشکلات است. فلاحت پیشه تاکید کرد: در زمینه دفاعی آمادگی کامل وجود دارد و پایان تحولات شکل گرفته جنگ نخواهد بود.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس با اشاره به اینکه هیچ وقت فردی با ترامپ تماس نخواهد گرفت، گفت:آمریکایی‌ها در آینده مجبور خواهند شد موضوع مذاکره با ایرانیان را به طور جدی‌تر مطرح کنند و حتما خودشان خواهند دید موضوع ایران با هر کشوری مانند کره شمالی متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزیر امور خارجه اظهار داشت: در تمام جلسات کمیسیون از ابتدای سال جاری، بیش از نیمی از وقت را به مسائل مرتبط با شرایط اخیر خصوصاً مقابله با رفتارهای آمریکا اختصاص داده شده است، این موضوع در قالب طرح‌ها و سیاست‌ها بررسی شده، لذا بخشی از حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون مربوط به بررسی موضوع مذکور و نیمی دیگر مربوط به پاسخ به سوالات نمایندگان خواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ترامپ در شرایط روانی شکل گرفته، خودش هم گرفتار شده است؛ واقعیت این است که آمریکایی‌ها آخرین برگ‌های خود را هزینه کرده‌اند، اما ایرانی‌ها هنوز برگ‌های خود را رو نکرده‌اند، به طوری که بخشی از برگ‌های تحریمی آمریکایی‌ها مثل تحریم‌های اخیر، تحریم‌های تکراری بود و صرفاً برای فشار بر ایران مطرح می‌شود.

فلاحت پیشه افزود: جمهوری اسلامی ایران بنایی بر تصاعد و گسترش بحران ندارد و اعتقاد داریم در آینده آمریکایی‌ها هستند که موضعشان تضعیف خواهد شد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی داشت: مذاکره با آمریکا شرایط خاصی دارد، ایران بعد از انقلاب اسلامی یک بار به طور جدی وارد مذاکره بر سر برجام شد و بر این اساس مقرر شد نتیجه مذاکرات برد – برد باشد، اما این امر محقق نشد. الان هم اعتقاد دارم ایرانی‌ها وارد مذاکره نمی‌شوند که نتیجه آن برد و باخت باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها با مقدماتی که ایجاد کرده‌اند، نشان می‌دهند سیاستشان فعلا مذاکره نیست و اگر شرایطی هم برای مذاکره ایجاد شود، آمریکایی‌ها باید از بخشی از سیاست‌هایشان عقب نشینی کنند.

کد خبر 440108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha