سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
۰ نفر

معصومه حیدری پارسا-خبرنگار: در شرایطی که آمریکا طی ماه‌های گذشته تلاش کرده است که با تحریم‌های یکجانبه.

سلامت نشست

کشورمان و زندگی مردم را در بخش‌های مختلف ازجمله سلامت و خدمات بهداشت و درمان تحت شعاع قرار دهد و ارتباط ایران با دیگر کشورها را قطع کند، برای نخستین بار نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت با حضور وزیران، مسئولان و اساتید علمی ۴۰کشور دنیا در کیش برگزار شد. وزیر بهداشت درباره این نشست که برای نخستین بار در منطقه غرب آسیا و شرق آفریقا برگزار شد به همشهری گفت: «مجمع جهانی سلامت به‌عنوان یک گروه مشاور سازمان‌های مؤثر در سلامت جهان شامل صاحبان صنایع وابسته به سلامت،

جوامع محلی و عمومی، اندیشمندان دانشگاهی، همچنین سیاستگذاران و تصمیم‌گیران، یک مجموعه بسیار مهم مشورتی حوزه سلامت و بهداشت در جهان محسوب می‌شود. همچنین این مجمع با حضور قابل توجه و تامل مهمانان عالی رتبه و کارشناسان تأثیرگذار در دنیا که امروز در این جمع حضور دارند توانست جبهه‌ای بسازد برای رویارویی با تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه مردم ایران و به‌خصوص در بعد سلامت اجرایی شده است.

در واقع باید بگویم که برگزاری مجمع جهانی سلامت در واقع انتقال‌دهنده این پیام است برای جهان که ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مطرح در عرصه سلامت با وجود تحریم همچنان می‌تواند برای تبادلات اقتصادی و اجتماعی در حوزه سلامت، جایگاه مناسبی داشته باشد. بهداشت و درمان و هم اندیشی‌های کارشناسی و پزشکی.»

او در ادامه به همشهری گفت: «مهم‌ترین دستاورد این مجمع اعلام پیام مظلومیت مردم ایران بود و اثرات سوءتحریم‌ها بر سلامت مردم و بدون شک همه کسانی که در این دو روز در این همایش حضور داشتند می‌توانند این پیام را به گوش همه مردم جهان برسانند که چگونه سلامتی مردم دستاویز اقدامات سیاسی آمریکا شده است. البته پیام مهم دیگر این مجمع این بود که باوجود اهرم‌های بازدارنده توسط آمریکا اما همچنان شاهد هستیم که دانشمندان،

اندیشمندان و افراد تأثیرگذار عرصه توسعه سلامت در جهان و اهل فن در کشوری که شدیدترین تحریم‌ها علیه سلامتش اجرایی شده است گرد هم آمده‌اند. قطعا از نظر دیپلماتیک این حضور گسترده می‌تواند یک اهرمی باشد برای کمک به ما برای شکستن حلقه تحریم‌ها و اینکه بتوانیم در مقابله با تحریم‌ها گام برداریم. به هر حال همه می‌دانیم که اعمال تحریم‌های ظالمانه سبب می‌شود که مردم یک جامعه از دسترسی به خدمات سلامت محروم بمانند و به همین سبب همه تلاش ما مقابله با چنین تحریم‌هایی است و البته تا به امروز که نتوانستند گزندی به مردم ایران برسانند.»

همچنین در جریان نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت معاون اول رئیس‌جمهور از مجامع بین‌المللی درخواست کرد که در مقابل سیاست‌های غیرقانونی آمریکا به‌ویژه در حوزه سلامت سکوت نکنند. اسحاق جهانگیری گفت: «متأسفانه در سال‌های اخیربارها و بارها شاهد رفتارهای مخرب، غیرسازنده و ضدبشری دولت آمریکا علیه مردم ایران هستیم و بودیم. متأسفانه دولت آمریکا با وجود قوانین حقوق بشری با دست زدن به اقدامات ضدانسانی و وضع سخت‌ترین تحریم‌ها بر بخش سلامت، عملاً امکان تأمین و واردات داروهای مورد نیاز بیماران خاص و تجهیزات پزشکی را با مشکلات جدی مواجه کرده است و جان بیماران زیادی را به خطر انداخته‌اند.»

وی گفت: «انتظار ما از مجامع بین‌المللی به‌ویژه مجمع جهانی اقتصاد سلامت این است که در مقابل سیاست‌های غیرقانونی دولت آمریکا به‌خصوص در حوزه سلامت که ارتباط مستقیمی با جان مردم دارد و موضوعی کاملاً انسانی است سکوت نکند و از تمام ابزارها و تمامی اهرم‌های در اختیار علیه اقدامات و سیاست‌های غیرانسانی و ضدبشری دولت آمریکا استفاده کند.»

جهانگیری گفت: «درخواست ما از کشورهای منطقه این است که در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی و ایجاد زیرساخت‌های تعامل و همکاری میان مراکز و شرکت‌های فعال در بخش سلامت همکاری داشته باشیم. البته باید به این نکته مهم هم اشاره کنم که جمهوری اسلامی ایران در طول حیات ۴۰ ساله خود همواره با تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا مواجه بوده که البته نتیجه آن تاب‌آوری و استقلال بیش از پیش ما شده است،

چنان که به گواه گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی کشورمان امروز از جهت تولید علم در رده ۲۰‌کشور نخست دنیا قرار گرفته و در منطقه خود اول است. با این همه همچنان شاهد رفتار ضدبشری دولت آمریکا علیه مردم ایران هستیم و متأسفانه دولت آمریکا با وجود قوانین حقوق بشری با دست زدن به اقدامات ضدانسانی و وضع سخت‌ترین تحریم‌ها در بخش سلامت عملاً امکان تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص و تجهیزات پزشکی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و جان بیماران زیادی را به خطر انداخته‌اند.»

به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، امروز افزایش امید به زندگی از ۵۴‌سال به ۷۶ سال در ایران نشان‌دهنده رشد حوزه سلامت و کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر مادران باردار، کودکان و نوزادان و افزایش دسترسی عادلانه به خدمات گوناگون در سطوح مختلف سلامت است. «باید به این نکته اشاره کنم که واردات ما محدود به موارد خاص و تهیه مواداولیه است که کارشکنی دولت آمریکا مانع خرید آنها شده است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیری در حوزه شرکت‌های دانش بنیان شدن بخش سلامت داشته‌ایم که از این میان می‌توان به دستاوردهای فراوان در حوزه‌های پزشکی هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، ترمیم سیستم عصبی و تولید داروهای مختلف برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج اشاره کرد.»

  • سازمان بهداشت جهانی برای کاهش اثرات تحریم‌های سلامت کنار ایران است
  • معاون دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگو با همشهری:

رعنا حجه، معاون دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی به همشهری می‌گوید: اگرچه ایران در شرایط تحریم قرار دارد اما خوشحالیم که سیستم قوی نظام ارائه خدمات بهداشتی ایران توانسته اثرات این تحریم و محدودیت‌ها را کمتر کند. البته سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی این آمادگی را دارد تا به‌صورت تنگاتنگ با جمهوری اسلامی ایران کار کند تا اثرات این تحریم‌ها را هر اندازه که می‌تواند کمتر کند. اما پیگیری‌ها و رصد برنامه‌های ایران نشان می‌دهد که توانسته در مقابل تحریم‌ها عملکرد مثبتی از خود نشان دهد. با این حال همه ما بر این باوریم که باید در مقابله با تحریم‌ها علیه ایران و هر کشور دیگری که موضوع سلامت را به‌خود درگیر می‌کند اقدام کنیم.

وی درباره اینکه در این زمینه برای ایران چه کارهایی تا به حال توسط این سازمان انجام شده است نیز چنین پاسخ داد: بدون شک با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان بسیاری از عوارض ناشی از این تحریم را پیش‌بینی کرد تا اقدام لازم برای جبرانش را انجام داد. مثلا در زمینه آزمایشگاه‌ها، داروهای اساسی و نیاز بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر می‌توانیم مقابل تحریم‌ها در هر زمانی بایستیم البته مهم در عرصه برنامه‌ریزی پیشگیری است و کاری است که امروز ایران توانسته آن را انجام دهد و مقابل تحریم‌ها بایستد.

ایران در جریان سیل اخیر نشان داد که آمادگی کامل و کافی را برای مقابله با هرگونه حوادث و سوانح و موضوعاتی از این دست و تامین سلامت مردم کشورش دارد. البته سازمان جهانی نیز در مقابله با این رویداد ناراحت‌کننده سعی کردند تا داروو تجهیزات مورد نیاز را در اختیار ایران قرار دهد با اینکه ایران سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این زمینه کرده بود به همین دلیل شاهد بودیم که در طول روزهایی که سیل مردم را گرفتار کرد و پس از آن هیچ مورد عفونی دیده نشد و برای من این موضوع به‌عنوان کسی که مسئول بیماری‌های واگیر بودم بسیار جالب بود. درواقع با اینکه به‌طور ناگهانی مردم دچار بحران سیل و تبعات پس از آن شده بودند و شرایط بحرانی پیش رو داشتند اما کمترین مشکلی در این زمینه دیده نشده.

  • تحریم سلامت مردم را تقبیح می‌کنیم
  • دتلو گانتن، رئیس و مؤسس مجمع جهانی سلامت در گفت‌وگو با همشهری:

هدف نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت این است که تأثیرگذاران حوزه سلامت را در دنیا گرد یکدیگر جمع کند و به فرصتی برای ارتباطات علمی و دانشگاهی در حوزه سلامت و پزشکی تبدیل شود. به هر حال این مجمع یک گردهمایی مهم جهانی در حوزه سلامت محسوب می‌شود؛ مجمعی که از ۱۰سال پیش با اهدافی بزرگ تشکیل شد تا اتاق فکری باشد برای رویارویی با چالش‌های حوزه سلامت در دنیا و حل آنها. مجموعه‌ای از آدم‌هایی که گرد هم آمده‌اند تا در این مجمع جهانی به‌عنوان نهادی جهانی توصیه‌های مهم و رفتارهای تأثیرگذار در این حوزه را به سیاستگذاران جهان برای حل مشکلات بهداشت و سلامت جهان ارائه کنند و الگوهایی را تعریف کنند تا بشود در همه ‌جای دنیا و برای همه مردم ارائه داد.

البته این نکته مهم نباید فراموش شود که توسعه پایدار و «بهداشت و سلامت برای همه» از اهداف توسعه سازمان ملل متحد است و مجمع جهانی سلامت هم با ارائه توصیه و راهکار تحقق آنها را دنبال و اجرایی می‌کند.  البته باید بگویم که کشور ایران هم با ظرفیت‌های بسیار خوبی که از خود نشان داده است در این زمینه توانسته نگاه‌ها را به‌خود جلب کند.

در بحث دارو ایران امروز تولیدات بسیار خوبی دارد و در زمینه خودکفایی مراحل خوبی را طی کرده است. در نهایت اینکه ما به‌دنبال تحقیق و پیگیری برای سلامت مردم هستیم و امروز که مهمان ایران بودیم در واقع به این معنی است که دوست ایران هستیم و بر این باوریم که هر کس برای مقابله با سلامت مردم گام بردارد در واقع دشمن مردم جهان است؛ به همین سبب هر اقدامی را که برای تحریم سلامت مردم در هر جای دنیا باشد تقبیح می‌کنیم. به این علت که سلامت حقی است که نباید از هیچ فردی در هیچ جای دنیا گرفته شود و نباید نگاه‌های سیاسی را به سلامت گره زد. در واقع سلامت موضوعی است که باید از همه‌چیز و همه رفتارها مبرا باشد. خوشحالیم دستاوردهای دارویی و درمانی ایران توانسته در مقابل تحریم‌ها تأثیرگذار باشد. بدون شک مجمع جهانی سلامت تلاش خواهد کرد برای کاهش و مقابله با اثرات سوء تحریم‌ها بر مردم ایران اقداماتی را انجام دهد.

کد خبر 438907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha