همشهری آنلاین: عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از بررسی پیشنهاد ممنوعیت ورود شرکت‌های امنیتی خارجی به ویژه آمریکایی به عراق در این کمیسیون خبر داد.

شرکت های امنیتی آمریکا در عراق

به گزارش ایرنا، کریم علیوی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفتگوی خبری اعلام کرد که این کمیسیون با توجه به سابقه سیاه شرکت های امنیتی آمریکایی در عراق و ادامه اقدامات مشکوک آنها، در حال بررسی ممنوعیت ورود شرکت های امنیتی خارجی به این کشور است.

وی با اشاره به برخی فعالیت های مشکوک این شرکت ها در جنوب عراق گفت: فعالیت این شرکت ها به حفاظت از میدان های نفتی و یا شرکت های تجاری محدود نیست بلکه پیشبرد سیاست کشورهای متبوع خود در عراق را نیز شامل می شود.

وی افزود: این شرکت ها تعداد زیادی از افسران اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را در خود جای داده است که در حال جمع آوری اطلاعات در مورد الحشد الشعبی و گروه های مقاومت می باشند و از طریق برخی سازمان های

مردم نهاد وابسته، برای سرنگونی دولت عراق و ایجاد هرج ومرج در کشور تلاش می کنند.

گزارش همچنین حاکی است: یک سایت آمریکایی (بازوید) اسنادی از مجوز فعالیت یک شرکت خارجی در عراق تحت عنوان 'فرونتیر سیرفس گروپ' را منتشر و اعلام کرد که این شرکت مربوط به مالک شرکت آکادمی (بلک واتر سابق) است که محکوم به اقدامات جنایی و تخلفات دیگر در عراق طی سال های اشغال این کشور از سوی آمریکا (۲۰۰۳ - ۲۰۱۱) شد.

از سوی دیگر یک نماینده پارلمان عراق نیز گفت: شرکت بلک واتر که در حال حاضر با استم مستعار در عراق فعالیت دارد در همه موارد ترور فعالان اجتماعی و شخصیت های نظامی ماههای اخیر در استان بصره دست دارد.

'حسن سالم' افزود: مسئولیت تعبات ورود مجدد این شرکت به عراق بر عهده وزارت کشور است.

وی گفت: شرکت بلک واتر اکنون با نام مستعار در بصره به ظاهر برای حفاظت از تاسیسات نفتی اما در واقع برای پیاده کردن نقشه های شوم آمریکا و ایجاد فتنه میان مردم عراق فعالیت دارد.

آکادمی ( Academi) یا بلک‌ واتر سابق یک شرکت خدماتی آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات لجستیکی، سرویس‌های امنیتی و نیروهای مسلح خصوصی فعالیت می کند.

بر اساس آماری که نیویورک تایمز در سپتامبر ۲۰۱۴ منتشر کرد مجموع ارزش قراردادهای بلک واتر با دولت آمریکا در طول سال‌های فعالیت در عراق، بیش از یک میلیارد دلار بوده‌ است.
شرکت بلک‌ واتر جزء ۶۰ شرکت امنیتی خصوصی فعال در جنگ عراق بود.

این شرکت بدلیل رسوایی های ناشی از انجام خودسری ها و جنایات بسیار سرانجام از این کشور اخراج شد.

ملاقات های مشکوک، قتل غیرنظامیان، استفاده از سلاح‌های تایید نشده از جمله رسوایی ها این شرکت به ظاهر امنیتی بود که بعدها و برغم اعمال نفوذهای بسیار، دادگاهی در آمریکا این شرکت را به قتل غیرنظامیان عراقی محکوم کرد.

اکنون عراقی ها نگران هستند که این شرکت و شرکت های مشابه بار دیگر تحت نام ها و ماموریت های دیگر در عراق فعالیت خود را در راستای سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد تنش و درگیری در منطقه و عراق آغاز کرده باشند.

کد خبر 439136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha