جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - نیما شایان: پردیس شماره ۲ دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان یکی از واحدهای اقماری این دانشگاه است که با دریافت شهریه نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کند.

دانشگاه علم و صنعت شماره 2

پردیس شماره ۲ دانشگاه علم و صنعت ایران بر اساس مصوبه پنجمین جلسه هیات امنای دوره پنجم دانشگاه علم و صنعت ایران در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۱ به منظور فراهم آوردن زمینه‌های جذب و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو و همچنین با توجه به وجود تنوع رشته‌های علوم و فنی و مهندسی تاسیس شد.

رویکرد راه‌اندازی دانشگاه شماره ۲ از سوی برخی دانشگاه‌های دولتی، از دانشگاه تهران شروع شد که راه‌اندازی دانشگاه تهران شماره ۲ را از نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۱ - ۱۳۹۰ به طور رسمی و با پذیرش ۵۶۸ دانشجو اعلام کرد.  در واقع دانشگاه تهران شماره ۲ اولین نمونه رویش مراکز آموزشی غیرانتفاعی از دل دانشگاه‌های دولتی است که با مصوبه هیئت امنای دانشگاه تهران و با اتکا به قانون برنامه پنجم توسعه در سال ۱۳۹۰ تأسیس شد.

بر اساس بند «ح» ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه، پذیرش دانشجوی پولی به عنوان یک تکلیف به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شده که جزئیات این بند به این ترتیب است:  «دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مجازند از ظرفیت مازاد بر سهمیه آموزش رایگان خود و یا ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد می‌کنند، بر اساس قیمت تمام شده یا توافقی با بخش غیردولتی و با تأیید هیأت امناء در مقاطع مختلف دانشجو بپذیرند و منابع مالی دریافتی را حسب مورد پس از واریز به خزانه کل به حساب درآمدهای اختصاصی منظور کنند.»

پردیس شماره ۲ دانشگاه علم و صنعت ایران نیز با همین پشتوانه قانونی و بر اساس مصوبه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۱ شورای گسترش آموزش عالی راه‌اندازی شده است که بر اساس این مصوبه،  با ایجاد پردیس دانشگاهی وابسته به دانشگاه علم و صنعت ایران در تهران و در چارچوب شیوه‌نامه تاسیس پردیس‌های دانشگاهی و دستورالعمل اجرایی آن موافقت قطعی به عمل آمده است.

پردیس شماره ۲ دانشگاه علم و صنعت ایران فعالیت خود را در نیمسال دوم تحصیلی (۹۲-۹۱) در ۱۴ رشته در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به شیوه‌نامه پذیرش دانشجو که به تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده، شروع کرده و از مهر ماه ۹۲ از طریق آزمون اختصاصی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کرده است.

از مهمترین اهداف تاسیس این پردیس به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در راستای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و علمی تخصصی کشور و کمک به تنوع‌بخشی در نظام آموزش عالی،  جذب دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور و پیشگیری از صرف هزینه‌های زیاد توسط خانواده‌های ایرانی برای ادامه تحصیل فرزندان خود و خروج سرمایه‌های مادی و معنوی و جذب دانشجویان از اقصی نقاط جهان به ویژه کشورهای جهان اسلام به منظور تربیت افراد متخصص و متعهد در راستای نیازهای این کشورها اشاره می‌شود.

گروه‌های آموزشی فعال در پردیس شماره ۲ دانشگاه علم و صنعت ایران شامل گروه‌های مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری و شهرسازی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی پیشرفت،  مهندسی شیمی،  مهندسی برق و مهندسی مواد و متالورژی است.

کد خبر 439175
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha