یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه گاردین با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به انگلیس نوشت مایک پمپئو قلدری است که به دفتر نخست وزیر انگلیس می‌رود

پمپئو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی به قلم سیمون تیسدال نوشت: وزرای امور خارجه آمریکا یا مانند جان کری کسل کننده هستند، یا مانند جورج مارشال باهوش و زیرک اند یا مانند هیلاری کلینتون بسیار سیاسی اند. اما مایک پمپئو که قرار است با ترزا می نخست وزیر انگلیس در لندن درباره اولویت های مشترک جهانی گفتگو کند، خودش یک مشکل است.

تاکتیک های اعمال فشار ناموفق آمریکا در هفته گذشته در ونزوئلا نشان داد که پمپئو طرفدار اعمال زور است نه دیپلماسی. او چندی پیش گفت دونالد ترامپ از سوی خدا برای نجات اسرائیل فرستاده شده است.

پمپئو در سخنانی در قاهره در ماه ژانویه از حمایت آمریکا از دیکتاتورهایی مانند عبدالفتاح السیسی در مصر و جنگ عربستان در یمن ابراز خرسندی کرد. او ماه آینده از طرح صلحی رونمایی خواهد کرد که احتمالا امید فلسطینیان برای داشتن کشوری مستقل را از بین می برد.

مشکلی که برای ترزا می نخست وزیر و جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس وجود دارد این است که موضع جنگ طلبانه پمپئو با سیاست ها و اصول انگلیس مغایر است. از وقتی پمپئو در سال گذشته به عنوان وزیر خارجه آمریکا انتخاب شد، آمریکا از توافق هسته ای ایران بیرون آمد، به پیمان موشکی با روسیه پایان داد و از معاهده جهانی تجارت سلاح سال ۲۰۱۳ هم خارج شد. این در حالی است که انگلیس از همه این موارد حمایت می کند.

وزارت خارجه آمریکا در دوران پمپئو همچنان مانع اقدامات موثر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است. پمپئو متعلق به نسل دوران جنگ سرد است. اختلاف او با روسیه بر سر ونزوئلا، آموزنده بود.

پمپئو قرار است در این هفته با ترزا می دیدار و درباره اولویت های مشترک گفتگو کند. با توجه به دستور کار «اول آمریکا» ی پمپئو احتمالا ترزا می برای پیدا کردن موضوعی مشترک باید سخت تلاش کند. پمپئو قصد دار به ترزا می درخصوص تجارت با شرکت هواوی چین هشدار دهد.

ترزا می با محاسبات اشتباهش انگلیس را اسیر و بنده این قلدران واشنگتن کرده که فکر می کنند جهان را اداره می کنند. لبخندهایی که در مقابل دفتر نخست وزیری نمایان خواهد شد نمی تواند تشویش و نگرانی را پنهان کند.

کد خبر 439411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha