همشهری آنلاین: رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۳۶ هزار و ۶۸۰ هکتار از مراتع شهرستان‌های کنارک، فنوج، چابهار، قصرقند، نیکشهر، دلگان و ایرانشهر تاکنون علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.

ملخ صحرایی هفت شهرستان سیستان و بلوچستان را درگیر کرد

به گزارش ایرنا، غلام حیدر زورقی گفت: با توجه به آخرین گزارش ارسالی از سازمان خواروبار کشاورزی جهانی (فائو) مبنی بر هجوم دسته‌های ملخ از آن سوی مرز و استان‌های دیگر به سیستان و بلوچستان مبارزه با این آفت از ۱۳ اسفند سال گذشته در استان آغاز شد.

وی افزود: ۱۲ هزار و ۳۶۰ هکتار از سطح سمپاشی شده مراتع در جنوب سیستان و بلوچستان علیه ملخ پوره و ۲۴ هزار و ۳۲۰ هکتار علیه ملخ بالدار انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بیش‌ترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در این استان با ۱۲ هزار و ۸۱۰ هکتار به شهرستان کنارک اختصاص دارد.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان خواروبار کشاورزی (فائو) حمله ملخ به سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد.

زورقی ادامه داد: ضروری است کشاورزان در صورت مشاهده این آفت مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز جهاد کشاورزی و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع دهند.

ملخ‌های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‌روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

هر کیلومتر مربع از دسته پروازی متراکم می‌تواند شامل ۵۰ میلیون ملخ باشد که روزانه قادرند ۱۰۰ تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند.

دسته پروازی بسیار بزرگ می‌تواند یک هزار کیلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه ۱۰۰ هزار تن پوشش گیاهی را به مصرف برساند.

همچنین ملخ صحرایی می‌تواند ۶ تا ۲۰ ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد ۱۲ تا ۱۲۰ کیلومتر برساعت پرواز کند.

کد خبر 439479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha