در آستانه‌ی روز جهانی نجوم هستیم. چیزی درباره‌ی این روز می‌دانی؟ هر سال یکی از روزهای ۱۵ آوریل تا ۱۵ مِی که ماه در وضعیت تربیع اول است، به‌عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می‌شود. امسال ۱۰ مِی مصادف با ۲۰ اردیبهشت(فردا) به‌عنوان روز جهانی نجوم برگزیده شده است. در این روز، ماه در روز و شب در ارتفاع مناسبی قابل رصد است.

ضيافت آسمان در هفته‌ي نجوم

به همین مناسبت، فردا جمعه، ۲۰ اردیبهشت  ۹۸، ویژه برنامه‌ی  روز جهانی نجوم در مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران برگزار می‌شود.

امیرحسین چیذری، مدیر مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران با اعلام این خبر می‌گوید: «امسال مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران، هفته‌ی جهانی نجوم را متناسب با شعار جهانی«۱۰۰ سال زیر یک آسمان» هماهنگ با اتحادیه‌ی بین‌المللی نجوم(IAU) و روز جهانی نجوم را با توجه به تقارن آن با ماه مبارک رمضان، با شعار «آسمان، ضیافت بدون مرز» در کنار شهروندان جشن می‌گیرد.»

او درباره‌ی سخنرانان این برنامه توضیح می‌دهد: «کاظم کوکرم (منجم و مدرس نجوم) با موضوع «چرا میلیاردها دلار خرج اکتشافات علمی می‌کنند؟» اولین سخنران این برنامه است و دومین سخنران یاشار بهمند(منجم آماتور و استاد حوزه‌ی المپیاد) است که با موضوع  «آخرین داده‌ها از سیاه‌چاله» سخنرانی خود را  ارائه می‌کند.‌»

چیذری می‌گوید: «در کنار برپایی نشست‌های علمی، کارگاه آزمایش‌های فیزیک و زیست‌شناسی توسط حسن باقری، بهناز اکبرنواز و ماه‌منظر در کارگاه آموزشی مرکز تشکیل می‌شود.»

به گفته‌ی چیذری «تجلیل از پیشکسوتان علوم، برگزاری مسابقه و رصد آسمان شب از دیگر برنامه‌های روز جهانی نجوم است.»

همه‌ی علاقه‌مندان به نجوم و اسرار آسمان شب، می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. این برنامه، از ساعت ۱۶و۳۰دقیقه تا ساعت ۲۱ با حضور اساتید ، منجمان آماتور و علاقه‌مندان به نجوم در تالار کهکشان مرکز علوم برگزار می‌شود.

برای حضور در این برنامه می‌توانید به مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران (تجریش، میدان قدس، خیابان دزاشیب، خیابان عمار، کوی شهید صالحی، پلاک۲۲ مراجعه کنید. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر هم می‌توانید با شماره تلفن‌های ۹۶۰۲۷۰۱۲ و ۹۶۰۲۷۶۵۷ تماس بگیرید  و یا به سایت و اینستاگرام مرکز sactehran.ir مراجعه کنید. 

کد خبر 439516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha