سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسعود اخوان‌جم برای دومین دوره پیاپی با دو مجسمه در پاویون بنیاد GAA در دوسالانه ونیز حضور می‌یابد.

مجسمه هاي اخوان جم

به گزارش همشهری آنلاین، دو مجسمه اخوان‌جم «معضل انسان» و «متامورفیس» نام دارند که یکی با رویکرد نقد اجتماعی و دیگری بر اساس اساطیر ایرانی خلق شده و هر دو کنار هم در ورودی باغی زیبا در جیاردینی مارینارِسا در دوسالانه ونیز از روز ۱۱ مه ۲۰۱۹ به نمایش عموم درمی‌آیند.

بنیاد GAA یک سازمان غیرانتفاعی اروپایی است که با هدف افزایش آگاهی درباره مضامین فلسفی در هنر معاصر به ویژه زمان، فضا و وجود این پاویون را برپا کرده و در همین راستا آثاری شاخص در گستره بین‌الملل گرد هم آورده است. GAA با اشاره به ابعاد بزرگ مجسمه‌های اخوان‌جم (معضل انسان با ابعاد ۴۰۰ در ۲۴۶ و متامورفیس در ابعاد ۲۰۷ در ۸۰) و تاکید بر متریال آنها که از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین آلیاژهای عصر جدید به شمار می‌رود، این آثار را حائز ظاهری زیبا، صنعتی و در عین حال لطیف معرفی و یادآوری می‌کند در هر دو مجسمه می‌توان سه شکل متفاوت را مشاهده کرد.

مجسمه معضل انسان تصویری از مبارزه بین خیر و شر است؛ تندیس انسانی با یک جفت بال (فرشته و خفاش) که استعاره‌ای از وجود خوبی و بدی در هر آدمی و مواجهه همیشگی انسان با  انتخاب روزمره بین خیر و شر است. متامورفیس هم از ترکیب گاو، فیل و گوزن پدید آمده و به ترکیب‌های اسطوره‌ای عصر هخامنشیان (حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد) اشاره دارد اما پیشنهاد می‌دهد که بشر با صبوری، مدارا و هماهنگی می‌تواند با هم به خیری بزرگ‌تر برسند.

مسعود اخوان‌جم متولد ۱۹۶۹ تهران است. او از ۱۴ سالگی برای تحصیل به آلمان رفت و در ۱۹۸۹ برای ادامه تحصیل به آمریکا عزیمت کرد. در دانشگاه جورج واشنگتن مدرک کارشناسی خود را سال ۱۹۹۵ در رشته بیولوژی گرفت. سال ۲۰۰۵ کارشناسی ارشد MBA را در دانشگاه علوم کاربردی کمپتن در آلمان به پایان رساند و از ۲۰۰۵-۱۹۹۷ مدیریت بخش طراحی را در کارخانه تولید ملزومات خانگی خانواده‌اش به عهده داشت.

او در دهه‌ ۱۹۸۰ صدها مجسمه سرامیکی ساخت و بعضی از آنها فروخت و در ۲۰۱۳ اولین نمایشگاه انفرادی خود را در نگارخانه اعتماد تهران دایر کرد، در کاخ فرهنگی نیاوران و نگارخانه شیرین دو نمایشگاه انفرادی دیگر داشت و مجسمه‌هایش سال ۲۰۱۵ در حراجی دبی و سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ در سه دوره حراج تهران ارائه شد. آخرین نمایشگاه او زمستان گذشته یک نمایشگاه انفرادی در نگارخانه خاک تهران بود.

دو مجسمه اخوان‌جم کنار آثار هنرمندانی از سراسر دنیا منتخب بنیاد GAA در دوسالانه ونیز در باغ جیاردینی مارینارِسا از روز ۱۱ مه ۲۰۱۹  تا جمعه ۲۴ نوامبر ۲۰۱۹ به تماشای عموم خواهد بود.

کد خبر 439601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha