یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرچه سکه‌ یک پنس انگلیس به‌ عنوان کوچک‌ترین واحد پولی این کشور، بر اثر افزایش تورم بی ارزش و از معاملات روزانه حذف‌ شده اما دولت انگلیس اعلام کرد که برنامه‌ای برای جمع‌ آوری این سکه مسی که تولید آن به نیم قرن پیش بازمی‌گردد، ندارد.

سکه‌ یک پنس انگلیس

به گزارش ایرنا، نتیجه تحقیقات در انگلیس نشان می‌دهد که استفاده از پول نقد در این کشور از سال ۲۰۱۷ به این ‌سو به ‌شدت کاهش‌ یافته و بیشتر مردم به معاملات بانکی روی آورده‌اند.

با این ‌حال وزارت دارایی انگلیس به‌ تازگی کمیته جدیدی را تشکیل داده تا پول نقد را در این کشور یعنی از سکه یک پنسی گرفته تا اسکناس ۵۰ پوندی حفظ کند.

'فیلیپ هاموند' وزیر دارایی انگلیس می‌گوید، مردم باید درباره چگونگی مصرف پول خود حق انتخاب داشته باشند.

سکه یک پنسی اولین بار در ۱۵ فوریه ۱۹۷۱ تولید و بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سکه در همان سال اول منتشر شد. این سکه با ۳.۵۶ گرم وزن و قطر ۲۰.۳ میلیمتر، تا سال ۱۹۹۲ از جنس برنز ساخته می‌شد و سپس تولیدی مسی آن آغاز شد.

بر اساس قوانین انگلیس حداکثر استفاده از این سکه در هر معامله، تا ۲۰ پنس تعیین ‌شده است.

اکنون ارزش یک پنس از نیم پنی که تولید آن در سال ۱۹۸۴ میلادی متوقف و سپس جمع‌آوری شد کمتر است.

به ‌عبارت‌دیگر هزینه یک قرص نان از ۱۱ پنس در سال ۱۹۷۳ میلادی در حاضر به ۱.۳۰ پوند (۱۳۰ پنس) افزایش‌یافته که این میزان نشان‌دهنده سقوط هزار درصدی ارزش پنس طی نزدیک به ۴۰ سال گذشته است.
تحقیقات نشان می‌دهد که از هر ۱۲ عدد سکه یک پنسی، یک سکه دور انداخته می‌شود.

از این ‌رو، وزیر دارایی انگلیس بهار سال گذشته از مردم خواست تا درباره جمع ‌آوری این دو سکه و اسکناس ۵۰ پوندی که به گفته او واحد پولی' خلاف‌کاران و دلالان فاسد است' نظر بدهند.

یک سخنگوی دفتر نخست ‌وزیری انگلیس در ادامه تصمیم وزارت دارایی اعلام کرد که این کشور هر دو سکه یک و دو پنسی را حفظ و با تغییر جنس اسکناس ۵۰ پوندی به تولید آن ادامه می‌دهد.

انگلیس اکنون ۶ سکه به ترتیب ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ پنسی تولید و چهار اسکناس ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ پوندی چاپ می‌کند. این کشور طی سال‌های اخیر جنس اسکناس‌های ۵ و ۱۰ پوندی را برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از تقلب تغییر داده و پلاستیکی کرده است.

دو اسکناس ۲۰ و ۵۰ پوندی نیز قرار است طی سال‌های آینده تغییر شکل و جنس آنها تغییر کند.

کد خبر 439410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha