همشهری آنلاین: آلوین سارجنت که بیش از همه با نوشتن دو فیلمنامه برنده اسکار «مردم معمولی» و «جولیا» و خلق دنیای «اسپایدرمن» شناخته می‌شد، در ۹۲ سالگی از دنیا رفت.

آلوين سارجنت و لورا زيسكين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، سارجنت نخستین بار در ۱۹۷۴ برای «ماه کاغذی» به کارگردانی پیتر بوگدانوویچ نامزد دریافت اسکار فیلمنامه شد و چهار سال بعد در ۱۹۷۸ در دومین نامزدی خود با فیلمنامه «جولیا» ساخته فرد زینه‌مان نخستین اسکار خود را برد. سومین نامزدی و دومین جایزه اسکار او هم سه سال بعد با «مردم معمولی» به کارگردانی رابرت درفورد از راه رسید. سارجنت برای هر سه فیلمنامه از نجمن نویسندگان آمریکا جایزه برد.

سارجنت که کار خود را با نوشتن فیلمنامه‌های تلویزیونی آغاز کرده بود، خیلی زود در ۱۹۶۶ با «گامبیت» رونالد نیم و بازی مایکل کین و شرلی مک‌لین وارد سینما شد. نسخه‌ای امروزی از این تریلر کمدی در ۲۰۱۲ بر اساس فیلمنامه برادران کوئن به نمایش درآمد. او در مدت بیش از ۴۵ سال فعالیت حرفه‌ای برای برخی از بزرگان هالیوود چون آلن جی پاکولا، جان فرانکنهایمر، سیدنی پولاک، مارتین ریت، نورمن جویسن، پل نیومن و استفن فریرز فیلمنامه نوشت.

این فیلمنامه‌نویس نه‌چندان پرکار با میانگین هر سال یک فیلمنامه برخی آثارش را هم بدون ذکر نام نوشته بود؛ از جمله «ستاره‌ای متولد شده است» به کارگردانی فرانک پیرسن و بازی باربرا استرایستند و کریس کریستوفرسن در ۱۹۷۶. «جولیا» در ۱۹۷۸ نامزد ۱۱ اسکار شد و سه جایزه برد و «مردم معمولی» در ۱۹۸۱ از نامزدی در شش رشته چهار جایزه اسکار را از آن خود کرد. سارجنت نقطه مشترک این دو فیلم تحسین‌شده بود.

یکی از نقاط عطف کارنامه او حضور در پروژه «اسپایدرمن» یا «مرد عنکبوتی» برای بازنویسی فیلمنامه بود. موفقیت تجاری این فیلم در اکران جهانی و فروش ۸۰۰ میلیون دلاری آن، راه سارجنت را برای ادامه دادن مسیر هموار کرد و او فیلمنامه دو دنباله بعدی را هم نوشت. آخرین کار این نویسنده برنده اسکار نگارش فیلمنامه «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» در ۲۰۱۲» بود که ۷۶۰ میلیون دلار در دنیا فروخت.

از عجیب‌ترین بخش‌های زندگی شخصی سارجنت می‌توان به زندگی و همکاری او با لورا زیسکین، تهیه‌کننده سرشناس هالیوودی اشاره کرد. آنها پس از ۲۵ سال زندگی مشترک سرانجام تصمیم گرفتند در ۲۰۱۰ با هم ازدواج کنند اما این پیوند زناشویی فقط یک سال دوام داشت و زیسکین در ۲۰۱۱ به دلیل ابتلا به سرطان از دنیا رفت.

کد خبر 439960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha