چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸
۰ نفر

رضا زندی- روزنامه نگار و تحلیلگر نفتی: امروز بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت وگاز تهران افتتاح می‌شود.

رضا زندی-

فردا، معافیت‌های نفتی آمریکا برای خرید نفت ایران تمام می‌شود. سال پس از برجام، حدود ۶۰۰شرکت خارجی، برای شرکت در نمایشگاه نفت، به تهران آمدند. امروز ۶۵شرکت خارجی واقعی در نمایشگاه نفت و گاز ایران شرکت کرده‌اند. درباره شرایط سخت روزگار نفتی‌مان، بعدتر خواهم نوشت. هر چند عیان افتاده را نیازی به بیان نیست.

۱- دبیرکل اوپک، فردا برای بازدید از بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، به تهران می‌آید. همزمان برخی سطوح، در حال بررسی ۳سناریو هستند.
سناریوی اول این است که ایران، عضویتش در اوپک را تا زمان لغو تحریم‌ها به حالت تعلیق درآورد. سناریوی دوم خروج از اوپک است. سومین سناریو هم ادامه عضویت در اوپک و تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های آن براساس شرایط موجود است. ایران ازجمله ۵کشور مؤسس اوپک است. سازمانی که به‌زودی ۶۰ ساله می‌شود. سناریوهای پیش گفته هنوز به سطح تصمیم‌گیری مقامات نرسیده است.

۲- اگر ایران عضویتش را در اوپک تعلیق کند بعد وزرای حاضر تحت فشار عربستان و امارات تصمیم گرفتند اعضایی را که بیش از ۶‌ماه عضویت‌شان معلق شده را لغو عضویت کنند، تکلیف چیست؟ آن‌وقت برای ایران ناخوشایند نخواهد بود که از سازمانی اخراج شود که خود، مؤسس آن بوده است؟ پس، سناریوی تعلیق از اوپک قابل‌قبول نیست.

۳- شکی نیست که با شرایط فعلی تحریم نفتی ایران، مقامات ایرانی وزن خاصی در تصمیم‌گیری‌های اوپک نخواهند جز اینکه نظرات کارشناسی‌شان را بیان کنند. ناگفته پیداست که این شرایط برای وزیر نفت ایران که در جلسات شرکت می‌کند چقدر سخت خواهد بود. در اوپک، بشکه‌های نفت تولیدی و صادراتی کشورها پشتوانه حرف‌های وزراست. پس با شرایط تحریمی فعلی، روزهای سختی در انتظار وزیر نفت ایران در وین خواهد بود. اما خروج از اوپک چه مزیتی برای ایران دارد؟ یکی این است که با صدای بلند اعتراض سیاسی مان را به عربستان و امارات که علیه ایران اقدام عملی کرده‌اند فریاد بزنیم. بعد از آن اما، آنها نمی‌توانند راحت‌تر سیاست‌های نفتی‌شان را اجرا کنند؟ و حتی از اوپک برای نشان‌دادن انزوای ایران استفاده کنند!؟

۴- «متین، مقتدر و منطقی» به‌نظرم این می‌تواند الگوی مناسبی برای ادامه حضور در تأثیرگذارترین سازمان جهان سومی‌ها باشد. ایران می‌تواند در اوپک بماند و  در رسانه‌ها و افکار عمومی دنیا شنیده شود. درست است که نمی‌توانیم برای مدتی بر تصمیمات اوپک تأثیر بگذاریم اما می‌توانیم منطقی، متین اما مقتدر موضع بگیریم و حرف‌هایمان را به گوش دنیا برسانیم. هر حرکتی که ایران را به سمت انزوا ببرد در همان مسیری است که عربستان و امارات و شریک قلدرشان، آمریکا، لازم دارند. شرکت در جلسات اوپک فرصت مناسبی است که در جریان تصمیمات آتی باشیم. وزیر نفت ایران می‌تواند در همان جلسات و در حاشیه نشست‌های اوپک، پرده از نیت‌های زشت برخی اعضاء برای مقابله با منافع مردم ایران بیندازد و هرجا که می‌تواند تأثیر بگذارد. اوپک، جدا از تامین منافع نفتی کشورهای عضو، امکانی است برای شنیده شدن. این امکان را نباید از دست داد. ما در اوپک، خودمان میزبانیم. خانه را به دیگران ندهیم.

کد خبر 439022

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha