همشهری آنلاین: موسسه میراث انگلستان روز چهارشنبه اعلام کرد، تکه‌ سنگی از سازه‌ی مرموز «استون هنج» واقع در جنوب انگلستان که در جریان کاوش‌ باستان‌شناسان از این مکان جابه‌جا شده بود پس از ۶۰ سال به بریتانیا بازگردانده شده است.

استون هيج

به گزارش رویترز، این استوانه سنگی که ۱.۰۸ متر طول دارد، سال ۱۹۵۸ از تخته‌سنگی که توسط داربست‌های فلزی حفاظت می‌شد، جدا شده است.

به گفته‌ی مؤسسه میراث انگلستان، «رابرت فیلیپ» کسی بود که این تکه سنگ را از تخته سنگی عظیم جدا کرد و بعدها آن را با خود به به ایالات متحده جایی که به آن مهاجرت کرد، برد.

سال گذشته این فرد در جریان تولد نود سالگی‌اش تصمیم گرفت این تکه‌سنگ به به مؤسسه میراث انگلستان که یک مؤسسه خیریه برای حفاظت از آثار باستانی انگلستان از جمله سازه «استون هنج» است، بازگردانده شود.

مدیر مؤسسه میراث انگلستان بیان کرد: «به هیچ وجه انتظار نداشتیم با تماس تلفنی یک فرد آمریکایی مواجه شویم که مدعی است تکه سنگی از «استون هنج» را در اختیار دارد.»

مدیر مؤسسه میراث انگلستان بیان کرد: «کشف این تکه سنگ مفقود شده که از مرکز تخته‌سنگ عظیم «استون‌هنج» جدا شده است می‌تواند ما را در پیدا کردن منشأ اصلی این تخته سنگ کمک کند.»

بررسی انجام شده با کمک روش تاریخ‌گذاری کربنی، برای تعیین قدمت این حلقه‌ی تشکیل شده از تخته سنگ‌های ۴ متری «ویلتشر»، نشان می‌دهد قدمت این سازه بعه ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

هیچ پاسخ قاطعی برای علت ساخت این سازه وجود ندارد، با این حال فرضیه‌هایی مبنی بر ساخته شدن این سازه به عنوان مکانی برای انجام اعمال مذهبی و یا مکانی برای بررسی پدیده‌های نجومی مطرح شده است.

سنگ‌های آبی رنگ کوچک‌تر موجود در «استون‌هنج» از «تپه‌های پرسلی» واقع در جنوب غربی «ولز» به این مکان منتقل شده‌اند اما منشأ اصلی تخته‌سنگ‌های بزرگ‌تر هنوز مشخص نیست.

به گفته‌ی مدیر مؤسسه‌ی میراث انگلستان، یک آکادمی تحقیقاتی بریتانیایی با همکاری پروفسور «دیوید ناش» استاد دانشگاه «برایتون»، ‌مطالعاتی را درخصوص ساختار شیمیایی تخته‌سنگ‌های «استون هنج» برای بررسی منشأ آن‌ها آغاز کرده‌اند.

آن‌ها معتقدند تکه‌سنگ کشف شده از مرکز یکی از تخته‌سنگ‌های عظیم این سازه، می‌تواند فرصت منحصر به فردی در اختیار این مطالعات قرار دهد.

کد خبر 439874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha