چهارشنبه‌ها، برایشان حال و هوای دیگری دارد. روزی که دور هم جمع می‌شوند و شعر شاعران مورد علاقه خود را برای بقیه اعضا می‌خوانند.

سرای محله شکوفه

سالمندانی که هر یک، گرد پیری بر سر و صورتشان نشسته است و با روحیه شاد به این محفل پا می‌گذارند و دلیل سرزندگی و شادابی‌شان را حضور مستمر در محفل ادبی شعرخوانی سرای محله شکوفه می‌دانند. در یک چهارشنبه به دورهمی گرم، شاد و پرانرژی آنها سر زدیم.  

  • استقبال خوب سالمندان 
راضیه نوروزی-دبیر شورایاری محله شکوفه

عقربه‌های ساعت هنوز به ۱۰:۳۰ نرسیده که سالمندان یکی یکی با شور و شوق خاصی از راه می‌رسند تا در محفل ادبی شعرخوانی سرای محله شکوفه در بوستان گلزار که به همت مدیریت محله و شورایاری در این مرکز راه‌اندازی شده، شرکت کنند. «راضیه نوروزی» دبیر شورایاری محله شکوفه می‌گوید: «با دیدن سالمندانی که هر روز روی نیمکت‌های بوستان گلزار نشسته و مشغول صحبت با یکدیگر بودند، این جرقه در ذهنم زده ‌شد که برای جذب سالمندان به سرا، محفل ادبی شعرخوانی برای حفظ روحیه شادابی و نشاط و تقویت حافظه آنها در اینجا راه‌اندازی کنم تا سالمندان بتوانندحداقل یک روز در هفته، ساعاتی شاد در کنار همسن‌وسالان خود سپری کنند. ابتدا این محفل با ۳ شرکت‌کننده تشکیل شد. اما پس از گذشت چند هفته و استقبال خوب سالمندان محله و محله‌های همجوار، تعداد آنها به بیش از ۳۰ نفر رسید. »

  • هر هفته منتظر این روز هستم 

جلسه انجمن شعرخوانی سرای محله شکوفه مثل همیشه سر ساعت آغاز می‌شود. شوق شعرخوانی برای جمعی دوستانه، خوش‌ذوق و خوش‌قریحه از دلایلی است که هر هفته محفل ادبی شعرخوانی را پربارتر می‌کند. «فرهنگ قربانی» ۷۰ سال دارد و پای ثابت این محفل است. او با خواندن شعری از دیوان حافظ می‌گوید: «یک روز اتفاقی هنگام عبور از بوستان گلزار، متوجه برگزاری این دورهمی دوستانه در سرای محله شدم. پس از آن تصمیم گرفتم، هر هفته برای گذراندن لحظات مفید و مفرح با همسالانم و فارغ از دغدغه‌های زندگی در این برنامه شرکت کنم. الان حدود یک سال از نخستین روز حضورم در این محفل، می‌گذرد. به قدری این برنامه در روحیه‌ام تأثیر مثبت گذاشته که هر هفته منتظر چهارشنبه‌ها هستم. به شعرهای حافظ هم علاقه بیشتری دارم و هر بار چند بیت از کتاب حافظ را با معنی برای دوستانم می‌خوانم. » 

  • لزوم همراهی استادان ادبیات 

این پاتوق شعرخوانی از حدود ۲ سال پیش تاکنون در سرای محله شکوفه دایر شده و میزبان علاقه‌مندان شعر و ادبیات است. «علیرضا صمدی» ۷۸ ساله یکی دیگر از اعضای این محفل است که هر هفته در این دورهمی ادبی شرکت می‌کند. او می‌گوید: «رشته تحصیلی‌ام زبان انگلیسی است. اما از دوران جوانی به تاریخ و رباعیات خیام بسیار علاقه داشتم و مطالعات زیادی در این زمینه انجام دادم. پس از بازنشستگی نیز تصمیم گرفتم برای درک بیشتر از شعر در این محفل ادبی حضور پیدا کنم. وقتی در این محفل دورهم جمع می‌شویم، رباعیات خیام را از حفظ برای دوستانم می‌خوانم. اما درخواست من و بقیه اعضا از مدیریت سرا این است که اگر از حضور استادان ادبیات در این انجمن بهره‌بگیرند تا درباره معانی شعرها توضیحاتی دهند، می‌توانیم به نتیجه بهتر و درک درست‌تری از اشعار برسیم. »

کد خبر 439383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha