سارا جعفرزاده - خبرنگار: امروزه پرورش زالو یکی از مهارت‌هایی است که بازار خوبی دارد و عده‌ای با شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه این کار مهارت‌های لازم را کسب کرده و به خودکفایی رسیده‌اند.

پرورش زالو

در محله مینابی هم یکی از این کارگاه‌ها با هدف اشتغالزایی توسط اداره خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۵، دفتر توسعه محله‌ای مینابی و تعاونی برکت راه‌اندازی شده و آموزش‌های مختلف در زمینه کسب و کار به جوانان جویای کار ارائه می‌شود. گروهی که شعارشان ساختن محله‌ای بدون وجود افراد بیکار است. علاقه‌مندان می‌توانند در این کارگاه‌های آموزشی رایگان حضور یابند و بعد از آموختن مهارت‌های لازم و پس از گذر از این مرحله از حمایت‌های تعاونی محلی برکت برخوردار شوند.  

  • کارگاه‌های رایگان 
غزال بیبک‌آبادی-تسهیلگر محله‌ مینابی


براساس نیازسنجی‌های صورت گرفته در محله مینابی طرحی با عنوان اشتغالزایی برای بانوان و جوانان محله آغاز شده و کارگاه‌های مهارت‌آموزی در زمینه ایجاد کسب و کار رایگان برگزار می‌شود. «غزال بیبک‌آبادی» تسهیلگر دفتر توسعه محله‌ای مینابی دراین‌باره می‌گوید: «در این طرح به دنبال افرادی بودیم که مهارت دارند و می‌خواهند برای گسترش آن قدم بردارند و افرادی که جویای کار هستند و نیاز به کسب مهارت دارند. سعی کردیم رشته‌هایی را برای آموزش انتخاب کنیم که زودتر به سوددهی برسند. این کارگاه‌ها با همکاری تعاونی محلی برکت و مشارکت شهرداری منطقه و سازمان نوسازی راه‌اندازی شده و شهرداری مکانی در مجاور امامزاده سیده ملک خاتون(س) درمحله مینابی برای راه‌اندازی کارگاه پرورش زالو در نظر گرفته است. اکنون آموزش‌های تئوری و عملی پرورش زالو توسط کارشناس به شهروندان ارائه می‌شود. »

  •  آموزش تخصصی 
مهران احمدپور-شورایار محله مینابی


درحالی که بسیاری از جوانان محله مینابی تخصص لازم برای ایجاد کسب و کار را ندارند، تعدادی از آنها برای کسب مهارت‌های تخصصی در تعاونی محلی برکت عضو شده‌اند. «مهران احمدپور» شورایار محله مینابی دراین‌باره می‌گوید: «این تعاونی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت کار، سازمان نوسازی و شهرداری و سپاه پاسداران تشکیل شده و زمینه‌ساز برگزاری کارگاه‌های پرورش زالو در دفتر توسعه محلی مینابی است. این کلاس‌ها بسیار کاربردی بوده و کسانی‌که آموزش می‌بینند زیر نظر تعاونی برکت فعالیت می‌کنند و در صورت راه‌اندازی کارگاه‌های پرورش زالو افراد ملزم به رعایت یکسری نکات کیفی از سوی تعاونی می‌شوند. اکنون حدود ۶۰ نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند. این آموزش‌ها به بانوان سرپرست خانوار، نوجوانان و جوانان ارائه می‌شود. در صورت یادگیری تخصصی از سوی افراد حمایت‌هایی از سوی تعاونی صورت می‌گیرد. »

  •  راه‌اندازی حرفه 
ایمان بیستگانی-کارآفرین

این کلاس‌ها دستاوردهای مثبتی هم داشته و به تازگی چند جوان محله مینابی بعد از شرکت در کلاس‌های پرورش زالو توانستند به خودکفایی برسند و کارگاهی برای خودشان راه‌اندازی کنند. وارد کارگاه که می‌شویم در نگاه اول شیشه‌های بزرگ مملو از زالو در قفسه‌های فلزی به چشم می‌آید. در گوشه‌ دیگر مقدار زیادی سیب‌زمینی خام خردشده در ظرف دیده می‌شود که می‌گویند زالو از آن تغذیه می‌کند. «ایمان بیستگانی» یکی از این جوانان است و دراین‌باره می‌گوید: «حدود ۶ ماه است با کمترین امکانات ممکن کارگاه پرورش زالو راه‌اندازی کرده‌ام. به جوانان توصیه می‌کنم با شرکت در دوره‌های تخصصی مهارت‌آموزی برای خودشان کسب‌وکار راه بیندازند. هدفم گسترش کارگاه در آینده است. » این کارگاه پرورش زالو در بزرگراه امام علی(ع) (جنوب)، خروجی ذوالفقاری، خیابان سیدجوادی، جنب امامزاده ملک‌خاتون(س) قرار دارد.

کد خبر 439707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha