همشهری آنلاین: مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید: سلامت یک نیاز است و باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. مردم باید از نهادهای مسئول، "سلامت" به معنای عام آن را مطالبه و پیگیری کنند.

دكتر جهانپور

دکتر جهان جهانپور در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، بر ضرورت تغییر سبک غلط زندگی و تغذیه ایرانی‌ها تاکید می‌کند و  می‌گوید: در کنار عوامل اجتماعی و فرهنگی متعدد، کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌هایی نیز  در طول سالیان گذشته، صورت گرفته که سبب شده است، سبک زندگی و تغذیه ایرانی‌ها، سلامت‌محور نباشد.

  او خاطرنشان می‌کند: تغییرات سبک زندگی، تابع عوامل متعددی است و تنها یک یا دو عامل،  سبب تغییر سبک زندگی ایرانی‌ها نبوده و نیست. عوامل اجتماعی، فرهنگی و ...  مختلف در این میان تاثیرگذار بوده و هستند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گوید: چاقی، کم‌تحرکی،  چربی خون بالا،  فشارخون بالا و انواع و اقسام بیماری‌های غیرواگیر که با آن درگیر هستیم و متاسفانه  حتی  در برخی از کودکان و نوجوان ایرانی هم مشاهده می‌شود، معلول سبک غلط زندگی و تغذیه است.

جهانپور تصریح می‌کند: اعتقاد داریم که توجه و اهمیت به رویکرد سلامت محوری، یک اصل مهم و انکارناپذیر است که خوشبختانه هم وزیر بهداشت و معاونان و مسئولان وزارتخانه به این مهم توجه ویژه دارند.

 او می‌گوید: در دیدگاه سلامت محوری، توجه به موضوع پیشگیری مقدم بر درمان بسیار اهمیت دارد چرا که با توجه و تمرکز بر اصل پیشگیری مقدم بر درمان و تاکید ویژه بر  آموزش‌های همگانی و ارتقای سواد سلامت مردم می‌توانیم و باید رویکرد سلامت محوری را در جامعه ساری و جاری کنیم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت اضافه می‌کند: بدون تردید تحقق کامل رویکرد سلامت محوری و عملیاتی و اجرایی کردن مولفه‌های این مهم نیاز به همکاری‌های بین بخشی و همکاری تمام وزارت‌خانه‌ها و نهادهای ذی ربط دارد و بدون مشارکت آنها تحقق کامل این مهم امکان‌پذیر نخواهد شد.

جهانپور می‌گوید: در بحث ارتقاء سطح سواد سلامت و آموزش‌های همگانی سلامت، توجه به خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی بسیار ضروری است. قطعا نقش خانواده‌ها در حفظ و تامین و پایداری سلامت کودکان نوجوانان و جوانان ایران نقشی مهم و تاثیرگذار است و در این میان ارتقای سطح سواد سلامت مادران به عنوان انگیزه‌دارترین، مراقبان سلامت، برای ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

جهانپور تصریح می‌کند: دربرنامه‌های طرح تحول سلامت،  توجه به رویکرد سلامت محوری، فرهنگسازی مستمر و  موضوع مهم آموزش همگانی مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، کمپین‌های آموزش همگانی برای ارتقا سطح سواد سلامت مردم و خانواده‌ها  به طور مستمر تشکیل می‌شود.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت بر حفظ و تامین سلامت دانش آموزان ایرانی تاکید می‌کند و می‌گوید: برای تحقق کامل این مهم، از خانواده‌ها  و سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای فرهنگی، همچون وزارت آموزش و پرورش، سازمان ورزش و جوانان، صدا و سیما و ... تقاضا داریم  که برای  تحقق و عملیاتی شدن برنامه‌ها با وزارت بهداشت  بیش از گذشته همکاری داشته باشند.

کد خبر 438886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha