پرنیان سلطانی-خبرنگار: راننده که همیشه باید مراقب پیرامونش باشد؛ اما بعضی جاها رانندگان باید حواس‌شان را جمع‌تر و با تمرکز بیشتری رانندگی کنند.

تصادف

در اصطلاح ترافیکی به این مکان‌هایی که نیاز به حواس شش‌دانگ راننده‌ها دارند «نقاط حادثه‌خیز» گفته می‌شود؛ نقاطی که به دلایل مختلف از جمله‌ تردد بیش از اندازه خودروها، حرکت وسایل نقلیه در چندجهت، نبود تابلوهای راهنمای مسیر و... بیشتر در معرض بروز حوادث رانندگی و تصادفات منجر به خسارت، جرح و حتی فوت هستند. در روزی که در تقویم به نام «ایمنی حمل‌ونقل» نامگذاری شده است با همراهی پلیسان راهور و معاونان حمل‌ونقل و ترافیک مناطق پهنه شمالی به شناسایی نقاط حادثه‌خیز مناطق یک، ۲ و ۳ پرداختیم.  

  • تقاطع‌های پرحادثه منطقه یک

چهارراه پارک‌وی، تقاطع قدس، میدان تجریش و بلوار دانشجو نقاط پرحادثه منطقه یک هستند. سروان «اصغر بهاری» مسئول مهندسی ترافیک و تصادفات منطقه یک می‌گوید براساس استانداردهای جهانی هر نقطه‌ای که جمع نمره تصادفات آن به عدد ۳۰ برسد نقطه حادثه‌خیز است و با این تعریف هیچ نقطه‌ای در منطقه یک نقطه حادثه‌خیز نیست. اما در این ۴ نقطه به دلیل‌ تردد زیاد خودروها و عابران پیاده شاهد فراوانی وقوع حادثه هستیم؛ حرکت خودروها در چند جهت، توجه نکردن به جلو و رعایت نکردن حق تقدم از سوی رانندگان و بی‌توجهی به کانال‌های امن عبور عابرپیاده همچون پل‌های هوایی و خط‌کشی عابران از سوی عابران پیاده اصلی‌ترین عوامل پرحادثه شناخته شدن این محدوده‌هاست. بزرگراه ارتش و خیابان‌های نیاوران و شریعتی هم به دلیل تخطی رانندگان از سرعت مطمئنه جزو محدوده‌های پرتصادف به شمار می‌روند.  بهاری می‌گوید: «سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ بیش از ۴۰‌درصد کاهش تصادف خودروها را داشته‌ایم. تصادف عابران پیاده نیز ۲۵ تا ۳۰‌درصد کاهش یافته است. »

  • خیابان ستارخان، پاشنه آشیل منطقه ۲

۷ بزرگراه یادگار امام(ره)، شهید چمران، شیخ فضل‌الله نوری، آیت‌الله هاشمی (نیایش)، شهید همت، شهید حکیم و جلال آل احمد در منطقه ۲ جا خوش کرده‌اند و این منطقه به تنهایی ۲۰‌درصد طول بزرگراه‌های شهر را در اختیار دارد. بی‌شک وجود ۱۰۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی میزان تصادفات را در این منطقه بالا برده اما بیشترین تصادفات منطقه ۲ نه در بزرگراه‌ها بلکه در بخش جنوبی این منطقه و در محدوده خیابان ستارخان به ثبت می‌رسد. سرگرد «امین رضاپناه» رئیس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک رئیس پلیس فاتب منطقه ۲ درباره پاشنه آشیل این منطقه می‌گوید: «از آنجا که بیشترین حجم‌ تردد عابران پیاده و بیشترین تعداد خودرو و موتورسیکلت در مسیر جنوبی منطقه و در محدوده بازارهای خرید هست بیشترین آمار تصادفات منطقه ما نیز به محدوده خیابان ستارخان مربوط می‌شود. » این درحالی است که همکاری خوب پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۲ طی سال‌های گذشته منجر به شناسایی و رفع عیب نقاط حادثه‌خیز منطقه شده است؛ به گونه‌ای که اکنون بیشتر این نقاط رفع عیب شده‌اند. این‌طور که «امیرحسین حیدرنیا» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲ می‌گویدسال گذشته ایرادها و اشکالات ۵۹ نقطه پرحادثه بزرگراهی و درون‌شهری رفع شده‌است. حاصل این تمهیدات ترافیکی در کنار ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان در یک بازه زمانی ۴ ساله منجر به کاهش ۷۰‌درصدی تصادفات منجر به فوت در این منطقه شده است.

  • سرعت غیرمجاز در بزرگراه‌های منطقه ۳

بیشترین نقاط حادثه‌خیز منطقه ۳ در خیابان‌های اصلی و شبکه‌های بزرگراهی این منطقه قرار دارد؛ جایی که رانندگان متخلف با سرعت غیرمجاز حادثه‌آفرین می‌شوند. «علی وفقی» سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۳ درباره این نقاط و راهکارهای رفع خطر آنها می‌گوید: «بزرگراه مدرس ورودی بزرگراه صدر، تقاطع بلوار ماندلا و خیابان اسفندیار، بزرگراه کردستان جنوب بین تونل و عطار و تقاطع خیابان شیخ بهایی با خیابان سئول نقاطی است که بیشترین تصادفات منطقه در آنها اتفاق می‌افتد. ما و پلیس راهور سعی می‌کنیم که با نصب دوربین‌های کنترل سرعت و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، آمار تصادفات این نقاط را به حداقل برسانیم. » اما دغدغه اصلی مسئولان شهری و پلیس در منطقه ۳ نقاطی است که در آن برخورد با عابران پیاده اتفاق می‌افتد. خیابان شریعتی و بلوار میرداماد ازمعابر اصلی منطقه هستند که در آنها تصادفات نسبتاً زیادی از برخورد وسایل نقلیه با عابران گزارش می‌شود. وفقی می‌گوید: «متأسفانه بر اثر بی‌توجهی عابران به گذرگاه‌های ایمن عابرپیاده و سرعت زیاد خودروها شاهد برخورد وسایل نقلیه با عابران هستیم. » او ادامه می‌دهد: «جدا از اینکه ما به همه عابران پیاده توصیه می‌کنیم برای عبور عرضی از خیابان‌ها فقط از پل‌های هوایی یا خط‌کشی عابران پیاده عبور کنند، اصلاح هندسی و پیاده‌سازی جان‌پناه در عرض خیابان‌های شریعتی و میرداماد نیز در دستور کار ما قرار دارد. »

کد خبر 439590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha