همشهری آنلاین: مجموعه سخنرانی‌های نامزد ۱۶ ساله جایزه صلح نوبل و فعال سوئدی محیط‌زیست ماه آینده میلادی در قالب یک کتاب روانه بازار می‌شود.

گرتا ثونبرگ فعال سوئدي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، «هیچ‌کس برای تغییر ایجاد کردن کوچک نیست» گزیده ۱۱ سخنرانی کلیدی گرتا ثونبرگ است که متن همه آنها را خودش نوشته و قرار است ششم ژوئن منتشر شود. اولین سخنرانی موجود در کتاب مربوط به نخستین اعتصاب این نوجوان سوئدی در اعتراض به شرایط اقلیمی در اوت ۲۰۱۸ و آخرین آنها سخنرانی در پارلمان بریتانیا در ماه گذشته میلادی است.

ثونبرگ نوجوان سخنان خود را خطاب به نمایندگان پارلمان بریتانیا چنین آغاز کرد: «نام من گرتا ثونبرگ است. ۱۶ سال دارم، از سوئد آمده‌ام و به نمایندگی از نسل‌های آینده سخن می‌گویم. ما کودکان آموزش و کودکی‌مان را قربانی می‌کنیم تا به بزرگ‌ترها بگوییم از خواب بیدار شوید. می‌خواهیم اختلاف‌ها را کنار بگذارید و کاری را بکنید که در بحران‌ها می‌کنید. ما خودمان را قربانی می‌کنیم چون می‌خواهیم امیدها و رویاهامان بازگردند.»

نام «هیچ‌کس برای تغییر ایجاد کردن کوچک نیست» از سخنرانی ثونبرگ در نشست تغییر اقلیمی ملل متحد گرفته شده که دسامبر ۲۰۱۸ با نام COP 24 در شهر کاتوویتس لهستان برگزار شد. شرکت معتبر پنگوئن پس از انتشار این کتاب، سراغ خاطره‌های مشترک اعضای خانواده ثونبرگ می‌رود و آن را سال ۲۰۱۹ روانه بازار می‌کند. «صحنه‌هایی از قلب» نوشته گرتا، مادرش مالنا ارنمان (خواننده اپرا)، خواهر و پدر اوست و درآمد حاصل از فروش هر دو کتاب به خیریه‌ها می‌رسد.

گرتا ثونبرگ از حدود یک سال پیش درس و مدرسه را رها کرده و با سفر به بخش‌های مختلف قاره اروپا می‌کوشد توجه مردم به ویژه سیاستمداران را به دگرگونی‌های اقلیمی و زیست‌محیطی جلب کند. او مدتی پیش یک سخنرانی هم در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس داشت و با رهبران برخی کشورها دیدار و گفتگو کرد. ثونبرگ ۱۶ ساله جزو نامزدهای پرامید جایزه صلح نوبل است.

کد خبر 439206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha