بهاره خسروی-خبرنگار:سیل بی‌سابقه روزهای نخست بهار هرچند سبب نابودی خانه و کاشانه بسیاری از هموطنانمان در شمال و غرب کشور شد، اما حاصلش سیلی از مهربانی و همدلی و محبت بود که در میان تک تک مردم ایران زمین جاری شد.

سرای محله سلسبیل

این روزها تب و تاب اولیه سیل ویران‌گر به پایان رسیده است، اما سیل کمک‌های مردمی برای دلجویی و حمایت از هموطنان سیل زده همچنان به قوت خود باقی‌ مانده است. یکی از کارهای جالبی که در این روزهای اخیر و ایام آسمانی ماه مبارک رمضان انجام شد، مراسم شکستن قلک‌های سفالین با عنوان «قلک مهربانی» در کانون کودک محله سلسبیل بود. مراسمی که با همکاری خانه کودک، شورایاری و جمعی از اهالی برای ایجاد همدلی و مهربانی میان کودکان سیل زده و خانواده‌های آنها شکل گرفت و در کنار آن، علاوه بر ارسال کمک‌های غیرنقدی و نقدی چیزی در حدود ۱۰۰ جفت کفش برای اهدا میان کودکان سیل زده جمع‌آوری شد.

در یک صبح دلچسب بهاری، راهی خانه کودک محله سلسبیل شدم. فضای اتاق بازی بچه‌ها پر از سر و صدا بود. اما این بار نه برای بازی و شیطنت! بچه‌ها هرکدام در گوشه‌ای نشسته بودند و مشغول بسته‌بندی کفش‌هایی بودند که برای کمک به سیل زدگان از سوی خیّران سرای محله تهیه شده بود. بعضی‌ها نقاشی‌های روی قلک‌هایشان را به یکدیگر نشان می‌دادند و درباره آن صحبت می‌کردند. «شارمین» و «روشا» به نقاشی‌هایی که به جای برچسب دور بطری آب معدنی‌شان کشیده بودند، اشاره می‌کردند. پسرها منتظر پایان کار بسته‌بندی و شکستن قلک‌هایشان بودند تا اینکه مراسم با اعلام «مهری نودولقی» مسئول کانون کودک سرای محله سلسبیل آغاز شد.

قلک‌ها تقریباً از زمستان سال گذشته برای کمک به نیازمندان و اجرای رسم زیبای «گلریزان» در ماه مبارک رمضان به بچه‌ها واگذار شده بودند که با وقوع سیل و خسارات فراوان، اکنون قرار است پول این قلک‌ها سهم هموطنان سیل زده‌مان شود. بچه‌ها پس از شنیدن صحبت‌های مربی با کمال میل و علاقه هرکدام شروع به شکستن قلک‌هایشان و شمارش پول آن می‌کنند تا در این سیل عظیم مهربانی سهمی داشته باشند.  

  • کوزه شکنی  در بهار

 جرقه کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان از زمستان گذشته و توزیع کوزه‌های سفالین میان بچه‌های کانون زده شد که حکایت و ماجرای جالبی دارد. «مهری نودولقی» مسئول کانون کودک محله سلسبیل در این‌باره توضیح می‌دهد: «کوزه‌شکنی در میان بچه‌ها برگرفته از مراسم زیبای کوزه شکستن در بهار و جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان است. معمولاً سالی ۲بار در خانه کودک، مراسم کوزه شکنی داریم. یک‌بار برای نوروز و کمک به نیازمندان و یک‌بار در ماه رمضان است. زمستان گذشته، تعدادی قلک سفالین برای بچه‌ها خریداری و از آنها دعوت کردیم تا به دلخواهشان روی کوزه را نقاشی کنند و برای کمک به نیازمندان داخل قلک‌ها پول بریزند.

خوشبختانه این طرح مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفت. با وقوع سیل، از خانواده‌ها دعوت کردیم تا برای کمک، پای کار بیایند. اهالی کمک‌های قابل توجهی را برای خرید کفش و بطری آب معدنی ارائه‌کردند. »به گفته این مسئول، مهم‌ترین هدف از اجرای این برنامه‌ ترویج فرهنگ محبت و همدلی میان بچه‌ها و همدلی با کودکان سیل‌زده بوده است. او ادامه می‌دهد: «همچنین از بچه‌ها دعوت کردیم برای ایجاد دوستی بیشتر با بچه‌های سیل زده هرکدام یک بطری آب معدنی تهیه کنند و به جای برچسب بطری، نقاشی خودشان را به آن بچسبانند. خوشبختانه با حمایت خوب خانواده‌ها و خیّران ۱۰۰ جفت کفش تهیه شد که همراه بقیه کمک‌های مردمی اهالی به مناطق سیل زده ارسال می‌شود. »

  • سیل مهربانی در سلسبیل

البته کمک‌های اهالی محله سلسبیل برای سیل زدگان تنها به خرید کفش و آب معدنی و وجه نقد محدود نشد. به گفته «‌محسن رهایی» دبیر شورایاری محله بخش زیادی از کمک‌های اهالی غیرنقدی و شامل اقلام ضروری و مورد نیازهم بود. رهایی در این‌باره می‌گوید: «با وقوع سیل از همان فروردین ماه از اهالی دعوت کردیم تا برای کمک به سیل زدگان و شرکت در این امر خیر، هرکسی در حد بضاعتش اقلام اولیه و مصرفی مورد نیاز این عزیزان را فراهم کند. خوشبختانه با حمایت و مشارکت اهالی اقلام مصرفی مانند کنسرو، آب معدنی، پوشک بچه، ایزی لایف، رب گوجه‌فرنگی، تن ماهی، انواع نان بسته‌بندی شده و... جمع‌آوری و برای توزیع آسان‌تر همه این اقلام داخل سرای محله سلسبیل بسته‌بندی شدند. اجرای برنامه شکستن قلک مهربانی در کانون کودک نیز در ادامه همین کمک‌های بی‌پایان مردمی است. »

کد خبر 439913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha