فعالیت‌های سراهای محله در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده و فراتر از برگزاری کلاس‌های هنری است. این میان آموزش مهارت‌های مختلف هم مخاطبان خاص خود را پیدا کرده ‌است.

مهارت زندگی

یکی از کلاس‌هایی که در سرای محله اتابک از چند سال پیش برگزار می‌شود، آموزش مهارت زندگی است که در میان بانوان شرکت‌کننده در این کلاس‌ها، یکی از آنها توانسته کتابی در زمینه مهارت‌آموزی به کودکان بنویسد. کتابی که حاصل دستاورد و تجربه حضور او در این کلاس است و اخیراً هم از آن در سرای محله رونمایی شده‌است. «سمیه اخوان» مؤلف این کتاب، مدرک کارشناسی ادبیات دارد و دوست دارد تجربیاتش را با دیگران به اشتراک بگذارد.  

  • آموزش به زبان بازی

‌ «آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان با بازی» عنوان کتابی است که این بانوی ۳۸ ساله در آن تلاش کرده تا اصولی که هر مادری برای تربیت فرزندش باید با آن آشنا باشد را به زبان ساده بیان کند. اخوان دراین‌باره می‌گوید: «براساس نیازی که در خودم حس می‌کردم در کلاس‌های مهارت‌آموزی به کودکان با بازی که در سرای محله اتابک برگزار می‌شد، شرکت و سعی کردم بقیه مادران را هم به حضور در این کلاس‌ها تشویق کنم. موفق شدم و کلاس‌ها با حضور مادران و فرزندانشان تشکیل می‌شد و کارشناسان و مربیان اصول کاربردی به شرکت‌کنندگان در کارگاه‌ها آموزش می‌دادند، اصولی که مادران را در ایجاد ارتباط مؤثر با فرزندشان راهنمایی می‌کرد و با زبان بازی به کودکان انتقال داده می‌شد. »

سمیه اخوان مؤلف کتاب آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان با بازی
  • این راه ادامه دارد 

این بانوی اهل قلم که ۲ فرزند دارد، معتقد است حضور مداوم در کلاس‌های سرای محله به بهبود روابطش در خانواده به‌ویژه ارتباط با فرزندانش بسیار کمک کرده ‌است. اخوان دراین‌باره می‌گوید: «با حضور مستمر در این کلاس‌ها به جهان‌بینی گسترده‌ای رسیده‌ام. کتابی که اکنون رونمایی شده به نوعی چکیده کلاس‌هایی است که در آن شرکت می‌کردم و یکسری توضیحات اضافه را برای افزایش آگاهی مادران در آن گنجاندم تا بتوانند با ایده‌های خلاقانه بازی‌هایی را در خانه طراحی کنند و انجام دهند و به وسیله آن با فرزندشان ارتباط بهتری برقرار کنند. » او می‌افزاید: «الان هم نگارش کتاب دیگری با عنوان «لذت زندگی» در زمینه آگاهانه زیستن را آغاز کرده‌ام. »

  • نیازسنجی در محله‌ها 

آموزش مادران باید در سلسله آموزش‌های شهروندی در اولویت قرار گیرد. «علیرضا مطهری» مدیر سرای محله اتابک دراین‌باره می‌گوید: «مدیران محله به‌عنوان کارشناس فرهنگی محله براساس نیازسنجی هر محله تشخیص می‌دهند که چه آموزش‌هایی برای اهالی محله مناسب است. این میان ایده برگزاری کلاس‌های مهارت‌آموزی در زمینه خانواده و کودک توسط خودم مطرح شده و از سال ۱۳۹۱ تاکنون ادامه داشته ‌است. مهم‌ترین نتایج آن هم کتابی است که اخیراً توسط یکی از شرکت‌کنندگان این کلاس‌ها نوشته شده و به چاپ رسیده است. به‌زودی نیز برنامه‌های آموزشی متعددی با توجه به نیاز شهروندان اجرایی خواهد شد. شهروندان می‌توانند برای بهره‌مندی از کلاس‌های آموزشی و مهارتی که با حضور کارشناسان برگزار می‌شود، به سرای محله اتابک در خیابان خاوران، خیابان خوب‌بخت مراجعه کنند. »

کد خبر 439387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha