همشهری آنلاین: نیروی دریایی چین به دنبال ورود دو رزمناو آمریکایی به جزایر مورد منازعه در دریای جنوبی این کشور از ناوهای آمریکایی خواست هر چه سریعتر منطقه را ترک کنند.

رزمناو

به گزارش ایرنا وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد نیروی دریایی این کشور از واشنگتن خواسته است ناوهای خود را به بیرون از منطقه هدایت و به این «اقدامات تحریک‌آمیز» خاتمه دهد.

نیروی دریایی آمریکا امروز دوشنبه با هدف آنچه «تضمین دسترسی به این آب‌راه مستقل» عنوانی کرده است دو رزمناو خود را به این منطقه گسیل داشت.

ایالات متحده دریای جنوبی را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است.

چین نیز بارها ضمن محکوم کردن ورود ناوها و کشتی های آمریکا به این دریا، اعلام کرده است پکن در کنار همسایگان امنیت این منطقه را تضمین می کند و نیازی به حضور نیروهای بیگانه نیست.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳ و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را در بر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

حضور دو رزمناو آمریکایی در منطقه سومین حضور ناوهای آمریکایی در سال جاری میلادی است.

کد خبر 439526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha