مؤسسه تایمز از سه حوزه تحقیق، توسعه و نظارت استفاده کرده و در اولین نسخه بیش از ۴۵۰ دانشگاه از ۷۶ کشور را ارزیابی کرده است.از جمله اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد که در این رتبه بندی هدف قرار گرفته است میتوان به هدف ۳: سلامت و رفاه برای مردم، هدف ۴: کیفیت آموزش، هدف ۵: برابری جنسیتی، هدف ۸: اشتغال مناسب و رشد اقتصادی، هدف ۹: صنعت، نوآوری و زیرساخت، هدف ۱۰: کاهش نابرابری، هدف ۱۱: شهرها و جوامع پایدار، هدف ۱۲: تولید و مصرف مسئولانه، هدف ۱۳: عملکرد در خصوص کنترل اقلیم، هدف ۱۶: صلح، عدالت و قدرت و هدف ۱۷: مشارکت در تحقق اهداف توسعه اشاره کرد.
بر اساس معیارهای نظام بین المللی تایمز اگر دادههای مرتبط با هر دانشگاه حداقل با ۳ هدف مرتبط بوده در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در حوزه تحقیق معیارهای تحقیق از اطلاعات ارائه شده توسط الزویر (Elsevier) حاصل شده است و تایمز همانطور که در رتبه بندی دانشگاههای جهان تحقیقات بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ را ملاک عمل قرار میدهد در این رتبه بندی نیز از این معیار برای بخش تحقیق استفاده کرده است و مقالات مرتبط با اهداف توسعه را در این بازه زمانی به عنوان معیار تحقیق برآورد کرده است.
تایمز همچنین در معیار توسعه از شواهد و مدارک دانشگاهها در حوزه تعداد فارغ التحصیلان و یا عملکرد دانشگاهها که از سوی دانشگاهها اعلام شده، استفاده کرده است. دادههای مورد استفاده در نزدیکترین سال تحصیلی به ژانویه تا دسامبر ۲۰۱۷ مورد توجه قرار گرفتند.
ارزیابی هر هدف شامل شاخصها و سنجه های اختصاصی است که از آنها برای ارزیابی عملکرد دانشگاه درباره آن هدف استفاده شد. بر اساس اعلام تایمز این رتبه بندی تنها سیستمی است که دانشگاههای جهان را برای پاسخگویی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ارزیابی میکند.
۱۲ دانشگاه ایرانی حاضر در رتبه بندی اثرگذاری دانشگاهها، شامل دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه کاشان، دانشگاه کردستان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه تبریز، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه زنجان میشوند.
- وضعیت کلی دانشگاههای ایرانی در رتبه بندی اثرگذاری دانشگاهها
نام دانشگاه | رتبه در اثرگذاری جهانی ۲۰۱۹ | رتبه جهانی تایمز ۲۰۱۹ | نمره در هدف | نمره کلی | |||
دانشگاه علوم پزشکی ایران | ۴۱ | ۸۰۱-۱۰۰۰ | کیفیت آموزش: نمره ۷۷.۴ | سلامت و رفاه برای مردم: نمره ۸۳.۵ | کاهش نابرابری: نمره ۵۷.۴ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۶۹.۶ | ۸۶.۰ |
دانشگاه الزهرا | ۲۰۱-۳۰۰ | ۱۰۰۱+ | شهرها و جوامع پایدار: نمره ۷۱.۳ | برابری جنسیتی: نمره ۵۹.۱ | سلامت و رفاه برای مردم: نمره ۷۰.۹-۵۸.۳ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۳۵.۸-۱.۴ | ۵۳.۷-۶۴.۵ |
دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ۲۰۱-۳۰۰ | ۵۰۱-۶۰۰ | صنعت، نوآوری و زیرساخت: نمره ۷۹.۹ | کیفیت آموزش: نمره ۵۸.۳-۴۸.۱ | عملکرد در خصوص کنترل اقلیم: نمره ۵۴.۷-۳۱.۳ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۳۵.۸-۱.۴ | ۵۳.۷-۶۴.۵ |
دانشگاه علوم پزشکی تهران | ۲۰۱-۳۰۰ | ۶۰۱-۸۰۰ | سلامت و رفاه برای مردم: نمره ۷۹.۳ | برابری جنسیتی: نمره ۴۲.۰-۲۶.۶ | کیفیت آموزش: نمره ۳۹.۰-۶.۲ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۶۸.۵-۵۰.۲ | ۵۳.۷-۶۴.۵ |
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ۳۰۱+ | ۳۵۱-۴۰۰ | تولید و مصرف مسئولانه: نمره ۵۲.۰ | شهرها و جوامع پایدار: نمره ۵۹.۵-۴۱.۱ | اشتغال مناسب و رشد اقتصادی: نمره ۵۳.۸-۳۴.۶ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۳۵.۸-۱.۴ | ۲۳.۸-۵۳.۶ |
دانشگاه کاشان | ۳۰۱+ | ۵۰۱-۶۰۰ | کیفیت آموزش: نمره ۵۸.۳-۴۸.۱ | شهرها و جوامع پایدار: نمره ۵۹.۵-۴۱.۱ | برابری جنسیتی: نمره ۴۲.۰-۲۶.۶ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۳۵.۸-۱.۴ | ۲۳.۸-۵۳.۶ |
دانشگاه کردستان | ۳۰۱+ | - | برابری جنسیتی: نمره ۵۷.۰-۴۲.۱ | کیفیت آموزش: نمره ۴۹.۷-۳۹.۳ | کاهش نابرابری: نمره ۳۰.۹-۸.۰ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۳۵.۸-۱.۴ | ۲۳.۸-۵۳.۶ |
دانشگاه شهید باهنر کرمان | ۳۰۱+ | ۱۰۰۱+ | صنعت، نوآوری و زیرساخت: نمره ۵۰.۶-۳۰.۳ | برابری جنسیتی: نمره ۲۶.۴-۱.۲ | کیفیت آموزش: نمره ۳۹.۰-۶.۲ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۳۵.۸-۱.۴ | ۲۳.۸-۵۳.۶ |
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | ۳۰۱+ | ۸۰۱-۱۰۰۰ | سلامت و رفاه برای مردم: نمره ۷۳.۴ | تولید و مصرف مسئولانه: نمره ۴۷.۴-۱۸.۹ | کیفیت آموزش: نمره ۴۹.۷-۳۹.۳ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۳۵.۸-۱.۴ | ۲۳.۸-۵۳.۶ |
دانشگاه تبریز | ۳۰۱+ | ۶۰۱-۸۰۰ | کیفیت آموزش: نمره ۵۸.۳-۴۸.۱ | اشتغال مناسب و رشد اقتصادی: نمره ۵۳.۸-۳۴.۶ | برابری جنسیتی: نمره ۴۲.۰-۲۶.۶ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۳۵.۸-۱.۴ | ۲۳.۸-۵۳.۶ |
دانشگاه تربیت مدرس | ۳۰۱+ | - | شهرها و جوامع پایدار: نمره ۴۱.۰-۸.۴ | صنعت، نوآوری و زیرساخت: نمره ۵۰.۶-۳۰.۳ | اشتغال مناسب و رشد اقتصادی: نمره ۳۴.۵-۳.۴ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۷۱.۰ | ۳.۸-۵۳.۶ |
دانشگاه زنجان | ۳۱۰+ | ۱۰۰۱+ | شهرها و جوامع پایدار: نمره ۵۹.۵-۴۱.۱ | اشتغال مناسب و رشد اقتصادی: نمره ۵۳.۸-۳۴.۶ | برابری جنسیتی: نمره ۵۷.۰-۴۲.۱ | مشارکت در تحقق اهداف توسعه: نمره ۳۵.۸-۱.۴ | ۲۳.۸-۵۳.۶ |
نکته مورد توجه در این رتبه بندی این است که در مشاهده پروفایل دانشگاهها در این نظام رتبه بندی در مقابل برخی رتبه آنها در یکی از اهداف رتبه بندی اثرگذاری تایمز نیز مشخص شده است.
به این ترتیب برای دانشگاه علوم پزشکی ایران رتبه ۱۷ در هدف سلامت و رفاه برای مردم، برای دانشگاه کاشان رتبه ۲۰۰-۱۰۱ در هدف کیفیت آموزش، برای دانشگاه کردستان رتبه ۲۰۰-۱۰۱ در هدف برابری جنسیتی و رتبه ۳۰۰-۲۰۱ در هدف کیفیت آموزش، برای دانشگاه شهید باهنر کرمان رتبه ۳۰۱+ در هدف کیفیت آموزش، برای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رتبه ۷۸= در هدف سلامت و رفاه برای مردم، برای دانشگاه تربیت مدرس رتبه ۲۰۰-۱۰۱ در هدف صنعت، نوآوری و زیرساخت و رتبه ۲۰۱+ در هدف اشتغال مناسب و رشد اقتصادی اعلام شده است.
هدف سلامت و رفاه برای عموم مردم
در هدف سلامت و رفاه برای عموم مردم تحقیقات دانشگاهی در مورد بیماریها و شرایط کلیدی، مراقبتهای بهداشتی و تعداد دانشجویان و دانش آموختگان حوزه بهداشت مدنظر است. در این هدف ۴۲۳ دانشگاه از ۷۴ کشور وجود دارند که ۸ دانشگاه ایرانی در میان آنها هستند.
معیارهای تحقیق در مورد سلامت و رفاه شامل تمرکز بر تحقیقات مربوط به بیماریها و شرایط کلیدی، اندازه گیری مقالات کاغذی، استنادات بالینی و حجم تحقیقات تولید شده، سهم فارغ التحصیلان بهداشت و اینکه چگونه یک دانشگاه از حرفههای بهداشت حمایت میکند، همکاری و خدمات بهداشتی، برای بهبود نتایج سلامت و سلامتی و برنامههای حمایتی در جامعه محلی است.دانشگاه علوم پزشکی ایران در این معیار با نمره در هدف۸۳.۵ رتبه ۱۷ را دارد . و دانشگاه علوم پزشکی تهران با نمره در هدف ۷۹.۳ رتبه ۴۲ را داراست.
این رتبه بندی برای اولین بار است که انجام میشود و همانطور که مؤسسه تایمز اعلام کرده است این اطلاعات از سوی دانشگاهها ارائه شده است. وضعیت دانشگاههای دنیا در این رتبه بندی نیز نشان میدهد ممکن است با نامهایی روبرو شویم که با رتبه بندی معمول جهانی دانشگاهها در تایمز متفاوت باشند.
به این ترتیب دانشگاه اوکلند کشور نیوزلند رتبه اول در هدف ۳: سلامت و رفاه برای مردم، دانشگاه گوتنبرگ کشور سوئد رتبه اول در هدف ۴: کیفیت آموزش، دانشگاه سیدنی غربی کشور استرالیا رتبه اول در هدف ۵: برابری جنسیتی، دانشگاه مک مستر کشور کانادا رتبه اول در هدف ۸: اشتغال مناسب و رشد اقتصادی را کسب کردهاند.
همچنین دانشگاه یونسای کشور کره جنوبی رتبه اول در هدف ۹: صنعت، نوآوری و زیرساخت، دانشگاه جیمز کوک کشور استرالیا رتبه اول در هدف ۱۰: کاهش نابرابری، دانشگاه کیویانگ هی کشور کره جنوبی رتبه اول در هدف ۱۱: شهرها و جوامع پایدار، دانشگاه کالج کورک کشور ایرلند رتبه اول هدف ۱۲: تولید و مصرف مسئولانه، دانشگاه بریتیش کلمبیا کشور کانادا رتبه اول هدف ۱۳: عملکرد در خصوص کنترل اقلیم، دانشگاه ملی تایوان کشور تایوان رتبه اول هدف ۱۶: صلح، عدالت و قدرت و دانشگاه اوکلند کشور نیوزلند رتبه اول هدف ۱۷: مشارکت در تحقق اهداف توسعه را بدست آوردهاند.
۱۰ دانشگاه برتر رتبه بندی اثرگذاری که از سوی مؤسسه بین المللی رتبه بندی تایمز معرفی شدهاند نیز شامل دانشگاه اوکلند (نیوزلند)، دانشگاه مک مستر (کانادا)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (کانادا)، دانشگاه منچستر (انگلستان)، کالج سلطنتی لندن (انگلستان)، دانشگاه گوتنبرگ (سوئد)، انستیتو سلطنتی فناوری (سوئد)، دانشگاه مونترال (کانادا)، دانشگاه بولونیا (ایتالیا)، دانشگاه هنگ کنگ (هنگ کنگ) است.
نظر شما