سحر جعفریان‌ - خبرنگار: تکه نهم پایتخت به‌رغم محرومیت‌های قابل توجه کمی و کیفی آموزشی، استعدادهای درخشانی دارد.

دانش آموزان نخبه

استعدادهایی که در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی و هنری موفق به کسب عناوین برتر و برگزیده شده‌اند. این هفته برای آشنایی با تعدادی از این استعدادها سراغ دانش‌آموزان برگزیده جشنواره ملی ایده‌های برتر دانش‌آموزی رفته و به گفت‌وگو با آنها پرداخته‌ایم.  

  •  دینا تاج‌آباد 

عنوان پروژه: طراحی و ساخت دستگاه تولیدکننده برق از انرژی حرکتی و خورشیدی (برق‌آسا)
افتخار: مقام اول جشنواره ملی ایده‌های برتر دانش‌آموزی
دینا کلاس ششم است و از اینکه او را با نام مخترع می‌شناسند، خوشحال است. خنده از چهره‌اش محو نمی‌شود و می‌گوید: «زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ باعث شد تا ایده طراحی دستگاهی برای تولید آسان برق به ذهن من و دوستم برسد. می‌خواستیم دستگاه‌مان در شرایط بحرانی به راحتی از انرژی ذخیره شده حرکتی یا خورشیدی، برق تولید کند تا مثلاً فرایند امداد و نجات سرعت بگیرد و مردم آرامش بیشتری در روشنایی داشته باشند.

با امکاناتی که در اختیار داشتیم دستگاهی طراحی کردیم که ۱۲ ولت برق تولید می‌کند. » دینا در ادامه درباره دیگر اختراعشان می‌گوید: «البته ما به کمک هم دستگاه بخور سرد خانگی هم طراحی کردیم که در بخش استانی مقام اول را کسب کرد. این دستگاه همزمان عصاره گیاهان دارویی را می‌گیرد و طی فرایندی به بخار معطر تبدیل می‌کند. »

  • امیرمهدی غفارزاده 

عنوان پروژه: طراحی و ساخت دستگاه مصرف بهینه آب (آب پلاس)
افتخار: مقام پنجم جشنواره ملی ایده‌های برتر دانش‌آموزی
امیر مهدی ۱۲ سال دارد و دلش می‌خواهد بزرگ که شد محقق شود تا درباره انرژی‌ و منابع طبیعی تحقیق کند. شاید به همین خاطر است که ایده ساخت دستگاهی برای مدیریت مصرف آب به ذهنش خطور کرد. آن هم در شرایطی که دوران خشکسالی ایران به سر نرسیده است: «با دستگاهی که ساختم می‌توانیم آب مورد نیاز هر فرد را طی شبانه‌روز تعیین کنیم تا براساس مدل تعریف شده مصرف خود را مدیریت کند.

الگوی مصرفی فرد اگر بهینه نباشد اخطارهایی از سوی دستگاه به گوشی همراه وی ارسال می‌شود و درصورت عدم توجه، آب مصرفی او قطع می‌شود. البته میزان آب برای هر فرد را می‌توان براساس شرایط آب و هوایی محل سکونت و فصول سال تغییر داد. » امیرمهدی همچنین درباره حمایت‌های معنوی معلمانش می‌گوید: «با اینکه در مدرسه‌ای دولتی تحصیل می‌کنم اما بسیاری از معلمان مدرسه‌ به محض اینکه متوجه استعداد دانش‌آموزی می‌شوند، او را حمایت و راهنمایی می‌کنند و این رفتار معلم‌ها خیلی به دانش‌آموزان انگیزه می‌دهد. »

  • مهسا عابدینی 

عنوان پروژه: ژل (خوراکی) آنتی‌بیوتیک گیاهی
افتخار: مقام نهم جشنواره ملی ایده‌های برتر دانش‌آموزی
مهسا ساکن شهرک پایگاه یکم شکاری است که در کلاس هشتم درس می‌خواند. زیست‌شناسی درس مورد علاقه‌اش است و برای همین زمانی که مطلع شد جشنواره ملی ایده‌های برتر برگزار می‌شود، به ایده ساخت نوعی آنتی‌بیوتیک گیاهی که خاصیت درمانی قوی و عوارض کمتری داشته باشد، فکر کرد: «پایه اصلی این ژل (خوراکی) آنتی‌بیوتیک گیاهی، به‌دانه است که به مدت ۵ هفته در شرایط کشت سلولی و تقطیر قرار گرفته است.

این آنتی‌بیوتیک قادر است میکروب‌های مضر را به سرعت نابود و از میکروب‌های مفید در بدن محافظت کند. در ضمن، این آنتی‌بیوتیک عوارض جانبی ندارد. » این ایده‌پرداز هم‌محله‌ای ادامه می‌دهد: «شرکت در این جشنواره باعث شد تا من دوستان ایده‌پرداز و محقق بسیاری پیدا کنم که دوستی با آنها می‌تواند بار علمی فراوانی برایم داشته باشد. » 

  • فاطمه منصوری 

عنوان پروژه: طراحی و ساخت دستگاه تولیدکننده برق از انرژی حرکتی و خورشیدی (برق آسا)
افتخار: مقام اول جشنواره ملی ایده‌های برتر دانش‌آموزی
دوستی فاطمه و دینا به سال اول ابتدایی باز می‌گردد. آنها درست از همان زمان در مورد ایده‌های ساخت و طراحی دستگاه‌های عجیب و غریب با هم صحبت می‌کردند. فاطمه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دستگاه برق‌آسا را استفاده از مواد بازیافتی می‌داند و می‌گوید: «ما در ساخت این دستگاه سعی کرده‌ایم از مواد بازیافتی استفاده کنیم. در واقع بیش از ۶۰‌درصد از این دستگاه از دورریختنی‌هایی است که بدون استفاده در خانه و مدرسه مانده بود.

بابت آن ۴۰‌درصد باقی مانده هم در حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌ایم. » فاطمه ادامه می‌دهد: «با همراهی چند نفر از دوستان، باشگاه نخبگان محلی را راه انداختیم تا دانش و هنر خودمان را در هر زمینه‌ای به اشتراک بگذاریم. این‌طوری به قول خانم معلم‌مان موج نخبه‌پروری در مدرسه به راه می‌افتد. »

  • فائزه عبداللهی 

عنوان پروژه: ساخت کرم (مرهم) احیاکننده زخم و پوست و جایگزین بتادین
افتخار: مقام ششم جشنواره ملی ایده‌های برتر دانش‌آموزی
فائزه از همه بچه‌های ایده‌پرداز منطقه ۹ بزرگ‌تر است و در کلاس نهم درس می‌خواند. او درباره کرم (مرهم) احیاکننده زخم و پوست دست‌سازش می‌گوید: «ماده‌ای که من از ترکیب مواد آلی گلاب، عسل، گیاه چای و دارچین به‌دست آورده‌ام، جایگزینی مناسب برای بتادین به‌عنوان ماده‌ای شیمیایی است که فقط می‌توان آن را برای ضدعفونی برخی از زخم‌ها با ویژگی‌ها خاص استفاده کرد. کرم احیاکننده زخم و پوست این ویژگی را دارد که با انواع زخم‌ها سازگار است و روند احیا و بهبودی را تا ۳۰‌درصد افزایش می‌دهد. »

فائزه درباره مشکلات انجام فعالیت‌های تحقیقاتی که با همراهی مسئولان از میزان آنها کاسته خواهد شد می‌گوید: «من برای به‌دست آوردن مواد آلی‌ مثلاً دارچین نیاز به آزمایشگاهی مجهز داشتم که متأسفانه به سختی و با هزینه زیاد فراهم شد که اگر همراهی مسئولان آموزش و پرورش بود، حتماً با سهولت بیشتری پیش می‌رفت. »

  • ‌دانش‌آموزان ورزشکار و حامی محیط‌زیست

تیم والیبال مدرسه «سلام تهرانسر» موفق به کسب مقام دوم مسابقات مجموعه مدارس سلام تهران شد. این دوره از مسابقات با هدف ارتقای سلامت دانش‌آموزان و توسعه ورزش حرفه‌ای از اول تا ۶ اردیبهشت در مدرسه سلام تهرانسر برگزار شد. ۵۳ تیم در این مسابقات حضور داشتند که با نایب قهرمانی محله تهرانسر به پایان رسید. همزمان با مسابقات ورزشی، جشنواره محیط‌زیست محله من نیز با حضور بیش از ۶۰۰ دانش‌آموز از پایه‌های متوسطه دوره اول و دوم ۸ مدرسه نیز برگزار شد که در آن دانش‌آموزان به جمع‌آوری زباله‌ها از فضاهای سبز محله و آشنایی باگونه‌های گیاهی شهری و چگونگی مراقبت از آنها پرداختند. این جشنواره به‌صورت فصلی در محله تهرانسر برگزار می‌شود.

کد خبر 439270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha