مهدی اسماعیل پور - خبرنگار: پمپ بنزینی تعطیل شده در حاشیه جاده و خارج از بافت مسکونی که از دید و دسترس عموم خارج است.

پمپ بنزین

مکانی پر از اتاق و مغازه و دیوارهای متروکهه و مخروبه و پوشیده شده از گیاهان خودرو و علف‌های هرزی که بدون مزاحم، هرکجا که دلشان خواسته سبز شده و قد کشیده‌اند. پنجره‌های شکسته، میله‌های محافظ خم شده پشت پنجره‌ها و درها و شیشه‌های شکسته و آشغال‌هایی که روی زمین پهن یا در اطراف پخش و پلا شده‌ نشان می‌دهد که این پمپ بنزین متروکه به پاتوقی برای معتادان و کارتن‌خواب‌ها و شاید هم خلافکاران تبدیل شده است. شب‌ها با تاریک شدن هوا و چیره شدن سیاهی، این مکان شبیه به مکان‌های رعب‌آور فیلم‌های ترسناک است. صحبت از جایگاه سوخت ۱۲۸ در کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص (بزرگراه شهید لشگری) است که شانه به شانه بوستان دستواره و مقابل یک ایستگاه اتوبوس جا خوش کرده و چند سالی است که به جای ریختن بنزین در باک اتومبیل‌ها، ترس و وحشت به جان عابران می‌ریزد!  

در اثر بارش‌های اخیر، کف پمپ بنزین متروکه چندین لیتر آب جمع شده و آن را به شکل برکه‌ای کوچک درآورده است که فقط چند قورباغه و حشره کم دارد که البته هیچ بعید نیست چند وقت دیگر سر و کله آنها هم پیدا شود. بستن  ورودی پمپ بنزین با نصب گاردریل‌های بزرگ تنها تدبیر اتخاذ شده برای ایمن‌سازی این بنای متروکه است. البته فضای کافی برای رفت و آمد موتورسیکلت‌ها به داخل محوطه پمپ‌بنزین متروکه از لابه‌لای گاردریل‌ها وجود دارد. این مکان متروکه  در مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید لشگری قرار دارد که اطرافش محله مسکونی‌ای وجود ندارد و دور تا دور آن را کارخانه‌ها و انبارهای بزرگ احاطه کرده‌اند. این موضوع  خودش به ناایمن‌تر شدن جایگاه سوخت متروکه دامن می‌زند. حالا تصور کنید یک بوستان نسبتاً بزرگ محلی به نام دستواره و یک ایستگاه اتوبوس که در طول شبانه‌روز محل‌ تردد شهروندان به‌ویژه زنان و کودکان است نیز درست در کنار این مکان متروکه قرار دارد.  

  • پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌ها 

همان‌طور که اشاره شد این جایگاه سوخت خارج از محله است و به پهنای جاده مخصوص با منازل مسکونی فاصله دارد. آن سوی جاده شهرک دانشگاه واقع شده است. ساکنان این محله مشتری اصلی بوستان دستواره و مسافران ایستگاه اتوبوس روبه‌روی جایگاه سوخت متروکه هستند. «علی‌اکبر سخاوتی» دبیر شورایاری محله شهرک دانشگاه می‌گوید: «چند سالی است که این پمپ بنزین تعطیل شده و متروکه است و فضای نامناسب و ناایمنی دارد. از آنجا که این مکان خارج از محله قرار گرفته و اطرافش هیچ منزل مسکونی واقع نشده، شاکی چندانی هم ندارد. البته ساکنان شهرک دانشگاه از بوستان و ایستگاه اتوبوس مقابل آن استفاده می‌کنند اما تاکنون شکایت یا گزارشی از مردم درباره جایگاه سوخت به دست من نرسیده است. هرچند این مکان نامناسب که پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌ها شده باید زودتر سر و سامان پیدا کند و از این وضعیت خارج شود. » جالب است بدانیم حدود ۲ کیلومتر قبل از این پمپ بنزین و در محله شهرک استقلال، گرمخانه‌ای برای کارتن‌خواب‌ها وجود دارد و این مکان متروکه به کلونی کارتن‌خواب‌ها و معتادان نزدیک است! » 

  • اینجا یک مکان متروکه است نه پمپ بنزین غیرفعال 

تابلو جایگاه سوخت ۱۲۸ در بالای این مکان خودنمایی می‌کند و در نتیجه برای پیگیری ماجرا به سراغ شرکت مرتبط و مسئول جایگاه‌های سوخت تهران می‌رویم. رئیس روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران درخصوص جایگاه ۱۲۸ که به‌صورت متروکه و ناایمن درآمده به «همشهری محله» می‌گوید: «این جایگاه سوخت برای چند شریک است که گویا با یکدیگر فامیل هستند. آنها با یکدیگر اختلاف مالی و حقوقی پیدا کرده‌اند و چند سالی می‌شود که این جایگاه سوخت تعطیل شده و دیگر فعالیتی در زمینه توزیع سوخت ندارد. » طبق اعلام مجید نظام، مکانی که قبلاً جایگاه سوخت ۱۲۸ بوده اکنون حکم مکانی متروکه و مخروبه را دارد و دیگر پمپ بنزین محسوب نمی‌شود: «این مکان با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران قراردادی ندارد و جایگاه سوخت محسوب نمی‌شود و در این زمینه مسئولیتی متوجه شرکت ما نیست. »

  • به مالکان اخطاریه داده‌ایم

«بهروز اسماعیل‌زاده» شهردار ناحیه ۲ منطقه ۲۱، درخصوص جایگاه سوخت ۱۲۸ که به حال خود رها شده است، به «همشهری محله» می‌گوید: «ملک موردنظر دارای مجوز پمپ بنزین است که در سنوات گذشته مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، اما به دلیل فوت شدن مالک آن، در حال حاضر ملک در دست ورثه یعنی همسر و برادر متوفی است که ذی‌نفعان، در پلاک همجوار شمالی پمپ بنزین زندگی می‌کنند. با توجه به وجود مالکیت شخصی، دخل و تصرف در پلاک فوق برای شهرداری امکان‌پذیر نیست و محل مورد نظر متروکه محسوب نمی‌شود و فقط فاقد فعالیت است. برای تعیین تکلیف، ساماندهی و از سرگیری فعالیت ملک، به ذی‌نفعان اخطار داده شده است. لازم به ذکر است که کاربری ملک تجهیزات و تأسیسات شهری است. »

  • یک جایگاه سوخت و مشکلی به نام خودروهای سنگین 

جایگاه سوخت ۱۸۹ شهرک استقلال که جنب بوستان استقلال قرار دارد، مشــکلات زیست‌محیطی‌ای را برای اهالی این محله ایجاد کرده است. در این جایگاه سوخت علاوه بر بنزین، گازوئیل هم توزیع می‌شود و خودروهای سنگین برای سوخت‌گیری به آن مراجعه می‌کنند. «یوسف غیاثوند» از ساکنان قدیمی شهرک استقلال و دبیر شورایاری این محله می‌گوید: «توزیع گازوئیل در این جایگاه سوخت باعث شده تا اغلب خودروهای سنگینی که در جاده مخصوص و فتح‌ تردد دارند برای سوخت‌گیری و گازوئیل زدن به اینجا بیایند و شاهد تشکیل شدن صف‌های طولانی کامیون‌داران در داخل محله باشیم. مشکل اصلی اینجاست کامیون‌ها برای مدت طولانی با موتور روشن در پمپ بنزین توقف دارند و فضای محله به‌ویژه بوستان محله را که محل حضور خانواده‌ها و کودکان است آلوده می‌کنند. چند بار پیگیری کردیم تا عرضه گازوئیل در این جایگاه متوقف شده و به مکان مناسب‌تری خارج از محله برود که مسکونی نباشد و تردد خودروهای سنگین و دودزایی آنها برای مردم مشکل‌ساز نشود، اما این پیگیری‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است. »

کد خبر 439262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha