فاطمه عسگری‌نیا-خبرنگار:در ماه‌های اخیر نامگذاری معابر و اماکن به اسم مشاهیر و بزرگان عرصه‌های علمی، فرهنگی و هنری شتاب گرفته است.

نامگذاری معابر

با همین رویکرد و براساس مصوبه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، نام مرحوم استاد «محمد بهمن‌بیگی» روی دیوار خیابان شصت و چهارم خیابان سید «جمال‌الدین اسدآبادی» حک و از سردیس این استاد در همین خیابان رونمایی شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران و شهردار منطقه و خانواده استاد محمد بهمن بیگی مهمانان ویژه مراسم نام‌گذاری خیابان شصت و چهارم سید جمال‌الدین اسدآبادی بودند. علاوه بر مسئولان، مردم نیز حضور داشتند. اهالی خیابان شصت و چهارم با ابراز رضایت از این نامگذاری می‌گویند: «افتخار می‌کنیم نام خیابانی که در آن ساکن هستیم، به نام یک انسان بزرگ و فرهیخته نامگذاری شد. » یکی از اهالی به نام «مریم لطفی» می‌گوید: «۴ سال است که در این خیابان زندگی می‌کنم و هیچ‌وقت در مورد استاد بهمن‌بیگی چیزی نشنیده بودم و شناختی از او نداشتم. امروز با نامگذاری این خیابان به نام این استاد بزرگ هم او را شناختم و هم با خدمات علمی‌ ایشان آشنا شدم.

نامگذاری معابر به نام بزرگان عرصه‌های مختلف علمی و هنری علاوه بر جاودانه کردن نام آنها، موجب آشنایی بیشتر مردم با فرهیختگان و مشاهیر کشور می‌شود. » همسر مرحوم استاد بهمن‌بیگی با ابراز خرسندی از این رویداد فرهنگی می‌گوید: «همسرم در طول زندگی‌اش از هفت‌خوان رستم گذشت تا به شکوه پیری رسید و باور داشت انسان ثروتمندی است چراکه توانسته علمش را در اختیار نسل جوان قرار دهد. امروز با حک شدن نامش روی این خیابان، اطمینان یافتم که نامش برای همیشه جاودانه می‌شود و از مدیریت شهری منطقه ۶ بابت این اقدام فرهنگی و ارزشمند تشکر می‌کنم.»

  • نام استاد زیبنده منطقه فرهنگی 

قلب پایتخت به دلیل داشتن مراکز علمی و آموزشی بسیار، میزبان نام استاد بهمن بیگی شده است. «محمدرضا دهداری‌پور» شهردار منطقه می‌گوید: «افتخار می‌کنیم میزبان نام این استاد بزرگ هستیم. مرحوم بهمن‌بیگی برای با سواد کردن مردم عشایر و ایلات زحمت کشید و امروز با این کار تلاش می‌کنیم اندکی از زحمت‌ها و تلاش‌های این انسان وارسته را جبران و نامش را در میان شهروندان زنده نگه داریم. » منطقه ۶ به‌عنوان منطقه‌ای که بیشترین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی و همچنین مراکز اداری و فرهنگی در آن فعالیت دارد به‌عنوان یکی از مناطق کلیدی شهر تهران در حوزه آموزش شناخته می‌شود و به همین دلیل خیابان شصت و چهارم سید جمال‌الدین اسدآبادی توسط کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران برای نامگذاری استاد محمد بهمن‌بیگی که بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری در ایران است، انتخاب شد.

  • اعضای شورای اسلامی شهر تهران تاکید کردند
  • نام مشاهیر جاودانه می‌شود

کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران متولی تصویب نامگذاری معابر است و همه اعضای این کمیسیون در تلاشند نام بزرگان عرصه‌های مختلف هنری بر روی معابر و خیابان‌های تهران ثبت شود. «احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران با تقدیر از نامگذاری خیابانی به نام استاد بهمن‌بیگی می‌گوید: «نامگذاری معابر به نام بزرگان موجب می‌شود همواره به یاد مشاهیر باشیم و خدماتی که به کشور کرده‌اند را فراموش نکنیم. نام استاد بهمن‌بیگی و خیلی از عزیزان دیگری که متأسفانه امروز در بین ما نیستند، با نام ایران گره خورده است و به نوعی در تاریخ کشور تأثیر دارند که از طریق این نامگذاری‌ها نام و یاد آنها جاودانه می‌شود. »

به گفته «سیدابراهیم امینی» نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، نه تنها نام استاد محمد بهمن‌بیگی بلکه نام استادان و بزرگان زیادی در جوامع بین‌المللی و فرهنگی خوش درخشیده است و مایع افتخار ایران و ایرانی هستند: «مزین شدن معابر و خیابان‌ها به نام این عزیزان خدمت اندکی است در برابر کارهای ارزشمندی که انجام داده‌اند. » «حجت نظری» و «محمدجواد حق‌شناس» اعضای شورای اسلامی شهر تهران می‌گویند: «فرهیختگان، سرمایه‌های جامعه هستند و در شناسایی آنها به مردم باید تلاش کنیم. نامگذاری معابر به نام استادان و بزرگان ایرانی موجب تحقیق شهروندان و افزایش اطلاعات آنها در مورد مشاهیر ایرانی می‌شود و همین کار به معنای جاودانگی نام بزرگان این مرز و بوم است. »

کد خبر 439944

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha